Kan jag traila utan utbildning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan jag traila utan utbildning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kan jag traila utan utbildning?

    Hur trafikfarligt är det att börja traila utan erfarenhet eller utbildning. Att montera en dragkrok på familjebilen och traila ett ekipage på 400+ kilo. Jag tänker att olyckan är runt hörnet och det är bara en tidsfråga innan man skadar bilen, båten eller någon annan trafikant. Så vilken utbildning krävs innan man vågar ge sig på det här? BE kort är väl ett måste?

    BE kort och sen kanske även en dragbil som är oöm och som man inte är rädd om. Vad tycker ni?

  • #2
    Nej BE är inte inte måste för att traila 400 kg. Känner du dig osäker så leta reda på en stor grusparkering och öva. Du kan skaffa B96 om du vill traila tyngre (även kallad utökad B-behörighet, men inte samma vikter som BE).

    Kommentera


    • #3
      Det är så klart inte ett måste, men jag tänkte att det skulle vara sunt förnuft att förebygga olyckor och skador på den egna bilen. Att reparera plåtskador, även små kostar multum.

      Kommentera


      • #4
        det var väldigt vad du krånglar till allting Laxen2...
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • #5
          När jag köpte min båt hade jag inte kört en meter med släp av någon form. Efter några gånger och lite övning av att backa så går det nu galant.
          Framåt är ju inga konstigheter.

          Mitt tips, vad du gör med det är upp till dig: Ta det lugnt, planera din körning enligt hur man gör på körskolan (om man kommer ihåg), ta ut svängarna och hitta som tidigare nämnt en parkering eller likannde och öva backning. Gärna med en kompis som du vet har en stor gnutta tålamod.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
            Hur trafikfarligt är det att börja traila utan erfarenhet eller utbildning. Att montera en dragkrok på familjebilen och traila ett ekipage på 400+ kilo. Jag tänker att olyckan är runt hörnet och det är bara en tidsfråga innan man skadar bilen, båten eller någon annan trafikant. Så vilken utbildning krävs innan man vågar ge sig på det här? BE kort är väl ett måste?

            BE kort och sen kanske även en dragbil som är oöm och som man inte är rädd om. Vad tycker ni?

            Hej Laxen 2;

            Du bör träna på att backa med trailer där det inte är någon trafik, En fotbollsplan eller större gräsyta kan vara lämplig att träna på...

            Kollla trailern i back- och sidospeglar när du backar och tänk på att göra små rörelser med ratten när du backar eftersom trailern ofta gör mycket större utslag än bilen....

            Övning ger färdighet!

            Old Firehand
            Leif Engström

            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Brenderups tips: Steg för steg

            I skarpt läge, planera körningen så släpet är på väg åt rätt håll INNAN du lägger i backen.
            • Börja med att köra fram ordentligt så ekipaget står rakt. Då är halva jobbet gjort.
            • Tänk att ratten ÄR släpet: toppen av ratten framänden, nedre delen bakänden.
            • Ta ett grepp om rattens underkant (= baksidan av kärran) och börja med att backa rakt bakåt.
            • Ratta lite i taget. Vill du att släpet ska gå åt vänster, för du handen åt vänster. Små rattrörelser. Vill du att det ska svänga höger, för du handen åt höger.
            • Vänta tills släpet kommer ikapp (ju längre släp desto mer fördröjning). Ha koll i ytterbackspeglarna.
            • Räta ut genom att parera åt motsatt håll. Små korrigeringar.

            Tänk alltså: Hand åt höger > släp åt höger. Hand åt vänster > släp åt vänster."
            Senast ändrad av Old Firehand; 2019-03-20, 15:02.

            Kommentera


            • #7
              Så länge det inte händer något är det skitlätt att köra med ett släp i den storleken. Så fort något händer i trafiken, galna medtrafikanter, vilt på vägen osv blir det plötsligt mer komplicerat än om man inte har släp. Bromssträckan blir tex längre.
              Följ Mabos kloka tips och träna lite på en öppen plats. Gärna en stor parkering där du kan träna på att backa med släpet och trixa lite, sådant du annars får öva under stress vid båtrampen...
              Om du sedan kör förnuftigt, inte för fort och tänker på att omkörningar och filbyten tar mer plats så skall du se att det går finemang.

              Kommentera


              • #8
                Jag känner mig osäker och otrygg att göra det här utan att ha fått öva med ett tungt släp och att göra det med familjebilen känns inte heller så bra. Har man haft otur tidigare och drabbats av olyckor så är man mer försiktig. Annars är jag en bra och försiktig förare.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
                  Jag känner mig osäker och otrygg att göra det här utan att ha fått öva med ett tungt släp och att göra det med familjebilen känns inte heller så bra. Har man haft otur tidigare och drabbats av olyckor så är man mer försiktig. Annars är jag en bra och försiktig förare.
                  Hej Laxen 2;

                  Själv har jag tränat på att backa med båttrailer sedan mitten på 1960-talet och åren har lärt mig att det finns alltid tusentals andra som gör det bättre....


                  Kom ihåg att kollla trailern i back- och sidospeglar när du backar och tänk på att göra små rörelser med ratten när du backar eftersom trailern ofta gör mycket större utslag än bilen....

                  Lycka till!


                  Old Firehand
                  Leif Engström

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm


                  Kommentera


                  • #10
                    Sjösätt båten när du ska träna köra släp så slipper du iaf kvadda båten om det inte går så bra

                    En annan sak du kan göra är att hyra ett flyttsläp på macken, de är rätt tunga. Lägg till försäkring! Och eftersom man bara backar ner till däcken är i vattnet, (vattenytan vid fälgkanten är lagom på min iaf.)
                    Så kan du ju prova backa ner i rampen med.

                    Och ett tips ang backa med släp:
                    Om du då du backar utan släp har handen upptill på ratten när du styr så flyttar du handen till rattens nedre del när du har släp kopplat så svänger ekipaget åt "rätt håll"
                    Senast ändrad av Edguy; 2019-03-20, 16:05.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
                    6 svar
                    355 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fiskarn0383  
                    Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
                    35 svar
                    1 751 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fiskare Bob  
                    Startad av Sadda, 2023-07-23, 12:43
                    10 svar
                    475 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tre S
                    av tre S
                     
                    Startad av Maxxim, 2024-01-03, 22:19
                    8 svar
                    478 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Sebastian T, 2024-02-04, 09:15
                    16 svar
                    854 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Arbetar...
                    X