Rekommendera mig en motor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rekommendera mig en motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rekommendera mig en motor

    Hej,
    jag har på senare tid blivit mer sugen på att börja fiska lite igen. Jag har en båt som är en äldre (90-tal) Crescent på runt 4 m som jag tänkt använda. Men jag skulle behöva köpa en ny motor till båten. Då jag inte kan mycket om sådant här alls så skulle det vara toppen om någon kunde ge lite tips på vilken motor som är lämplig. Jag vill inte lägga mer än runt 7000:- helst. Vet att det inte är mycket men är student och kommer inte hinna fiska mer än några gånger i månaden.

    Lite frågor:
    Hur många HK, 2/4-takt?
    Vilket märke och vilken årsmodell bör jag sikta på?
    Hur är det med elmotorer? Dessa duger väl bara som trollingmotorer? Eller kan man använda sig av dessa som transportmotorer?

    Jag behöver inget fint utan bara en motor som duger för insjö fiske i Ekoln.

    Tack på förhand.

    Mvh,
    Rickard
    Senast ändrad av Rickard.E; 2009-04-19, 00:02.

  • #2
    Om du skriver hur mkt pengar till tänkt lägga blir det nog lättare att svara.
    sigpic

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
      Om du skriver hur mkt pengar till tänkt lägga blir det nog lättare att svara.
      Oj. Glömde det. Tack

      Kommentera


      • #4
        Allt hänger på hur långa transportkörningar Du gör hurvida en elmotor är rätt val eller inte, är det oftast kortare trransporter under 2 NM och så lite förflyttningar inom fiskeområdet och Du inte har några behov av högre fart än ca 5 knop så är elmotorn perfekt billig i drift, tyst, helt miljövänlig och kräver minimalt med underhåll.

        Ska Du köra lite längre transporter så skulle jag rekomendera en mindre bensinare på 4-6 hk beroende på vad Du hittar men den storleken funkar, går inte fort 5-7 knop men jag tvivlar på att Din båt är av planande typ så då är det bortkastat att hänga på mera motor.

        Med en budget på ca 7000 kr så är det nog endast 2 takt som gäller men kör Du en sån på Alkylatbensin och bio olja så minskar Du de miljöfarliga och cancerogena utsläppen med minst 80% och behöver inte ha dåligt miljösamvete för Ditt val!

        Fabrikatsmässigt så är väl någon av Japanarna första val som Yamaha, Tohatsu, Suzuki men även jänkare som små Mercury går fint, undvik dock fabrikaten Parsun och Sail dessa är inget vidare annars kan Du välja det som passar prismässigt.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
          Allt hänger på hur långa transportkörningar Du gör hurvida en elmotor är rätt val eller inte, är det oftast kortare trransporter under 2 NM och så lite förflyttningar inom fiskeområdet och Du inte har några behov av högre fart än ca 5 knop så är elmotorn perfekt billig i drift, tyst, helt miljövänlig och kräver minimalt med underhåll.

          Ska Du köra lite längre transporter så skulle jag rekomendera en mindre bensinare på 4-6 hk beroende på vad Du hittar men den storleken funkar, går inte fort 5-7 knop men jag tvivlar på att Din båt är av planande typ så då är det bortkastat att hänga på mera motor.

          Med en budget på ca 7000 kr så är det nog endast 2 takt som gäller men kör Du en sån på Alkylatbensin och bio olja så minskar Du de miljöfarliga och cancerogena utsläppen med minst 80% och behöver inte ha dåligt miljösamvete för Ditt val!

          Fabrikatsmässigt så är väl någon av Japanarna första val som Yamaha, Tohatsu, Suzuki men även jänkare som små Mercury går fint, undvik dock fabrikaten Parsun och Sail dessa är inget vidare annars kan Du välja det som passar prismässigt.
          Tackar för mycket bra info! Ska fundera lite på hur jag ska göra, elmotor verkar ju mycket smidigt men känns lite osäkert..

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
          51 svar
          6 982 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Flex
          av Flex
           
          Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
          24 svar
          10 394 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sirre9
          av Sirre9
           
          Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
          10 svar
          3 447 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Maxxim
          av Maxxim
           
          Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
          9 svar
          1 905 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DavidFelmeri  
          Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
          414 svar
          63 400 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DIFAnders  
          Arbetar...
          X