ylande rigg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ylande rigg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Hej igen. Nu är alla lager och packboxar bytta ,provkörningen gick bra förutom att den lät precis lika.Pratade med lite kloka personer,många olika svar,en sade att det kanske är en sjungande propeller. Jag har aldrig hört talas om en sån förut, men jag fick låna en annan propeller och motorn blev tyst. Man lär så länge man lever !!!!
    Lessen om vi gav dig dåliga råd vilket kostade dig lite pengar. Men ylande ljud har VÄLDIGT ofta sitt ursprung i lager.

    Lite kul är det att man lär så länge man lever, men tillåt mig tvivla lite på det där med sjungande propp? Det ändå jag kan tänka mig är att du haft vibrationer i proppen och något i motorn eller båten som har haft denna vibration som sin resonansfrekvens har börjat låta, och de va detta som försvann när du böt propp.

    Jag har dock åkt med många skabbiga proppar både med å utan vibrationer och aldrig upplevt att dom sjungit, annat än att du haft vibrationer som fortplantat sig i båten och fått rutor, luckor mm att skallra.

    Knepigt fenomen, vore intressant om någon annan har någon erfarenhet eller kunskap om detta
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

    Kommentera


    • #12
      Motorn sitter oftast på en aluminium båt och låter mera på den än på glasfiber båtar,men ljudet finns alltid där. Propellern ska få lite service över vintern, få se om den blir lite tystare. Proppen har inga stora skador men den sitter ju på en fiskebåt så lite nagg finns det.

      Kommentera


      • #13
        Hej igen.Tar upp min gamla tråd .Missljudet på motorn är tillbaka med egen eller lånad propeller.Då alla lager i växelhuset blev bytta i höstas undrar jag om det kan vara något högre upp i riggen eller motorn.Har någon några förslag????

        Kommentera


        • #14
          bump.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av pb Visa inlägg
            Motorn sitter oftast på en aluminium båt och låter mera på den än på glasfiber båtar,men ljudet finns alltid där. Propellern ska få lite service över vintern, få se om den blir lite tystare. Proppen har inga stora skador men den sitter ju på en fiskebåt så lite nagg finns det.
            Hej Peter Bengtsson;

            Vibrations- och resonansljud från lager, drivaxlar och propellrar som kaviterar eller är i obalans förstärks när motorn omplaceras från en plastbåt till en aluminiumbåt. Mest ljuddämpande är en gammal träbåt och därefter en välisolerad plastbåt. Du kan hålla med handen mot olika ytor runt motorn för att höra om missljudet dämpas. Ibland kan man enkelt få bort vibrationsljud genom att flytta gas- och växelwirar eller ha dämpande gummimattor mellan motor och akterspegel. Eftersom motorn är från 2005 och bara går cirka 100 timmar/år borde inte oljudet bero på slitage.

            Här på FiskeSnack har vi flera motorexperter som Elanen "Snurra-Gurra", Bosse Rospigg och Anders "Axe" Erikssson. Kanske kan någon av dem bidra med ett tips som hjälper dig att få bort missljudet hos din motor.

            Nothing is forever!

            Old Firehand
            www.trumman.com

            Kommentera


            • #16
              Lösningen på problemet! Under själva motordelen sitter ett kort avgasrör, som går ner i riggen. Packningen hade gått sönder, så det blev lite orgelpipa av det hela. Motorn går tyst och fint igen.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
              51 svar
              6 972 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Flex
              av Flex
               
              Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
              24 svar
              10 375 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sirre9
              av Sirre9
               
              Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
              10 svar
              3 439 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Maxxim
              av Maxxim
               
              Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
              9 svar
              1 902 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DavidFelmeri  
              Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
              414 svar
              63 366 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DIFAnders  
              Arbetar...
              X