Värdering båttrailer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värdering båttrailer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Värdering båttrailer

    Jag har en Vlemmix båttrailer som köptes 2012 och som använts yrkesmässigt vid fiskeguidning. Jag slutade med den verksamheten förra året när reglerna för båt i yrkesmässig persontransport ändrades och blev ganska krångliga. Jag har tänkt att lösa in både båt och släp från enskilda firman.
    Nypris för samma släp idag är 30 875 kr. Är det då rimligt att anta att värdet ligger på 50 % av nypriset på detta lågprissläp?
    Som jämförelse kan jag nämna att jag 2012 fick 35 % av nypriset för ett 10 år gammalt Bålsta släp 1 500 kg.
    För båten har jag skaffat ett värderingsintyg som kostade 2 000 kr, så jag tänkte jag skulle slippa kostnader för släpet.

    Mvh
    Johnny

  • #2
    Du menar att värdet skulle vara noll? Om du har fått släpet värderat av en auktoriserad värderingsman får man väl anta att det värde denne kom fram till är riktigt.

    Kommentera


    • #3
      Tillgång & efterfrågan styr priset
      Tillgången på beggade båttrailer är väldigt liten & efterfrågan är större så jag tror att du kan få mer.
      Börja högt & sänk priset ifall det inte finns intresse

      Kommentera


      • #4
        Stora båttrailers har nog större tapp. Dock obromsade 80trailer är det riktigt tryck på.
        När jag sålde min förra trailer för 5 år sedan satte jag ut den för 5500 och en ny likadan gick att köpa då för 7500.
        Den var såld inom en timme.

        Kommentera


        • #5
          Alltså, släpet är inte till salu. Jag vill bara komma fram till ett rimligt marknadsvärde på släpet som jag ska betala skatt för i deklarationen när båt och släp övergår i min privata ägo. Att få den så högt värderad som möjligt är ingen hit i det här fallet, om man säjer. Å andra sidan vill jag heller inte ta upp för lågt värde av förklarliga skäl.
          Med tanke på det relativt låga kapitalvärdet som släpet ifråga utgör, så borde det räcka med att jämföra nypriset med begagnade släp i samma prisklass och ålder.
          Men när det gäller att lösa in en båt i 100 tkr klassen var det säkrast att skaffa ett värderingsintyg.

          Mvh
          Johnny

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Du menar att värdet skulle vara noll? Om du har fått släpet värderat av en auktoriserad värderingsman får man väl anta att det värde denne kom fram till är riktigt.
            Bara värderat båten. Kunde inte få släpet värderat.

            Mvh
            Johnny

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
            6 svar
            348 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Fiskarn0383  
            Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
            35 svar
            1 751 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Fiskare Bob  
            Startad av Sadda, 2023-07-23, 12:43
            10 svar
            474 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg tre S
            av tre S
             
            Startad av Maxxim, 2024-01-03, 22:19
            8 svar
            477 visningar
            1 gilla
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Startad av Sebastian T, 2024-02-04, 09:15
            16 svar
            849 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg mrfisker  
            Arbetar...
            X