Vilka alternativ till dragbil - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka alternativ till dragbil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vilka alternativ till dragbil

    Min bil passar inte bra till mitt ekipage. Den är en kombi med framhjulsdrift och en ganska liten motor, manuell, bensin. Den kan inte dra ekipaget med obromsad kärra. Jag skulle kunna köpa en bromsad kärra för 20 000 men är osäker om bilen passar den här uppgiften. Den känns svag när bilen ska ta sig upp för en backa till exempel. Båt och motor väger sådär 350 kg.

    Vad jag för alternativ om jag vill ha en dragbil annat än att byta bil? Kan det vara en bra ide att gå med en bilpool? Jag vill ha tillgång till
    en dragbil utan att själv äga bilen.Också en fördel om jag skulle krocka bilen och totalkvadda den.
    Senast ändrad av Laxen2; 2019-06-01, 20:13.

  • #2
    jösses....
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #3
      I korthet en nyare bil med 4WD som du är trygg med i alla lägen eller två olika bilar, en snål 2WD och en gammal 4WD som gör båtjobben... har aldrig hört talas om att en bilpoolbilsammanslutning (puh!) skulle välja 4WD, de väljer snålt och lätt men kanske på Lindingö om de ens har bilpooler där...

      Kommentera


      • #4
        Är du med i en bilpool får du ju vara med och betala även när någon annan i poolen kvaddar bilen...

        Jag är avvikande i den här gruppen eftersom jag inte tycker att man behöver någon särskilt märkvärdig dragbil om man har en lätt båt. I dagsläget kör jag en Subaru Forester diesel automat så jag kan dra upp min båt i princip var som helst. Ingen sport alls. Tidigare hade jag en Toyota Yaris med en 1,3l motor. Då fick man tänka lite mer och alla ramper var inte tillgängliga. Hade dock aldrig några problem att få upp båten. I början hade jag en winch med mig om jag skulle få problem. Behövde aldrig använda den. Svag i uppförsbackarna?Ja absolut. Än sen? Man får växla ner och acceptera att man tappar lite fart.

        Man kan vända och vrida på det här. Självklart är det bästa en rejäl automatväxlad 4x4. Vad är en sådan bil värd för dig och hur mycket mer kommer den att kosta dig per år jämfört med din nuvarande? Jag misstänker att en bromsad kärra är din absolut billigaste lösning. Då får du dessutom en stabil kärra.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          jösses....
          Vad är ditt problem? Har du glömt att ta din neuroleptika?

          Kommentera


          • #6
            https://www.blocket.se/sodermanland/....htm?ca=11&w=3

            En AWD kostar lika mycket som en bromsad kärra. Jag tror att jag skaffar en AWD som dragbil. Måste spara lite pengar till det. Jag kanske väntar nåt år.

            Kommentera


            • #7
              Hur skulle en bromsad trailer kunna kompensera för din motorsvaga bil?

              Båt-ekipage på 350kg torde vara en normal 4-4,5m båt med lite mindre motor.
              En sådant ekipage kan man oftast traila upp med vilken bil som helst, förutsatt att rampen är normal asfalt/betong/grus.
              Finns ju folk som drar husvagnar med småbilar säg skoda Fabia eller VW golf, även den minsta husvagn väger ca 1000kg.

              Mitt båt-ekipage väger nog ungefär som ditt, jag har flera gånger trailat i och upp på badstrand i brist på ramp med en vanlig bensin automat Volvo V70 (FWD 170hk)


              Större båtar skall givetsvis ha dragbil med AWD och helst automatlåda!













              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
                Hur skulle en bromsad trailer kunna kompensera för din motorsvaga bil?

                Båt-ekipage på 350kg torde vara en normal 4-4,5m båt med lite mindre motor.
                En sådant ekipage kan man oftast traila upp med vilken bil som helst, förutsatt att rampen är normal asfalt/betong/grus.
                Finns ju folk som drar husvagnar med småbilar säg skoda Fabia eller VW golf, även den minsta husvagn väger ca 1000kg.

                Mitt båt-ekipage väger nog ungefär som ditt, jag har flera gånger trailat i och upp på badstrand i brist på ramp med en vanlig bensin automat Volvo V70 (FWD 170hk)


                Större båtar skall givetsvis ha dragbil med AWD och helst automatlåda!












                En bromsad trailer kan naturligtvis inte kompensera för bilens svagare motor, men enligt släpvagnskalkylatorn så får jag köra epikaget i 80 km med bromsad kärra. Med obromsad kärra för den framföras i 80 endast olastad. Lastad sjunker hastigheten till 40 km/h. Bilens obromsade släpvagnsvikt är 450 kg som gör att mitt ekipage inte kan framföras obromsad. Jag är rädd för att bilens ska kännas "trött" och ha svårt att dra upp båten vid naturrampar. Jag hyrde en bil när jag körde hem ekipaget, det var en diesel med 4WD, automatlåda och farthållare. Det gick supersmidigt och tidvis så glömde jag att släpet var påkopplad.
                Senast ändrad av Laxen2; 2019-06-02, 13:31.

                Kommentera


                • #9
                  He, he många impulser från dig! En bil, ffa en som gått 35 000 mil kan nog få en avsevärt högre reparationskostnad än ett släp ganska snart, för att inte tala om driftskostnader.

                  Sedan förstår jag inte varför bilen din inte kan (menar du får?) dra båten på en obromsad kärra men väl en bromsad? Har den obromsade en totalvikt som överstiger vad bilen får dra obromsat? Kan en 600kg trailer funka?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    He, he många impulser från dig! En bil, ffa en som gått 35 000 mil kan nog få en avsevärt högre reparationskostnad än ett släp ganska snart, för att inte tala om driftskostnader.

                    Sedan förstår jag inte varför bilen din inte kan (menar du får?) dra båten på en obromsad kärra men väl en bromsad? Har den obromsade en totalvikt som överstiger vad bilen får dra obromsat? Kan en 600kg trailer funka?
                    Precis, obromsad kan den bara dra 450 kg. Bromsad cirka 1300 kg. Från släpvagnskalkylatorn:

                    Du kan dra släpvagnen med bilen, men på grund av bilens begränsningar får du lasta släpvagnen med högst 261 kg. Uträkningen är gjord på följande sätt: Bilens maximala släpvagnsvikt: 450 kg – (minus) Släpvagnens tjänstevikt: 189 kg = 261 kg.

                    Om släpvagnen är lastad är högsta tillåtna hastighet 40 km/h och om släpvagnen inte är lastad är högsta tillåtna hastighet 80 km/h.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
                    6 svar
                    348 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fiskarn0383  
                    Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
                    35 svar
                    1 751 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fiskare Bob  
                    Startad av Sadda, 2023-07-23, 12:43
                    10 svar
                    473 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tre S
                    av tre S
                     
                    Startad av Maxxim, 2024-01-03, 22:19
                    8 svar
                    477 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Sebastian T, 2024-02-04, 09:15
                    16 svar
                    848 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Arbetar...
                    X