Vilken trailer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken trailer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilken trailer

    Vilken trailer ska man välj om man önskar en 80-trailer och har en lättare båt på cirka 350-400 kg.

    Är den här bra?

    https://www.trailershop.se/produkt/b...ke-last-605kg/

    Eller den här?

    https://www.blocket.se/stockholm/Bat...A_69500793.htm

    Dessa?

    https://trailercenter.se/produkt/bat...0-obromsad-b1/

    https://trailercenter.se/produkt/bat...ptun-navy-750/

  • #2
    Hur lång är båten? Om det är din hr430 så fu kar en easyline bra, kör jag med själv

    Kommentera


    • #3
      Båten är cirka 440 cm lång och väger 250 kg i sitt grundutförande. Jag ska satsa på en annan båt än HR 430, men jag behåller den också som stationär båt.

      Vad sägs som den här?

      https://www.blocket.se/stockholm/Bat....htm?ca=11&w=3

      Alternativt är att jag försöker hitta en begagnad trailer för att spara pengar.
      Senast ändrad av Laxen2; 2019-02-13, 17:18.

      Kommentera


      • #4
        Det finns många parametrar att ta hänsyn till. Välj gärna en 750 trailer om din bil klarar det. Är du på en budget så är en obromsad billigare i inköp å enklare underhåll, men ibland mer vansklig vid sjösättning/upptagning.

        Billigare trailers har ofta en ljusramp som måste bort vid sjösättning, har färre kölrullar, saknar instyrningshjul mm. Vissa trailers är bultade konstruktioner där andra är redigt svetsade och har en axel som kan flyttas för rätt kultryck och längd i kort garage.

        Du bör absolut läsa de otal trailertrådar som redan finns på FS så att du får ett hum om vad som är viktigt för dig. Har en Easyline 650 men hade hellre valt TK 600 om den hade räckt till för mina viktbehov, så var inte fallet...

        Så läs på och kolla runt!

        Kommentera


        • #5
          Okej! Tack för svaret. Jag har inte råd att köpa en dyr trailer och tycker redan att det är dyrt. Har inte heller tillgång till fyrhjulsdrift och ska använda familjebilen till det här. Jag tror att TK BT500 kan fungera för mig.

          Kommentera


          • #6
            Mitt svar har inget med 4-hjulsdrift att göra. Klart en BT 500 funkar... poängen var att t ex en BT 600 kan vara smartare om du snart byter till tyngre båt och/eller vill ha vissa finesser/parametrar, dessa parametrar kanske du inte ens tänker på om du inte läst på innan... ditt svar antyder det, men lycka till med 500:an.
            Senast ändrad av anteman; 2019-02-13, 19:40.

            Kommentera


            • #7
              Jag har en Majava 550 sedan 2014. Mycket nöjd men har å andra sidan inte så mkt att jämföra med.
              Tänk på att vikten lätt springer iväg när motor, bensin, ankare osv skall räknas in. Bara trailern väger väl 130kg eller så. Med andra ord inte så mycket att vinka på på sådana här små trailers.
              Kolla gärna "släpvagnskalkylatorn" på transportstyrelsen så att du verkligen får köra 80 med ditt ekipage.

              Kommentera


              • #8
                Det stämmer att jag inte har stor erfarenhet eller gjort mycket efterforskningar. Men jag försöker att härma andra som har samma båt och välja samma trailer, samma motor, samma utrustning. Då kan det inte bli några större fel tänker jag. Tror att andra har valt BT600.
                Senast ändrad av Laxen2; 2019-02-13, 20:49.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                  Det stämmer att jag inte har stor erfarenhet eller gjort mycket efterforskningar. Men jag försöker att härma andra som har samma båt och välja samma trailer, samma motor, samma utrustning. Då kan det inte bli några större fel tänker jag. Tror att andra har valt BT600.
                  så länge alla andra inte gjort fel val ja ....skadar inte att tänka efter lite själv ibland...vet måååånga som köpt på inrådan från säljare och andra med trailer och som sedan suttit där med en för liten och skranglig trailer....tyvärr har det nog hänt oftare än jag hört att de varit nöjda...och tyvärr är det så att nya billiga trailers är rena smäcket jämfört med de av bättre stabilare tillverkning...leta hellre en beggad av bättre tillverkning än att köpa en dålig ny... sedan har det naturligtvis betydelse hur mycket du tänker trailra din båt, bor du nära dina fiskevatten och inte trailrar alltför mycket klarar du dig möjligen med en billigare...bättre tänka efter en gång för mycket innan köp än att tänka och göra efterforskningar i efterhand... TK och Majava som nämnts ovan är exempel på bra trailrar....
                  Senast ändrad av byggarn; 2019-02-13, 21:58.
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #10
                    [QUOTE=Laxen2;n2493408]Vilken trailer ska man välj om man önskar en 80-trailer och har en lättare båt på cirka 350-400 kg.

                    Hej Laxen 2;

                    Hör med Niklas på Bålstasläpet om vad de kan erbjuda dig. Själv har jag Bålstasläpets båttrailer sedan massor av år tillbaka och är otroligt nöjd med deras produkter...
                    https://www.balstaslapet.se/main.aspx?guest=yes ..

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
                    6 svar
                    336 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fiskarn0383  
                    Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
                    35 svar
                    1 741 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fiskare Bob  
                    Startad av Sadda, 2023-07-23, 12:43
                    10 svar
                    453 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tre S
                    av tre S
                     
                    Startad av Maxxim, 2024-01-03, 22:19
                    8 svar
                    461 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Sebastian T, 2024-02-04, 09:15
                    16 svar
                    836 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Arbetar...
                    X