Aluminiumbåt - vilken kölrulle bör man skaffa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aluminiumbåt - vilken kölrulle bör man skaffa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    vad är det som är så dåligt med dom? :O
    köpte mig en 500 och det enda är att om jag spänner åt vinschen så bågnar tvärbalken

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Ja de ser redig ut, frågan är om den kan fästas i balkens underkant och hamna lagom utan nudda backen...? En annan infästning med justeringsmöjligheter vore önskvärt. 1238:- per styck eller par? Kan bli dyrt det här...

      Den här ser redig ut den med, frågan är hur man fäster i en balk som saknar TK's "öron" och att den måste hållas upp med spännstroppar för att inte ramla i backen...
      [ATTACH=CONFIG]89046[/ATTACH]



      Ja, jag får t o m "plocka ihop grejer" fastän ny trailer och sanningen är väl att få köper ens en ny trailer som är optimal i original misstänker jag... å då är du där igen... snickra vidare du!

      Jag hade dock hellre köpt en TK BT 650 (den har både instyrningshjul vid kölrullen och stödhjul i hörnen som kan skydda skrovet vid avdrift) och snickrat mindre men den har de naturligtvis slutat med...
      Ja, dom ser stora ut och kanske finns inte utrymmet ner mot backen. Tror priset är för båda. Men alternativt finns ju hjulen du ser längst ner på Tk-vaggan, jag har dom som sidostöd längst bak, kanske går det montera dom som dom andra med u-bultar runt balken. Dom hjulen är lite mindre.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
        vad är det som är så dåligt med dom? :O
        köpte mig en 500 och det enda är att om jag spänner åt vinschen så bågnar tvärbalken
        Jag vill inte kapa den här tråden med det.
        Kan eventuellt återkomma med kritiken i en annan form eller annan tråd. Men först ska jag prata med Tiki och höra om eventuella förbättringar.
        Hoppas du har överseende med det.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
          Jag vill inte kapa den här tråden med det.
          Kan eventuellt återkomma med kritiken i en annan form eller annan tråd. Men först ska jag prata med Tiki och höra om eventuella förbättringar.
          Hoppas du har överseende med det.
          Återkom gärna med input hur det går !
          Btw Micke, f-n vad bra du skriver på bloggen och i dina artiklar i fiskepressen.
          Det uppskattas grymt mycket !
          Förresten, inläggen här på forumet är inte fy skam de heller

          Din artikel ang vertikalfiske när ni på DVD studerar den "mustaschprydda mannen", är klockren !

          / HenkeW

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
            Å vet du vad det jävligaste är?
            Jag har precis köpt mig en sån trailer!!!

            En nödlösning det ska erkännas. Men som "stolt" ägare av en TIKI kan jag numer med säkerhet säga att det är en av de absolut sämsta kärrorna på marknaden.
            Men jag ska inte räkna upp alla brister på den här, det är egentligen en ny tråd.

            Att man får bygga om en trailer, ibland ganska rejält, innan den passar båten är tyvärr ganska vanligt.
            Det kan bli både dyrt och tidsödande innan allt är klart.

            Jag har tidigare bedyrat vikten av ordentliga instyrningshjul och det står jag fast vid. Precis som Tybling skriver underlättar det trailandet avsevärt. Och om det kombineras med större sidostödshjul långt bak på trailern kan inte båten skadas mot kärran på något sätt. Skulle det blåsa funkar det att veva upp båten även om den skulle stå 90 grader snett mot kärran. Det blir en hävstångseffekt mot hjulen som bryter båten rätt. Det kan se brutalt ut men funkar.

            I ditt fall kanske det skulle gå att tillverka nya fästen mellan originalbalken och en vagga. Tyvärr uppstår ju då problemet med galvning. För det finns ingen vagga bland tillbehören som passar direkt?
            Ja vad är det man brukar säga "- när fan blir gammal så blir han... trailers blir ofta kompromisser men vi är inne på samma spår: en i sammanhanget lång TK-vagga och stödhjul vid trailerhörnen för skydd/instyrning är nog modellen...

