Exide Gel 110ah + Minn Kota batteriladdare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Exide Gel 110ah + Minn Kota batteriladdare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Exide Gel 110ah + Minn Kota batteriladdare

    Hallå.

    Köpte mig ett nytt batteri till båten idag. Slog till med ett Exide Gel 110ah batteri för 4600:- som ska användas till elmotor och ekolod.

    Som laddare har jag en liten Minn Kota laddare. Satt på kul och läste i manualen till den och såg att det stod: "The Minn Kota charger will only charge 12 volt 6 cell lead acid batteries. Do not connect the output of the charger to any other voltage or type of battery."

    Har absolut ingen koll på hur många celler batteriet har, men killen på butiken sa att CTEK laddare fungerade till batteriet och trodde att man Minn Kota laddare skulle fungera med. Tänkte bara fråga för att vara säker, är det rätt laddare för batteriet?

    Hur lågt kan man köra ner batteriet i spänning innan man byter till nästa? Hörde om 12,18V.

    Mvh Tobbe



  • #2
    Mycket bra val av batteri för en elmotor och det är 12V och 6 celler på det men inte bly/syra som laddaren säger att den är gjord för utan det som i ett vanligt batteri är batterisyra är i detta en gel.

    Sannolikt (men inte 100%) så kan Du ladda med Din MK laddare, men ett bättre val för det batteriet är just en Ctek med laddprogram och underhållsladdningsfunktion.

    Kolla med generalageneten för MK om detta och invänta även svar från Old Firehand som är den i landet som har bäst koll på såna saker, han reder snart ut detta åt Dig

    Kommentera


    • #3
      12,18 volt kommer du att hamna under så fort du belasta batteriet ordentligt.....
      Tror inte det är nån fara att köra ner den till 8-9 volt. Eller det gör jag med mina batterier iallafall..

      Porrig blyack i vilket fall... Och nog har du 6 celler..

      //Abel
      http://blogg.aftonbladet.se/27714/

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
      51 svar
      6 965 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Flex
      av Flex
       
      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
      24 svar
      10 375 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sirre9
      av Sirre9
       
      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
      10 svar
      3 439 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Maxxim
      av Maxxim
       
      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
      9 svar
      1 902 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg DavidFelmeri  
      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
      414 svar
      63 366 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg DIFAnders  
      Arbetar...
      X