Vilka alternativ till dragbil - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka alternativ till dragbil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ja 450kg var dåligt... kanske hellre läge att byta bil till en diesel? De drar bra och snålt. Fast då bör de ju köras lite längre sträckor regelbundet.

    Kommentera


    • #12
      Jag ska maila bilförsäljaren och fråga om jag kan byta min bil mot en äldre RAV4 diesel, men då går jag back på den affären. Annars blir det som du påpekat mycket mer ekonomiskt att bara köpa en bromsad trailer. Jag har min båt i en marina, under en månad varje år när jag har semester vill jag kunna traila till olika sjöar, från Stockholm till kanske Norrköping. Det är inga långa sträckor som ska avverkas.
      Senast ändrad av Laxen2; 2019-06-02, 15:34.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
        Min bil passar inte bra till mitt ekipage. Den är en kombi med framhjulsdrift och en ganska liten motor, manuell, bensin. Den kan inte dra ekipaget med obromsad kärra. Jag skulle kunna köpa en bromsad kärra för 20 000 men är osäker om bilen passar den här uppgiften. Den känns svag när bilen ska ta sig upp för en backa till exempel. Båt och motor väger sådär 350 kg.

        Vad jag för alternativ om jag vill ha en dragbil annat än att byta bil? Kan det vara en bra ide att gå med en bilpool? Jag vill ha tillgång till
        en dragbil utan att själv äga bilen.Också en fördel om jag skulle krocka bilen och totalkvadda den.
        Hej Laxen 2;

        En bil som kanske skulle kunna matcha ditt salmonklingande namn och dina framtida behov är Volkswagen Touareg och den hittar du här.. https://www.volkswagen.se/sv/modelle...ouareg-nf.html ...

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/nk/northern_king.htm

        Kommentera


        • #14
          Kopplingen mellan ett nomadfolk i sahara och en fisk känns inte helt självklar...

          Kommentera


          • #15
            40lm/h med lastad trailer låter tokigt?

            Är inte en 80-trailer alltid en 80-trailer oavsett om de ligger en båt på eller ej?

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
              40lm/h med lastad trailer låter tokigt?

              Är inte en 80-trailer alltid en 80-trailer oavsett om de ligger en båt på eller ej?
              Enligt släpvagnskollen så kan det bli så med vissa kombinationer av bil/släp, kollade innan jag köpte trailer 2016...

              Kommentera


              • #17
                En sak, testa hur bilen du äger nu klarar uppgiften innan du ser över alternativ

                Hur ser de ramper du oftast kommer nyttja ut?

                Man kommer långt med en 2wd bil. En sak man kan göra är att sätta en extra vinsch på dragstången på trailern, är det för brant så kör upp bilen plant, fäll ner stödhjulet på trailern (fördel med ordentligt luftgummihjul) dra ut vinschband/lina fäst i dragkrok en eller boxeröglan och vinscha upp båten med bilen som motvikt

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                  En sak, testa hur bilen du äger nu klarar uppgiften innan du ser över alternativ

                  Hur ser de ramper du oftast kommer nyttja ut?

                  Man kommer långt med en 2wd bil. En sak man kan göra är att sätta en extra vinsch på dragstången på trailern, är det för brant så kör upp bilen plant, fäll ner stödhjulet på trailern (fördel med ordentligt luftgummihjul) dra ut vinschband/lina fäst i dragkrok en eller boxeröglan och vinscha upp båten med bilen som motvikt
                  kul att se att någon i alla fall tänker till lite....
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
                    En sak, testa hur bilen du äger nu klarar uppgiften innan du ser över alternativ

                    Hur ser de ramper du oftast kommer nyttja ut?

                    Man kommer långt med en 2wd bil. En sak man kan göra är att sätta en extra vinsch på dragstången på trailern, är det för brant så kör upp bilen plant, fäll ner stödhjulet på trailern (fördel med ordentligt luftgummihjul) dra ut vinschband/lina fäst i dragkrok en eller boxeröglan och vinscha upp båten med bilen som motvikt
                    Bra tips!
                    Men TS problem om jag förstod rätt, är att hans bil inte lagligt får dra den obromsade trailern med båt han har idag. Då återstår nog bara att byta bil eller byta till en bromsad trailer eller fottsätta olagligt.
                    Senast ändrad av anteman; 2019-06-02, 22:54.

                    Kommentera


                    • #20
                      1. Köra den olagligt med godkänd kärra för båtens vikt
                      2. Köra med överlass med godkänd kärra för bilens vikt (tex en 400kg-kärra)
                      3. Byta bil
                      4. Köpa extra bil
                      5. Köpa bromsad trailer

                      Alternativ 1 och 2 är de med lite mer risk. Där hade jag valt det som ger minst böter och inte riskerar att bli av med körkortet. För i ärlighetens namn, hur ofta stoppas man? Man kan om man ska köra långt förvara tunga saker i bilen så man nästan klarar det. Typ batterier och sådana saker. Ligger man på gränsen när man räknar ihop det så finns det större risk att man slipper vägas. (tror jag) Jag hade nog valt något av detta om bilen i fråga klarar att rampa.
                      Min Mini Cooper får dra 450kg med och den hade utan problem klarat av att dra min båt som står på en 500kg trailer. Även rampa hade varit lugnt.
                      Billigaste alternativet sålänge man inte åker fast, och gör man det så blir det ändå billigare de första gångerna

                      Alternativ 3, att byta bil är nog det vettigaste alternativet. Det finns många mindre bilar som klarar att dra 500-600kg vilket bör räcka för TS. 4wd behöver inte vara ett krav.

                      Alternativ 4 är garanterat dyrast. Att ha en bil till i drift ökar kostnaderna mer än man anar. Försäkring, besiktning, skatt, service, lagning osv osv drar iväg snabbt.
                      Ska man köpa en bil extra som är 4wd och vara relativt ekonomisk så hade jag försökt hitta en gammal Golf awd. Typ en Golf Kombi 1.8L. Eller valfri skattefri bil av bra kvalitet. Detta gör att man tjänar in rätt många tusen på delar, och skatt. Även försäkring påverkas där.

                      Alternativ 5 kan absolut vara vettigt om bilen klarar att dra det. Finns många beg bromsade som säljs billigt som behöver vård om man vill snåla och känner att man vill prova innan man pyntar ut en massa pengar. Man kan alltid sälja den igen om det inte fungerar.
                      Ingen fisk är chans för fisk.
                      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
                      6 svar
                      336 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fiskarn0383  
                      Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
                      35 svar
                      1 741 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fiskare Bob  
                      Startad av Sadda, 2023-07-23, 12:43
                      10 svar
                      453 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Startad av Maxxim, 2024-01-03, 22:19
                      8 svar
                      461 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av Sebastian T, 2024-02-04, 09:15
                      16 svar
                      836 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X