Kölrullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kölrullar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kölrullar

    Jag har haft problem med mina kölrullar. Båten har kanat på kölrullarna som fått till följd att samtliga spruckit! Jag har axlar på trailern och inga rör. Jag tror att det hela beror på att en kölrulle hade låst sig och fått till följd att alla andra också låste sig. Nu har jag köpt nya kölrullar, handlaren vill att jag även byter ut axlarna som jag inte ser nåt fel på.

    Jag har upptäckt att en av kölrullarna inte har något "spelrum" och kan knappast röra sig sig i sidled. Men det går ända att rulla kölrullen obelastad ändå. Bör jag ta bort en bricka här för att skapa några m.m spelrum i sidled? Kan det vara så att just denna kölrulle låser sig när axeln belastas och kortas i sidled?

    Jag har svårt att tänka mig att mina gamla axlar skulle vara defekta. visst dessa kan flexa sig under belastning men det kommer även de nya att göra. Kan inte huvudproblemet vara att det är för trångt mellan en kölrulle som låser sig och låser sedan alla andra? Så det enda jag behöver göra är att avlägsna en bricka? Så kan jag lämna tillbaka de nya axlarna. Hur kan en bit metall kosta 300 spänn styck?
    Senast ändrad av Laxen2; 2019-10-09, 20:44.

  • #2
    Jag har en Vlemmix 1 800 kg. När jag köpte den 2013 så var axlarna på rullarna för hårt dragna. De snurrade lätt utan belastning men saknade spelrum. När de belastades låstes de och båten kasade på rullarna som hade en viss elasticitet. De klämdes helt enkelt mot fästöronen. När jag lossade på bultarna blev det tillräckligt spelrum för rullarna att snurra även under belastning.
    Sen tröttnade jag i alla fall på orginalrullarna eftersom de inte gav något stöd i sidledes, vilket gjorde det svårt att ta upp båten i strömmande vatten. Jag bytte till större rullar från TK Trailer.

    Mvh
    Johnny

    Kommentera


    • #3
      Tack för ditt svar. Problemet kan alltså inte vara mina axlar som jag fäster på plats med sprintar? Det kan inte vara så att de gamla axlarna är böjda, krökta eller har dålig belastningsförmåga utan just att spelutrymmet är för litet. Det jag bör göra är att ta bort en bricka hos den kölrullen där utrymmet är för litet eller ersätta det med tunnare brickor? Det känns onödigt dyrt att köpa 4 nya axlar eftersom jag ändå vill sälja trailern och byta mot en som passar min bil bättre,

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
      20 svar
      792 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sadda
      av Sadda
       
      Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
      35 svar
      1 751 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Fiskare Bob  
      Startad av Sadda, 2023-07-23, 12:43
      10 svar
      476 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg tre S
      av tre S
       
      Startad av Maxxim, 2024-01-03, 22:19
      8 svar
      478 visningar
      1 gilla
      Senaste inlägg Smolt
      av Smolt
       
      Startad av Sebastian T, 2024-02-04, 09:15
      16 svar
      856 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg mrfisker  
      Arbetar...
      X