Kan jag traila utan utbildning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan jag traila utan utbildning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ja så gör jag nog. Hyr ett flyttsläp och övar med den först. Jag drabbas av missöde så sent som igår. Min parkerade bil började självmant rulla ner för en kulle fast handbromsen var åtdragen och slog i en vägbom så att frontpanelen tog skada. Gissa om jag är arg över det.
    Senast ändrad av Laxen2; 2019-03-20, 16:45.

    Kommentera


    • #12
      Är du helt ovan så hyr hellre ett flaksläp t ex med förhöjda gallersidor till övning. Ett flyttsläp förefaller onödigt svårt att öva på där du inte ser något alls rätt bakåt...

      Kommentera


      • #13
        Har du ingen kompis eller någon annan fiskesnackare som bor i din närhet som du kan hänga mer ut ett par gånger o öva?

        Tänker själva trailandet & sjösättandet,. Sen går det som en dans!

        Kommentera


        • #14
          Att sjösätta och allt runt det är en process som är en vanesak.
          Att ha med någon som kan, eller åka med någon annan med deras båt och se hur dom gör, eller göra det enligt deras rutiner ger nog en hel del bra erfarenhet.
          Backa är den enkla biten. Att ta det lugnt och metodiskt, utan stress är en bra början.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

          Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
            Att sjösätta och allt runt det är en process som är en vanesak.
            Att ha med någon som kan, eller åka med någon annan med deras båt och se hur dom gör, eller göra det enligt deras rutiner ger nog en hel del bra erfarenhet.
            Backa är den enkla biten. Att ta det lugnt och metodiskt, utan stress är en bra början.
            jupp finns många saker som kan reta gallfebern på köande båtekipage....att backa ner båten och sedan lasta i den är t.ex en sån sak....
            har för mig att det finns en tråd om rampvett och hur man beter sig där någonstans, men tyvärr hittar jag den inte med den utsökt fungerande sökfunktionen den här sidan numer är utrustad med....
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #16
              Tror nog faktiskt inte att det är så många sportfiskare som behöver BE för sina vanliga fisketrailers, är väl något större trollingekipage där totalvikten ställer till det, men som redan sagts finns ju numera körkortsbehörigheten B96 som räddar även många trollade från körskolan.

              De flesta med ordinärare 4-5m båtar och 500- 650-750kg vagnar tillsammans med en kombibil klarar oss oftast utan högre behörighet än B.


              Sen är det så klart aldrig fel att ha lite backvana med släp i ryggen innan man ger sig iväg!

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg

                jupp finns många saker som kan reta gallfebern på köande båtekipage....att backa ner båten och sedan lasta i den är t.ex en sån sak....
                har för mig att det finns en tråd om rampvett och hur man beter sig där någonstans, men tyvärr hittar jag den inte med den utsökt fungerande sökfunktionen den här sidan numer är utrustad med....
                Jag har aldrig fått en kurs i rampvett men sen så är man sällan fler än en på en ramp här i skogarna så det är rätt lugnt.
                Man kan göra lite som man känner, det är sällan man stöter på någon annan.
                En ramp som är tungt trafikerad så har jag nog stött på fiskare med trailerbåt ca 10ggr
                Aldrig fler än två st inkl mig själv.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

                  Jag har aldrig fått en kurs i rampvett men sen så är man sällan fler än en på en ramp här i skogarna så det är rätt lugnt.
                  Man kan göra lite som man känner, det är sällan man stöter på någon annan.
                  En ramp som är tungt trafikerad så har jag nog stött på fiskare med trailerbåt ca 10ggr
                  Aldrig fler än två st inkl mig själv.
                  alla är inte lika lyckligt lottade....
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #19
                    Kan det vara en bra ide att börja traila mindre båtar först? säg en roddbåt som vägar 150 kg med en 6 hästare i aktern.

                    Kommentera


                    • #20
                      2-300kg eller 5-600 bakom kan vara hugget som stucket....ingen skillnad, skiten skall ned på rampen utan att hjulen är på sidan av likt förbannat...
                      Never let your memories be greater then your dreams...

                      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
                      6 svar
                      348 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fiskarn0383  
                      Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
                      35 svar
                      1 751 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fiskare Bob  
                      Startad av Sadda, 2023-07-23, 12:43
                      10 svar
                      473 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Startad av Maxxim, 2024-01-03, 22:19
                      8 svar
                      477 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av Sebastian T, 2024-02-04, 09:15
                      16 svar
                      848 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X