Vilken elmotor ska man köpa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken elmotor ska man köpa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken elmotor ska man köpa?

    Vilken är bäst av Minn-Kotas minste och Rhinos minste?

    Minn-kotan rekommenderas till båtar med maxvikt 650kg oxh
    Rhinon till båtar med maxvikt 800kg men minn-kotan verkar enligt siffrorna vara starkare?

    Hur många knop kommer man upp i med en liten elmotor på en plasteka?


    http://www.easytrade.net/berras/product.dip?item=867004

    http://www.vapendelen.com/Shopen/Mai...gmotor&ID=1573

    Jag får samma pris på båda...c:a 2100:- hos min lokale handlare =)
    Gösfiskare

  • #2
    Elmotorn är väl inte tänkt som en fartmotor men fungerar utmärkt för långsam trolling eller för att hålla båten i läge mot vinden när man fiskar av en vasskant eller runt en grynna. Då är den mycket mera smidig än att ankra upp för vart ställe.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

    Kommentera


    • #3
      en polare har minsta yamahan o den funkar bra så länge det ej är blåsigt(läs motvind)3-5 knop ca. i motvind betydligt saktare , hans båt är ca 4,5 m
      minnkota har ju funnit länge på marknaden den andra är väl rättså ny på marknaden.
      köp Endura 36an om båten är större än 4 m.

      Kommentera


      • #4
        Jag ska bara ha den till en liten plastbåt eller möjligtvis en linder 400 alubåt...men dom väger ju inte mkt...typ 100kg. Det lär väl räcka gott och väl med de minsta motorerna? ska ju iofs ha nån bensinare på med för transportsträckor...

        Frågan är vilken jag ska välja?
        Gösfiskare

        Kommentera


        • #5
          Välj den minsta motorn. Enl. polaren så blir det perfekt slowtrollingfart på hans Linder 400 med Minn Kota 30 lb. Starkare motor har kraftigare driv så lägsta hastighet blir högre. Om man inte väljer en steglös motor, då är det en helt annan femma (samt prislapp oxo).

          Kommentera


          • #6
            Till den typen av båt räcker Minn Kotas minsta gott och väl. Rhinos motor vet jag inget om. Jag har trollat i 6 timmar på halvfart med min motor utan att batteriet har tagit slut.
            !!!!!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Arnenym
              Till den typen av båt räcker Minn Kotas minsta gott och väl. Rhinos motor vet jag inget om. Jag har trollat i 6 timmar på halvfart med min motor utan att batteriet har tagit slut.

              Vad har du då för bateri?

              Kommentera


              • #8
                Satsa på endura 36... den minsta 30 är helt ok den får dock arbeta mkt mer än 36.an. strömförbrukningen blir lägre med 36.an, trots den "hisnande effekten" samt att den möjliggör trolling i mindre gynsamma förhållanden.


                ex husvagn och bil med svag motor=högre bensin förbrukning
                husvagn och bil med kraftigare motor= lägre bensin förbrukning, då motorn inte behöver jobba så mkt

                Har själv 36.a till min sportsman och 30 till min alu marine 36kilo

                God Jul ocj lycka till med vad du än väljer...

                Kommentera


                • #9
                  Jag är benägen att hålla med Magistern. Har slowtrollat med min Minnkota 30 i kraftig vind och motorn orkar inte hålla mot min lilla skuta, Quicksilver 410. Speciellt inte i kraftig snedvind då vinden greppar tag i båten. Motorn hinner helt enkelt inte med att parera i byarna speciellt bra. Tyvärr är utbudet på svenska marknaden uselt. Det vore fan så mycket bättre att ha en något överdimensionerad motor med steglös hastighetskontroll. En 36a på min lilla båt blir förmodligen för effektivt, d v s farten blir alltför hög för t ex slowtrolling. Men skulle helt klart välja en kraftigare motor om det bara kommer att handla om mellanförflyttningar från punkt A till punkt B.

                  Kommentera


                  • #10
                    Glöm Enduran och köp en Maxxum 40 kortriggare i stället, totalt steglös och halva strömförbrukningen i trollingfart... ja tom ännu lägre vid slowtrolling. Den går att köra så sakta att propellern snurrar ett varv på tio sekunder om du vill. Håller lätt 8-10 timmars trolling på ett 75 Ah fritidsbatteri. Hör med AB eller gör det själv på Cabelas. Dollarn är ju trevlig nu oxå :-) Köpte en i våras, kanonnöjd! Räkna med drygt 3500:- tullad och klar levererad vid dörren.

                    God Jul!

                    Edit: Den håller kursen väldigt bra i sidvind oxå om man jämför med en 30 pundare, stor skillnad. Passa på att köpa ett drivankare oxå så kan du slowtrolla/driva/flötestrolla även i skaplig vind utan problem. Sätt drivankaret i mitten och styr driften genom att köra/backa elmotorn.
                    Senast ändrad av apersson69; 2004-12-25, 01:12.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 954 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 561 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 372 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 438 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X