Trailer ångest, har två och en skall bort.... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trailer ångest, har två och en skall bort....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trailer ångest, har två och en skall bort....

    Tja!

    Köpte ny båt förra våren och till den en Fogelsta bromsad 1000kg trailer.
    Älskar verkligen trailern men ekipaget är totalt ca 6.5m långt så tyvärr får jag inte in det i garaget.
    Garaget är 6m djupt

    Vid varje fisketur så har jag fått åka ett par mil extra för att hämta samt lämna båten.
    Det kan jag väl iofs leva med...men...i vinter har ekipaget stått utomhus på landet och det har inte känts riktigt ok.

    Så jag har nu skaffat mig den kortaste obromsade 600kg trailern jag kunde hitta (min bil får dra max 600 obromsat)
    Trailern väger 125kg så ja kan lasta 475kg vilket jag ganska exakt "grejar" och får ta en båt på max 4.6m så där är det oxå lugnt.

    Var ute idag och ställde vinshtornet ungefär i linje, ser att det blir ett rejält överhäng i bak.
    Jag har dock sett att det är många som har överhäng med uppemot 1m och kanske mera.
    Känns som det är nånstans där jag oxå kommer hamna....
    Satt precis o kikade på bilder från dagen och det kanske inte blir så bra detta, och kommer jag under 6m i totallängd!?

    Att kunna ha ekipaget i mitt lilla garage är viktigt för mig. Men går det inte så kan jag lika gärna ha kvar min 1000 kärra.

    Vad tycker/tror ni här?
    Bifogade filer

  • #2
    Vad händer om du flyttar fram tornet? För högt kultryck? Ser ju ut att finnas en del marginal på längden.

    Kommentera


    • #3
      hmmm.... grejar du verkligen 475kg? båt 350, motor 105, tank 25, batteri 20,kapell,stol? och lite annat har du väl i båten....ankare, rep, annat bra att ha...
      hade det varit min hade den lätt vägt närmare 550kg ....innan fiskeprylarna och matsäck kommit i...

      bytte båt själv i höstas....båt 330kg (Nextline 460) och motor 98kg (50hk Honda)....torrvikter....bytte bort 750kg obromsade för att den blev lite för mycket "på gränsen"... ändå fick den lasta 538kg.......bytte till en bromsad 1000...
      men då har jag en frontare med ett par batterier också...och en extra stol med pedistal....portabelt kastdäck
      lite verktyg extra propp reservdunk eldsläckare, ankare 30m rep och några ekolod....+ lite annat bra att ha....allt
      väger som man lägger i....
      Senast ändrad av byggarn; 2018-03-24, 20:19.
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #4
        Tack för svar boys.

        Vinshtornet går att flytta fram såklart men då blir det tajt att öppna bakluckan på bilen.
        Visserligen kan man kapa bort överflödet av tornet och även vinkla ner det lite.
        Hjulaxeln går att flytta fram ett steg oxå.
        Allt detta får man ju testa då båten sitter på plats.

        Båt + motor väger ca 450kg och då har jag räknat med att ett startbatteri väger in på max 25kg.
        Stolarna är standard och borde vara inräknade i båtens vikt.
        Skall höra med ÅF vad som ingår i specad vikt.

        Kapell väger såklart men får lämnas hemma i värsta fall.
        Elmotor + batteri, soppatank osv kan man ha i bilen.
        Ankare har jag haft liggandes i garaget hittills...haha.
        Är såklart bra att ha med ankaret men kan ju ligga i bilen i en hink.

        Självklart skulle man vilja ha allt på plats i båten under kapellet så man bara kan koppla på och dra direkt.
        (Kommer garanterat göra så vid kortare transporter)

        Kommentera


        • #5
          vikterna på båt och motor är nästan alltid torrvikt.....utan lullull, oljor,proppe och annat "onödigt".... men kolla med ÅF...
          ett skit att vi inte får ha vikbart drag i Sverige med tanke på alla korta garage...kan du inte bygga till lite på längden på garaget?
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #6
            Omöjligt att förlänga garaget? Bygga ut en meter med ny port eller förlänga i bakkant?

            Hade jag haft den 1000 vagnen så kör inte med nå annat.

            Bygde man pyramiderna för 4500år sedan i Egypten så borde man kunna bygga på ett garage en meter i Enköping 2018?
            Alumacraft så klart!

            Kommentera


            • #7
              Hyr garaget tyvärr, men kan bygga en fågelholk nertill på garagedörren

              Den nya trailern var lite av ett impulsköp för jag ville så gärna ha båten i garaget på hemmaplan.

              Eller kapa bort 1 meter av rumpan på min 1000-trailer...får man det??

              Kommentera


              • #8
                Nej du får inte kapa i nuvarande.

                Jag ville maximera platsen hemma så jag specialbeställde en trailer, dessutom ville jag ha bromsad fast ändå bara maxvikt 750 kg. Blev exakt som jag önskade men kostade såklart lite extra.

                Kommentera


                • #9
                  Jag drog fram vinschtornet så långt det gick och kändes bra, sedan kapade jag av tornet ca 30-40cm för o kunna öppna bakluckan på kombin.

                  Kommentera


                  • #10
                    Om jag skulle testa att få fram båten ca 0.5m på min 1000-kärra så kanske det kan gå att få in ekipaget i garaget.
                    Viker man dessutom belysningen så kanske man får plats med ett hårstrå mellan oxå

                    Axeln är flyttbar likaså bakre balken med kölrullarna....om jag inte ser helt fel.
                    Skulle ju smaka rätt bra på alla sätt asså.

                    Va tror ni?
                    https://www.fogelsta.com/sv/se/slapv...10018b/305800/

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
                    19 svar
                    702 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Rospigg
                    av Rospigg
                     
                    Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
                    35 svar
                    1 751 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fiskare Bob  
                    Startad av Sadda, 2023-07-23, 12:43
                    10 svar
                    476 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tre S
                    av tre S
                     
                    Startad av Maxxim, 2024-01-03, 22:19
                    8 svar
                    478 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Sebastian T, 2024-02-04, 09:15
                    16 svar
                    854 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Arbetar...
                    X