Aluminiumbåt - vilken kölrulle bör man skaffa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aluminiumbåt - vilken kölrulle bör man skaffa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Fina bilder bakifrån, henkeW är nog nöjd Tack för länken kellen! Räckte det att byta bakre kölrulle? Vilken trailer/båtmodell (viktintresse) har du?

    Har tittat lite mer under båten och behöver nog inte höja vaggan däremot behövs Brenderups u-balk för att få fast den tyska vaggan på trailern balk. Ett alternativ som Uppsala trailercenter föreslog var denna: https://www.google.se/search?q=kölru...p08Fm-BuAmEAM:
    Click image for larger version

Name:	tr_t_b_ac_keelroll_009_sized_470x1000.jpg
Views:	2
Size:	80,4 KB
ID:	1782239
    Då hamnar den vassa kölen fritt mellan hjulen och skär inte överhuvudtaget, två hjul bör dessutom ge lägre punktbelastning vid aktern (hamnar bredvid kölen) - vad tror ni om den lösningen på ett skrov som är helt slätt på sidorna av kölen?? Lite dyrare än en kölrulle men kanske snällare?
    Senast ändrad av anteman; 2016-08-06, 17:47.

    Kommentera


    • #12
      Kan rekommendera Stoltz som tidigare nämndes.

      Kalf kör det på sina trailers.

      Har 3st vaggor på min. 6 rullar och har nog dragit upp 700 kilo Alumacraft ca 100ggr och de är grymt fina.

      De översta har blivit missfärgade och SER sliten ut. Kan hända att de är mjukare när de inte tar så mycket vikt och missfärgas lättare.

      Click image for larger version

Name:	20160622_093415.jpg
Views:	1
Size:	478,4 KB
ID:	1782240
      Alumacraft så klart!

      Kommentera


      • #13
        Ok bra, låter som om Stoltz/polyuretanrullar eller TK's hårda gör jobbet...
        Senast ändrad av anteman; 2016-08-07, 14:06.

        Kommentera


        • #14
          Jag bytte bara bakre..de är den de är den som får ta mest stryk, jag kör en Fogelsta 6516u tracker Laker
          http://tokfishingteam.blogspot.com

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
            Kan rekommendera Stoltz som tidigare nämndes.

            Kalf kör det på sina trailers.

            Har 3st vaggor på min. 6 rullar och har nog dragit upp 700 kilo Alumacraft ca 100ggr och de är grymt fina.

            De översta har blivit missfärgade och SER sliten ut. Kan hända att de är mjukare när de inte tar så mycket vikt och missfärgas lättare.

            [ATTACH=CONFIG]88948[/ATTACH]
            Vilka fina instyrningshjul du har, lika stora som fälgarna på trailern

            Kommentera


            • #16
              Fin gångbräda med, det måste jag fixa på min.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
                Kan rekommendera Stoltz som tidigare nämndes.

                Kalf kör det på sina trailers.

                Har 3st vaggor på min. 6 rullar och har nog dragit upp 700 kilo Alumacraft ca 100ggr och de är grymt fina.

                De översta har blivit missfärgade och SER sliten ut. Kan hända att de är mjukare när de inte tar så mycket vikt och missfärgas lättare.

                [ATTACH=CONFIG]88948[/ATTACH]
                Gillar även dina instyrningshjul, tycker inte om att bara ha en liten kölrulle som ska försöka styra eller i vart fall "hålla" kvar kölen i vinden innan man börjar veva hem... Hur kom du fram till "rätt" diameter på dem i förhållande till kölrullarna i bak? Dvs är de anpassade så att kölen vilar på bakre kölrullen och skrovet på instyrningshjulen eller vad? Mätte du upp med båten vilande på bara kölrullarna innan du köpte instyrningshjulen för att hamna rätt?

                Vad tror du om att enbart köra en sån här i aktern? Click image for larger version

Name:	tr_t_b_ac_keelroll_009_sized_470x1000.jpg
Views:	2
Size:	80,4 KB
ID:	1782263
                Har en Escape 165 och hjulen i bilden ovan hamnar "utanför" kölens mitt (bra, skär inte) men även utanför kölens förstärkning, dvs kölens nitning mot skrovet (dåligt?) då aktern i så fall vilar på "bara" skrovet mot hjulen, frågan är om skrovet klarar det under winchning/transport...

                Finns ju tvärbalkar i skrovet men hur vet man att de ligger rätt givet kölhjulen (hjulen hamnar f ö ca 50 cm från aktern... Flyttar jag fram tornet blir kultrycket åt helskotta...)

                En bild på din båt på trailern där man ser hur aktern vilar vore riktigt intressant!

                Kommentera


                • #18
                  Tror nog att din Escape klarar det.
                  Det är ju väldigt vanligt att på kärror med ordentliga instyrningshjul så hamnar båten på dessa och når inte kölrullen i mitten. Det är faktiskt mer regel än undantag och jag har aldrig hört om någon som fått problem av detta. Själv har jag kört så i många år med både alu och plastbåtar.
                  Om kärran dessutom är utrustad med vagga, kommer denna tippas upp och den främre kölrullen möter då båtens köl.
                  På vissa långa vaggor kommer båten missa både den bakersta och mittersta kölrullen men ligga mot den främre medan på andra vaggor kommer den direkt träffa den främre. Det ser lite olika ut från märke till märke.

                  På kärror utan vagga brukar istället instyrningshjulen sitta lägre ner, för att båten ska kunna träffa kölrullen. Bl.a. TK-trailer har denna lösning.
                  Men oavsett utförande gör instyrningshjulen att både upptagning och iläggning går oerhört mycket enklare, speciellt i blåsigt väder.

                  Kommentera


                  • #19
                    Gör ett tillägg.......
                    Anders, du skriver att dina hjul hamnar 50 cm från aktern, vilket jag kan tycka är lite långt.
                    Men vad tror du om att försöka få dit en vagga?
                    Tänkte på en mindre vagga här, liknande den som Tybling har. Då skulle dina instyrningshjul komma en bit bakåt samtidigt som båtens köl snabbt möter en kölrulle i aktern.

                    Kommentera


                    • #20
                      Vagga gjorde stor skillnad för mig, men jag saknar en bra instyrning mot den.
                      Dom här funderar jag på, och sen montera dom längre ner: http://vlemmix.se/product/centreringshjul/

                      Det är svårt att plocka ihop massor med olika grejor och sen få det att fungera ihop är vad jag lärt mig, egentligen skulle jag köpa en ny trailer men kan inte riktigt motivera det då jag redan har en som fungerar.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
                      6 svar
                      336 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fiskarn0383  
                      Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
                      35 svar
                      1 741 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fiskare Bob  
                      Startad av Sadda, 2023-07-23, 12:43
                      10 svar
                      453 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Startad av Maxxim, 2024-01-03, 22:19
                      8 svar
                      461 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av Sebastian T, 2024-02-04, 09:15
                      16 svar
                      836 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X