Aluminiumbåt - vilken kölrulle bör man skaffa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aluminiumbåt - vilken kölrulle bör man skaffa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
    Satt och tänkte på en sak.....
    TK-trailers system med U-bultar, fästplatta i olika storlekar och deras lösa sidostödsben är egentligen ingen dum grej.
    Vi använde sådana när vi byggde om en TIKI trailer för att bättre passa en Scandica 420.

    De går nämligen även att montera liggande, i stil med Vlemmix till synes utmärkta instyrningshjul men till ett betydligt lägre pris. Emil var inne på det i ett inlägg över här.
    Då är du fri att välja den hjuldiameter som passar bäst.
    Nu vet jag inte hur det blir med lutningen eftersom din bakre balk lutar. Men drar man isär hjulen lite kommer de kanske att träffa skrovets vinkel ganska bra?
    Du får iofs inte instyrningshjul i ordets rätta bemärkelse på det här sättet men däremot skyddande sidostöd vid blåst, extra stöd långt bak på skrovet som dessutom stadgar upp sidledes gungningar och samtidigt kommer kölen att vila mot dina kölrullar precis som tidigare.
    En ytterligare positiv effekt av sådana här sidostöd är att de kommer hjälpa båten att styras rätt på kärran.
    Bara en tanke....
    Ja, jag undrar om vi inte har samma tanke... TK-upptagningsvagga enligt bild ovan (om jag hittar nåt sätt att fästa den) eller annan lite mindre vagga med instyrningshjul. Sedan tänkte jag mig två sidostöd (med "skyddshjul" monterade) liggande längs och längst bak på trailerns balk/ände... Med rätt diameter bör hjulen kunna både skydda och stödja...
    Senast ändrad av anteman; 2016-08-11, 14:34.

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
      Och jag ska ta mina sidostöd och montera dom som instyrningshjul istället, fungerar det blir det till att handla två till, annars får jag slå en signal till Vlemmix. Glöm inte att skriva här hur det blev sen med din kärra.
      Tror jag såg din båt på westgears facebook, om det inte är fler Anders i Uppsala som handlat en escape nyligen. Ser ut som en riktigt trevlig båt!
      Låter som en bra idé att börja med befintliga medel, berätta du med om ditt utfall. Jo det stämmer, min Uppsalabåt på FB, stor och fin och med fint klipp i den fyrbladiga 50hk Murklan (hade en Fisherman 145/25hk förr)

      Kommentera


      • #43
        Nu har jag uppdaterat min trailer för året (gjort någon grej varje år sedan jag köpte båten )
        Nu slutade det med att skrota vaggan då den inte styrde tillräckligt bra, båten kunde hamna lite snett på kölrullarna om man inte var med. Det slutade istället med ett par hjul för stegköl som anteman länkade till tidigt i tråden, nu hamnar båten exakt varje gång!

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
        6 svar
        348 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Fiskarn0383  
        Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
        35 svar
        1 751 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Fiskare Bob  
        Startad av Sadda, 2023-07-23, 12:43
        10 svar
        473 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg tre S
        av tre S
         
        Startad av Maxxim, 2024-01-03, 22:19
        8 svar
        477 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Smolt
        av Smolt
         
        Startad av Sebastian T, 2024-02-04, 09:15
        16 svar
        848 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg mrfisker  
        Arbetar...
        X