Bör man måla/lacka aluminium propeller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bör man måla/lacka aluminium propeller?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bör man måla/lacka aluminium propeller?

    Har nyligen köpt en "gäddracer" + motor och propellern var väldigt ful/skadad, så jag lät en bekant båtmek. reparera den. Jag fick den omålad och frågan är om propellern bör målas/lackas eller om det mest handlar om utseende?
    Jag kan ju tänka mig att det lättare fastnar växer på den när den saknar färg, men det kan jag leva med nu under höstfisket. Det jag däremot inte har koll på är om det har någon betydelse för ex. galvaniska strömmar eller korrosion eller något annat.

    Följdfråga, om man nu ska måla den vad rekommenderas alt. något man ska undvika? (läste en annan tråd om att pulverlacka på en firma men det känns lite väl ambitiöst).
    Bifogade filer

  • #2
    Bör väl kunna målas med kopparfri färg precis som en alubåt
    Bloggen | Portfolio

    Kommentera


    • #3
      Hänger mest på om du köra i salt/bräckt vatten. I så fall bör du lacka propellern för att undvika galvaniska problem.

      Närmaste båthandel har grundfärg och lack till utombordare. Dessa fungera på propellor också.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Kattman Visa inlägg
        Hänger mest på om du köra i salt/bräckt vatten. I så fall bör du lacka propellern för att undvika galvaniska problem.

        Närmaste båthandel har grundfärg och lack till utombordare. Dessa fungera på propellor också.
        Mhm... ok. Då jag har 80-trailer till båten så kommer det bli ett par svängar i bräckt vatten också. Får väl överväga att måla den helt enkelt. Men det får bli under is-säsongen, man vill ju inte ha ett avbrott nu när höstfisket står för dörren.
        Frågan är vilken färg man ska köra på samt vilken förbehandling som krävs (blästring -> primer -> växelhus-färg/-lack...?)
        Senast ändrad av odevetu; 2009-10-12, 13:51. Anledning: lite otydlig

        Kommentera


        • #5
          Jag anser att det egentligen är helt onödigt att måla propellern, men en målad är ju snyggare för ögat. Galvaniska problem? Min alubåt är som många andra omålad, måste jag måla den för att slippa galvaniska problem?

          Pulverlack är olämpligt då lacken ska härdas i ca 200 grader. Gummihubben i propellern mår inte bra av det....

          //Stefan
          Senast ändrad av Rudan; 2009-10-11, 06:58.
          Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.


          ´til things are brighter, I´m the man in black

          Kommentera


          • #6
            Ang. galvaniska strömmar etc... och om det skulle vara ett problem så har i.s.f. motorn försetts med offeranoder i zink? Det är i varje fall vanligt på större motorer. Kolla upp dem och byt om dem är mycket slitna, om halva tjockleken mot nya. Om dem inte är slitna så räcker en noggrann rengörning/slipning för att frilägga ren zink. kolla oxå bultarna för offeranoderna. Byt om dem är korroderade.
            Anoder brukar sitta på växelhuset, på riggen och underst på akterspegelfästet.

            Ang övrigt så är proppen målad mest för det estetiska. Den består inte av ren Aluminium men av en "marine-grade" legering där Al ingår. Den skall normalt tåla saltvatten vid normalt bruk.
            Senast ändrad av Flodström; 2009-10-11, 13:12.
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

            Kommentera


            • #7
              vad händer om anoderna är övermålade, jag gjorde det vid sista ommålningen har inte kört motorn efter detta. En som jag pratade med sa att man kan måla över för den upptar galvaniska strömningar genom motorns gods inte i vattnet. Bör jag slipa rent dom, fattar inget om galvaniska strömningar.
              Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
              Nu även blog på gylta.blogspot.com
              Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

              Kommentera


              • #8
                du skall måla proppen för annars så ärjar den o slipas ner av sand o annat som finns i vattnet o du får små gropar i den o proppen blir porös samt en målad propp ger inte lika stort motstånd i vattnet alternativt polera upp ytan men då kvarstår problemet med ärjning o zink anoden ska du defenitivt inte måla då kan du lika bra ta bort det för den gör inte mycke nytta målad skall gärna stålborstas på våren innan sjösättning för att få bort snäckor o annat löst skit,

                Kommentera


                • #9
                  Ok, tack för alla tips och synpunkter, lite skiljda bud, men ska jag försöka mig på en tolkning så verkar det mest handla om skydd mot "vanligt" slitage samt en utseendemässig grej. Så det blir nog att jag målar den med någon icke metallbaserad båt- eller drev-färg sen när isen lägger sig.

                  Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                  Att det skulle växa på propellern kan du helt utesluta ,du ska ju ha båtn på trailer
                  och de lär ju knappast hinna växa på den under en fisketur.....
                  Växter kan nog ändå inte uteslutas, jag skrev lite slarvigt dock. Båten kommer trailas en hel del sen höst/tidig vår, men kommer ligga rätt stationärt i ekoln (mälaren) under sommarmånaderna.

                  Kommentera


                  • #10
                    Har du motorn uppfälld så slipper du oroa dig för att propellern ska bli beväxt.
                    Pike Vobiscum

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 963 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X