Neptun navy EU 80 trailer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Neptun navy EU 80 trailer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Neptun navy EU 80 trailer

    Har förhandsbokat en neptun trailer. Någon här som har några erfarenheter av dessa?

  • #2
    Vad är det för axel och lager på dem?

    Spontant skulle jag avråda från polsk vagn med okända data som finns hos Bauhaus och lågprishandlare när det finns då många prisvärda märken med knott och alko axlar och standardlager....

    Men har ju själv en Holländsk Kalf som troligen inte många hört om.

    Har de redan bokat en så antar jag att du fått bra känsla för dem?
    Alumacraft så klart!

    Kommentera


    • #3
      Japp har bokat men med förbehåll att få lämna tillbaka den (har inte sett den ännu) anledningen till att jag blev sugen på den var för att jag ringde till en handlare gällande en Tiki vagn men att har rekommenderade denna istället. Men sen om det beror på att han har bättre marginaler på dessa vagnar eller om han var ärlig låter jag vara osagt.

      Han påstod även att han hade sålt över 200 stycken senaste året så jag tänkte att någon kanske redan har hunnit rulla en sommar med sin och kan komma med ett utlåtande

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Alex123 Visa inlägg
        Japp har bokat men med förbehåll att få lämna tillbaka den (har inte sett den ännu) anledningen till att jag blev sugen på den var för att jag ringde till en handlare gällande en Tiki vagn men att har rekommenderade denna istället. Men sen om det beror på att han har bättre marginaler på dessa vagnar eller om han var ärlig låter jag vara osagt.

        Han påstod även att han hade sålt över 200 stycken senaste året så jag tänkte att någon kanske redan har hunnit rulla en sommar med sin och kan komma med ett utlåtande
        Lyssna inte på försäljare, varje gång de säljer x antal varje månad känms det lur, bilhandlarn som sålde skrothögar till överpris och "säljer 25st varje månad" av den modellen eller båtförsäljaren som försökte sälja en trailer "Jag har kö på dessa trailers, men om du bestämmer dig får du denna jag har hemma".

        För övrigt tycker jag att den verkar stabil enligt bilderna, bra pris också, lite för bra kanske.är du redo att chansa så kör på, vill du köpa kärra med bra betyg och omdöme så köp välkänt märke som kostar betydligt mer.

        Kolla även så din bil får dra 750kg obromsat

        Kommentera


        • #5
          Kör en golf sportkombi 15 och vad jag kan läsa mig till så får totalvikten inte överstiga 3,5 ton så där är det lugnt.

          Ja man blir ju alltid litenfundersam på något som har pra pris och det bra ut, därav frågan om någon dom har kört släpet kan komma med ett utlåtande
          Senast ändrad av Alex123; 2017-09-18, 19:35.

          Kommentera


          • #6
            slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx

            Slå in din bils reg.nr och en släpkärra (mdy364), det är en obromsad 750kg kärra.

            Det är en massa specialregler när det gäller obromsade kärror, finns det ingen registrerad maxvikt för obromsade släp så är det halva bilens tjänstevikt eller max 750kg om jag minns det rätt.

            Min 206gti får t.ex. dra 560kg samtidigt som många större och starkare bilar bara får dra 500kg.
            Senast ändrad av daikai1; 2017-09-18, 20:31.

            Kommentera


            • #7
              Inte sett mer än bilder nu och den kan säkert göra jobbet. Det förefaller vara en heltigenom bultad ramkonstruktion där många men inte alla andra i huvudsak är svetsade, tror god svetsning är hållbarare/styvare...

              "Gammaldags" ljusramp som måste demonteras varje gång (eller om den är tänkt att skjutas in under båten och dränkas?) och justeringen av kölrullar verkar bara möjlig i fasta steg och inte steglöst eller ser jag fel? Med "fel båt" kan sånt bli besvärligt eller ge tilläggskostnader... Den saknar dessutom instyrningshjul (det har inte jag heller ännnu) vilket kan bli besvärligt i blåst och strömmande vatten om man är själv vid rampen.

              Den har en liten, liten kölvagga precis som min Easyline, och flera säger att en längre gör det lättare att veva upp. Min båt är lätt nog ändå och en lång vagga kan visst göra att aktern tippar ned i "förtid" vilket inte är optimalt på långgrunda ramper "har jag hört"

              men lågt pris har den allt!

              Mao den kan funka väl eller inte, allt beroende på omständigheter som båt, ramp, arbetsinsats och sånt... hur länge vet ingen...
              Senast ändrad av anteman; 2017-09-18, 20:35.

              Kommentera


              • #8
                Använd släpvagnskalkylatorn som Daikai länkade till. Det är jättedyrt att köra 50km/h för snabbt om man blir haffad och det är satans jävla jättedyrt att behöva byta bil för att kunna dra båten i 80...
                Reglerna för obromsade släp är lite konstiga.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                  Använd släpvagnskalkylatorn som Daikai länkade till. Det är jättedyrt att köra 50km/h för snabbt om man blir haffad och det är satans jävla jättedyrt att behöva byta bil för att kunna dra båten i 80...
                  Reglerna för obromsade släp är lite konstiga.
                  Som sagt, har redan kollat och jag får dra 550 med min bil och detta släp, vilket räcker för min båt

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Alex123 Visa inlägg
                    Som sagt, har redan kollat och jag får dra 550 med min bil och detta släp, vilket räcker för min båt
                    o

                    Jaså en Golf Sportscombi får bara dra 550kg obromsat? Låter lågt, då många av dem får dra max 1500kg bromsat, står det verkligen så i registreringsbeviset? I så fall kan en Neptun 550 (som har totalvikt 750kg) bli olaglig efter din bil! Jag har en bil som enligt det blå beviset, får dra max 650kg obromsat och väljer jag en 750 trailer så får jag bara köra i max 40km/h med vissa modeller, inte alls med andra.

                    Inte i något fall får jag prövat med Släpvagnskalkylator får jag dra en 750 trailer i 80km/h, inte ens om jag håller mig under de 650 kg (trailer+båtens aktuella vikt) som anges som max totalvikt för en obromsad trailer/släp för min bil.

                    Jag har förstått att andra fått annat utfall när de prövat specifika reg.nummer på bil/trailer så antingen finns andra okända parametrar som släpvagnskollen tar hänsyn till eller så fungerar den lite godtyckligt.

                    Kan man lita på Släpvagnskalkylatorn?
                    Senast ändrad av anteman; 2017-09-19, 17:31.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
                    6 svar
                    336 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fiskarn0383  
                    Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
                    35 svar
                    1 741 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fiskare Bob  
                    Startad av Sadda, 2023-07-23, 12:43
                    10 svar
                    453 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tre S
                    av tre S
                     
                    Startad av Maxxim, 2024-01-03, 22:19
                    8 svar
                    461 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Sebastian T, 2024-02-04, 09:15
                    16 svar
                    836 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Arbetar...
                    X