Dubbla motorer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dubbla motorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Dubbla motorer

    Nån som har erfarenheter med att hänga på dubbla småmotorer á 5 - 6 hk på en liten 4 meters båt?

    Får man nån fartökning, eller vad och måste man byta propellrar etc?
    Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

  • #2
    på tal om dubbla motorer, visste du att på tåg i bergslagen så är det två motorer i varje tåg!
    Bajen forever!

    Kommentera


    • #3
      Kan inte tänka mig att man får en nämnvärd fartökning med 2 så små dubbla motorer om man har dom på en mindre båt. Det handlar ju mer om bladens stigning/varvtal än om den totala effekt styrkan.

      Kommentera


      • #4
        Om du har en motor och byter till en annan propeller som gör att farten öker så brukar nackdelen vara att motorn blir väldigt svag.. Om du har två motorer så har du dubbla motorstyrkan och får då en hyfsad stark och snabb motor om du byter propeller.. Det svåra då är att centrera och trimma styrningen och gasreglagen så att inte ena motorn kör mycket snabbare och gör att båten svänger

        Kommentera


        • #5
          Min tanke e som så att, dubbelt så många hästkrafter ger båten en viss farthöjning, men då jobbar motorerna på lite för högt varv, alltså kan jag sätta på något större propellrar med något lägre stigning. Eller va de tvärtom?

          I slutändan tänkte jag att jag skulle få en ansenlig farthöjning och dubbel säkerhet.
          Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

          Kommentera


          • #6
            Jag skulle rekommendera att du köper en 10hk motor och en elmotor istället för 2 5hk motorer, det blir båda säkrare och går snabbare.

            Kommentera


            • #7
              Jo tack, jag förstår nog att det är det vettigaste, men jag har flera båtar och flera motorer som är utplacerade i flera delar av vårat avlånga land.

              I den nordligaste änden har jag just denna båt med en 5 hk Yamaha, men blev erbjuden en till likadan till just ingen kostnad.

              Kan ibland bli aktuellt att ta mig några sjömil transportsträcka, men jag vägrar lägga ut för ännu en 15 hk:are.
              Och dessutom är bilen fullsmockad med grejor när jag skall norr ut.
              Har provat köra motorer i bilen (15 timmar) med fru, barn, två hundar och en kanin, verkligen ingen höjdare. Går inte komma ifrån bensindoften om man till äventyrs skulle få rum med den.
              Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
              51 svar
              6 977 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Flex
              av Flex
               
              Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
              24 svar
              10 389 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sirre9
              av Sirre9
               
              Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
              10 svar
              3 442 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Maxxim
              av Maxxim
               
              Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
              9 svar
              1 905 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DavidFelmeri  
              Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
              414 svar
              63 390 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DIFAnders  
              Arbetar...
              X