            Thule/Brenderup/Easyline har visserligen en liten vagga med anpassat balkfäste men kort, bara två rullar...
            Vi får se vad det blir... Får klura lite till... Det tråkiga är att inte ens Sveriges fjärde stad har några grejer att titta/klämma/måtta på innan köp...
            Senast ändrad av anteman; 2016-08-10, 20:54.

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
              Jag vill inte kapa den här tråden med det.
              Kan eventuellt återkomma med kritiken i en annan form eller annan tråd. Men först ska jag prata med Tiki och höra om eventuella förbättringar.
              Hoppas du har överseende med det.
              Tja inte gör det mig något, har fått en massa matnyttigt bortom min inledande fråga om kölrullar, till gagn för inte bara mig utan även andra vad jag kan se, tack för det! Trailers är ett komplex ämne, så kör i vind i fall du vill!

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
                Ja, dom ser stora ut och kanske finns inte utrymmet ner mot backen. Tror priset är för båda. Men alternativt finns ju hjulen du ser längst ner på Tk-vaggan, jag har dom som sidostöd längst bak, kanske går det montera dom som dom andra med u-bultar runt balken. Dom hjulen är lite mindre.
                De mindre "TK-hjulen" är säkert långt bättre än inget alls men varför inte kontakta Vlemmix och be om mått på deras hjul och fäste... De är stora, kanske inte så långt från dem på Tyblings kärra men det är ju ingen nackdel om de får plats under balken eller fråga dem om de säljer med bara de mindre hjulen inklusive balkfästet till reducerat pris?
                Jag ska ringa TK och höra mig för i alla fall...
                Senast ändrad av anteman; 2016-08-10, 21:33.

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                  Jag vill inte kapa den här tråden med det.
                  Kan eventuellt återkomma med kritiken i en annan form eller annan tråd. Men först ska jag prata med Tiki och höra om eventuella förbättringar.
                  Hoppas du har överseende med det.
                  gör du så, blev bara undrande när du sa så

                  Kommentera


                  • #39
                    Satt och tänkte på en sak.....
                    TK-trailers system med U-bultar, fästplatta i olika storlekar och deras lösa sidostödsben är egentligen ingen dum grej.
                    Vi använde sådana när vi byggde om en TIKI trailer för att bättre passa en Scandica 420.

                    De går nämligen även att montera liggande, i stil med Vlemmix till synes utmärkta instyrningshjul men till ett betydligt lägre pris. Emil var inne på det i ett inlägg över här.
                    Då är du fri att välja den hjuldiameter som passar bäst.
                    Nu vet jag inte hur det blir med lutningen eftersom din bakre balk lutar. Men drar man isär hjulen lite kommer de kanske att träffa skrovets vinkel ganska bra?
                    Du får iofs inte instyrningshjul i ordets rätta bemärkelse på det här sättet men däremot skyddande sidostöd vid blåst, extra stöd långt bak på skrovet som dessutom stadgar upp sidledes gungningar och samtidigt kommer kölen att vila mot dina kölrullar precis som tidigare.
                    En ytterligare positiv effekt av sådana här sidostöd är att de kommer hjälpa båten att styras rätt på kärran.
                    Bara en tanke....

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      De mindre "TK-hjulen" är säkert långt bättre än inget alls men varför inte kontakta Vlemmix och be om mått på deras hjul och fäste... De är stora, kanske inte så långt från dem på Tyblings kärra men det är ju ingen nackdel om de får plats under balken eller fråga dem om de säljer med bara de mindre hjulen inklusive balkfästet till reducerat pris?
                      Jag ska ringa TK och höra mig för i alla fall...
                      Och jag ska ta mina sidostöd och montera dom som instyrningshjul istället, fungerar det blir det till att handla två till, annars får jag slå en signal till Vlemmix. Glöm inte att skriva här hur det blev sen med din kärra.
                      Tror jag såg din båt på westgears facebook, om det inte är fler Anders i Uppsala som handlat en escape nyligen. Ser ut som en riktigt trevlig båt!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
                      6 svar
                      336 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fiskarn0383  
                      Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
                      35 svar
                      1 741 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fiskare Bob  
                      Startad av Sadda, 2023-07-23, 12:43
                      10 svar
                      453 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Startad av Maxxim, 2024-01-03, 22:19
                      8 svar
                      461 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av Sebastian T, 2024-02-04, 09:15
                      16 svar
                      836 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X