Ny Winsch - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny Winsch

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ny Winsch

    Hej alla!
    Köpte ny winsch till trailern.
    En sån här
    https://www.biltema.se/bat/battraile...-kg-2000050783

    Men vad besviken jag blev nät jag upptäckte att jag måste veva ut hela bandet.... finns det någon mek/teknik kunnig där ute som vet om man kan fixa frikoppling av band/krok på ett enkelt sätt? Är ju värdelöst att veva ut vid varje upptagen...


    Mvh Sadda

  • #2
    Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
    Hej alla!
    Köpte ny winsch till trailern.
    En sån här
    https://www.biltema.se/bat/battraile...-kg-2000050783

    Men vad besviken jag blev nät jag upptäckte att jag måste veva ut hela bandet.... finns det någon mek/teknik kunnig där ute som vet om man kan fixa frikoppling av band/krok på ett enkelt sätt? Är ju värdelöst att veva ut vid varje upptagen...


    Mvh Sadda
    Jag tolkar texten i manualen som att det ska gå att frikoppla, annars har jag svårt att se vad man ska med bromsen till?

    Kommentera


    • #3
      Brukar gå att ställa omkopplaren i ett mellanläge alltså varken in eller ut och då kan man dra ut krok och band och veven snurrar så passa fingrarna!

      Kommentera


      • #4
        Jag håller med dig, känns väldigt korkat med broms men f-n vet hur jag gör för att " frikoppla " Qtt ställa den i mellanläge kanske funkar Man håller bara fingrar eller händer kvar en gång.... kallas för läropeng

        Kommentera


        • #5
          Har en sån utan broms. Du ställer spärren i mellanläge och plockar bort veven så slipper du att den snurrar när du drar ut bandet.
          Tyvärr är spärren till veven inget bra så det lossnar när man vevar. Hade jag vevat ner båten hade jag bytt ut winschen.
          Och man bör ha veven i båten eller bilen när man kör så man inte kommer fram utan handtag.
          Även backspärren är opålitlig på min. Har slirat ut nån gång när hantaget lossnat när man vevat upp båten så jag har ett spännband mellan båt och trailer när jag backar ner och kör upp trailern.
          Sen är den tyvärr otroligt högljudd så man är nästan lomhörd när man vevat upp båten.
          Den är urstark på lågväxeln och därav även väldigt långsam. Men det är ju en naturlag som man måste acceptera.

          Kommentera


          • #6
            Svetsar du på en mutter på axeln till lågväxeln då kan du dra upp båten med en skruvdragare, polarn har en silver hawk 520 & en milwauke skruvdragare & det går hur fint som helst.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Svetsar du på en mutter på axeln till lågväxeln då kan du dra upp båten med en skruvdragare, polarn har en silver hawk 520 & en milwauke skruvdragare & det går hur fint som helst.
              Det var ett riktigt bra tips.

              Kommentera


              • #8
                Tjena, Jag är också på jakt efter ny manuell winch av bra kvalite. Kollade på en winch från Rock på båtmässan med lina som kändes nice. Den hade dock autobroms och det verkade inte som att den går att frikoppla vilket är lite kasst.

                Rock RBW1500-05 med autobroms

                Rock RPW1800-00 med 2 växlar

                Någon med erfarenhet av winsch med autobroms?

                Kommentera


                • #9
                  själv brukar jag veva ut när båten läggs i och sedan fästa band/wire vid bakre kölrullen så slipper jag dra/veva ut skiten när båten skall upp...bara haka i...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag brukar skippa bandeet vid sjösättning och bara dra förtampen runt en ögla på tornet på trailern så kan jag släppa ner båten för hand. Min båt väger bara runt 300kg med motor. Väldigt smidigt. Men bandet är då inrullat och man behöver dra ut det när man ska ha upp båten. Så då vill man kunna frikoppla.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
                    17 svar
                    543 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gabbu
                    av gabbu
                     
                    Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
                    35 svar
                    1 751 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Fiskare Bob  
                    Startad av Sadda, 2023-07-23, 12:43
                    10 svar
                    475 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg tre S
                    av tre S
                     
                    Startad av Maxxim, 2024-01-03, 22:19
                    8 svar
                    478 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av Sebastian T, 2024-02-04, 09:15
                    16 svar
                    854 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Arbetar...
                    X