Trailer till flatbottnad plåtbåt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trailer till flatbottnad plåtbåt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trailer till flatbottnad plåtbåt.

    Hej. Jag har precis köpt mig en plåtbåt jag tänkte köra på trailer. Blir inte aktuellt förrän till våren, men tänkte börja leta i tid.
    Den väger nog ca 100-120kg och ca 4m lång.
    Passar en enklare 80- trailer eller blir det problem med den platta botten?

    Tipsa gärna om ni har några idéer. Både 80 och 30 vagnar är intressanta.

  • #2
    Ursprungligen postat av Bomber_5000 Visa inlägg
    Hej. Jag har precis köpt mig en plåtbåt jag tänkte köra på trailer. Blir inte aktuellt förrän till våren, men tänkte börja leta i tid.
    Den väger nog ca 100-120kg och ca 4m lång.
    Passar en enklare 80- trailer eller blir det problem med den platta botten?

    Tipsa gärna om ni har några idéer. Både 80 och 30 vagnar är intressanta.
    Hej BOMBER 5000;
    Kontakta Niklas Hedberg hos Bålsta-Släpet så hjälper han dig att välja ut rätt båttrailer till din båt... Du kan hälsa från mig.
    Bomber wobbler har jag varit agent för här i Sverige under cirka 20 års tid...

    http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm

    Old Firehand
    Leif Engström

    Kommentera


    • #3
      Om släpet på bilden är ditt så använd det, bara gör några tvärstöd av regelvirke som följer botten på botten och lägg på den är Ni 2 så lyfter Ni lätt på den är du ensam så montera en vanlig enkel vinsch och veva upp den deet tål båten då den är så lätt och tålig.

      Alltså ingen enkom trailer nödvändig och när båten inte ska köra kan Du ha släpet till andra transporter, vid rampen så bara backa ner lägg ut några medhavda reglar tex 45X140 mm 3-4 m långa och dra båten på i och ur vattnet, detta är fördelen med den typen av båt.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
        Om släpet på bilden är ditt så använd det, bara gör några tvärstöd av regelvirke som följer botten på botten och lägg på den är Ni 2 så lyfter Ni lätt på den är du ensam så montera en vanlig enkel vinsch och veva upp den deet tål båten då den är så lätt och tålig.

        Alltså ingen enkom trailer nödvändig och när båten inte ska köra kan Du ha släpet till andra transporter, vid rampen så bara backa ner lägg ut några medhavda reglar tex 45X140 mm 3-4 m långa och dra båten på i och ur vattnet, detta är fördelen med den typen av båt.
        Jo då, släpet är mitt. Bra idé, men är nog inte hundra med hur du menar med tvärstöden?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Bomber_5000 Visa inlägg
          Hej. Jag har precis köpt mig en plåtbåt jag tänkte köra på trailer. Blir inte aktuellt förrän till våren, men tänkte börja leta i tid.
          Den väger nog ca 100-120kg och ca 4m lång.
          Passar en enklare 80- trailer eller blir det problem med den platta botten?

          Tipsa gärna om ni har några idéer. Både 80 och 30 vagnar är intressanta.
          Hej Bomber 5000;

          Alternativ till båttrailer för din flatbottnade plåtbåt så finns det båtstöd med kölrullar som du kan montera på flaket plus en vinsch enligt Bosse Rospiggs eminenta förslag. Se vidare här...https://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-...0d&fo_s=gplase ...

          Bättre brödlös än rådlös!

          Old Firehand
          Leif Engström

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Bomber_5000 Visa inlägg

            Jo då, släpet är mitt. Bra idé, men är nog inte hundra med hur du menar med tvärstöden?
            Ser att OF har länkat till det jag menade om Du vill köpa annars bara kör med träreglar som Du sågar till så de följer botten profilen och klä dem med lite filtmatta som skav skydd och så glider det lättare på det med.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

              Hej Bomber 5000;

              Alternativ till båttrailer för din flatbottnade plåtbåt så finns det båtstöd med kölrullar som du kan montera på flaket plus en vinsch enligt Bosse Rospiggs eminenta förslag. Se vidare här...https://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl-...0d&fo_s=gplase ...

