Hej alla duktiga båtmotormeckare, här är en nöt ni gärna får hjälpa mig knäcka.
Objekt: Evinrude två-takt 20 hk, årsmodell 97 i mkt bra skick. Nyservad på båtfirma för två månader sedan.
Problembeskrivning: Det övergripande problemet är att motorn sedan några veckor dör på tomgång (och låg fart). Däremot går den fortfarande perfekt i alla avseenden från halvgas och uppåt.
Symptom: Motorn måste alltid chokas för att starta. Spelar ingen roll om den nyss varit igång. Vrider jag enbart på nyckeln så startar den inte, trycker jag in choken 1-2 ggr så startar den direkt. För att sedan gå krävs dock full handgas, annars dör den efter några sekunder från det att jag chokat den och fått den att starta. Från full handgas får jag sedan smälla ner handgasen i botten, fort som ögat dunka i växeln och dra på rejält med gas. Lyckas det utan att motorn stannar kan man sedan köra den till månen utan problem, på fullgas. Drar man ner gasen under halvgas börjar den dock hosta och ryka. Dra man ner gasen till 1/3 går motorn riktigt orent och hostar betänkligt (kommer som stora bubbelsjok av vatten och rök från kylvattenintaget vid varje hostning). Dra man ner gasen lite till stannar den obönhörligen och startproceduren ovan måste upprepas...
Vad har jag gjort för att försöka åtgärda felet?: 1. Bytt till kompisens trycktank för att se om min tank/bränsleslang/blåsa/bensinen var problemet. Det var det inte.
2. Haft isär bränslefiltret. Det var rent och prydligt (motorn servades ju som sagt för bara ett par månader sedan).
3. Kollat tändstiften. Även de byttes för två månader sedan och var fortfarande fräscha. (Mätte även gapet, som var rätt enligt manualen för motorn).
Innan jag sätter en dyr båtmeck på att felsöka skulle jag gärna vilja höra vad den församlade fiskesnacksexpertisen tror att felet är. Jag får för mig att den är någon liten grej som strular och att det är kopplat till bränsletillförseln men jag är inte karl nog att lösa problemet.
Objekt: Evinrude två-takt 20 hk, årsmodell 97 i mkt bra skick. Nyservad på båtfirma för två månader sedan.
Problembeskrivning: Det övergripande problemet är att motorn sedan några veckor dör på tomgång (och låg fart). Däremot går den fortfarande perfekt i alla avseenden från halvgas och uppåt.
Symptom: Motorn måste alltid chokas för att starta. Spelar ingen roll om den nyss varit igång. Vrider jag enbart på nyckeln så startar den inte, trycker jag in choken 1-2 ggr så startar den direkt. För att sedan gå krävs dock full handgas, annars dör den efter några sekunder från det att jag chokat den och fått den att starta. Från full handgas får jag sedan smälla ner handgasen i botten, fort som ögat dunka i växeln och dra på rejält med gas. Lyckas det utan att motorn stannar kan man sedan köra den till månen utan problem, på fullgas. Drar man ner gasen under halvgas börjar den dock hosta och ryka. Dra man ner gasen till 1/3 går motorn riktigt orent och hostar betänkligt (kommer som stora bubbelsjok av vatten och rök från kylvattenintaget vid varje hostning). Dra man ner gasen lite till stannar den obönhörligen och startproceduren ovan måste upprepas...
Vad har jag gjort för att försöka åtgärda felet?: 1. Bytt till kompisens trycktank för att se om min tank/bränsleslang/blåsa/bensinen var problemet. Det var det inte.
2. Haft isär bränslefiltret. Det var rent och prydligt (motorn servades ju som sagt för bara ett par månader sedan).
3. Kollat tändstiften. Även de byttes för två månader sedan och var fortfarande fräscha. (Mätte även gapet, som var rätt enligt manualen för motorn).
Innan jag sätter en dyr båtmeck på att felsöka skulle jag gärna vilja höra vad den församlade fiskesnacksexpertisen tror att felet är. Jag får för mig att den är någon liten grej som strular och att det är kopplat till bränsletillförseln men jag är inte karl nog att lösa problemet.
Kommentera