              Bättre brödlös än rådlös!

              Old Firehand
              Leif Engström
              Toppen! Får bli så

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg

                Ser att OF har länkat till det jag menade om Du vill köpa annars bara kör med träreglar som Du sågar till så de följer botten profilen och klä dem med lite filtmatta som skav skydd och så glider det lättare på det med.
                Okej. Jag köper nog ett sådant. Så får jag svetsa nåt vinchfäste man kan montera dit.

                Kommentera


                • #9
                  Köpte själv en flatbottnad båt förra året. Och byggde om den trailer jag hade. Av ekonomiska skäl då. Fick höja varenda rulle då båten inte gick ner mellan trailer hjulen.
                  Med facit på hand så är det bättre att köpa nåt anpassat för båten.

                  Mycket beror på vägarna man kör på såklart. Här är det 80% grusväg med hål och stenar.
                  Jag fick ett hål vid en svets. Ska ju lagas på garanti. Men om vägarna är dåliga. Se till att nånting är fjädrande! Antingen trailern själv. Eller luftfyllda kölrullar.
                  Annars placera kölrullar i mitten av förstärkningar. Och inte nära kanter. 2 dm in från båtkanten.

                  Släpet är det bästa valet som ni redan tagit upp. Den är fjädrande.
                  Det fanns förr en insats man kunde köpa till släpvagnar för just båt. Har dock inte hittat annat än ritningar. När du då kom till sjön och backade mot stranden så vevade man ner hela insatsen och båten ner i vattnet.

                  Jag köpte ju en Oskwig Pike. Svetsad i Kina. När kineserna gjorde en hoppställning för olympiska spelen, nåt med sport iaf. Är helt oinsatt när det gäller sånt. Men iaf så fick en utomstående firma åka dit och kontrollera svetsarna. 80% fick slipas upp och göras om vill jag minnas.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
                    Köpte själv en flatbottnad båt förra året. Och byggde om den trailer jag hade. Av ekonomiska skäl då. Fick höja varenda rulle då båten inte gick ner mellan trailer hjulen.
                    Med facit på hand så är det bättre att köpa nåt anpassat för båten.

                    Mycket beror på vägarna man kör på såklart. Här är det 80% grusväg med hål och stenar.
                    Jag fick ett hål vid en svets. Ska ju lagas på garanti. Men om vägarna är dåliga. Se till att nånting är fjädrande! Antingen trailern själv. Eller luftfyllda kölrullar.
                    Annars placera kölrullar i mitten av förstärkningar. Och inte nära kanter. 2 dm in från båtkanten.

                    Släpet är det bästa valet som ni redan tagit upp. Den är fjädrande.
                    Det fanns förr en insats man kunde köpa till släpvagnar för just båt. Har dock inte hittat annat än ritningar. När du då kom till sjön och backade mot stranden så vevade man ner hela insatsen och båten ner i vattnet.

                    Jag köpte ju en Oskwig Pike. Svetsad i Kina. När kineserna gjorde en hoppställning för olympiska spelen, nåt med sport iaf. Är helt oinsatt när det gäller sånt. Men iaf så fick en utomstående firma åka dit och kontrollera svetsarna. 80% fick slipas upp och göras om vill jag minnas.
                    Ja jag blir att bygga något till min släpvagn. Min båt är tillverkad på en mekanisk verkstad i Sverige av en arbetskompis pappa.

                    Nån som har tips/ritning på ett vinchfäste som kan passa en släpvagn?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
                    6 svar
                    345 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fiskarn0383  
                    Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
                    35 svar
                    1 749 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fiskare Bob  
                    Startad av Sadda, 2023-07-23, 12:43
                    10 svar
                    472 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tre S
                    av tre S
                     
                    Startad av Maxxim, 2024-01-03, 22:19
                    8 svar
                    477 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Sebastian T, 2024-02-04, 09:15
                    16 svar
                    844 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Arbetar...
                    X