Ny tråd gammalt ämne : elvinsch!? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny tråd gammalt ämne : elvinsch!?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ny tråd gammalt ämne : elvinsch!?

Hej på er!!
    Behöver er input i ämnet Elvinsch.
    Har en Micore 500 med 50hk på. Gissar att den väger nånstans runt 400 kg. Men en ren gissning. Får kolla märkplåt. Enligt vad jag läst ska man köpa en vinsch som tar 1.5 ggr vikten.
    Är biltema, Jula ,Thansen 's vinschar något att ha ? Hyser lite misstro mot biltema då mitt förra vinschköp från deras sortiment inte slog väl ut...
    Har skapligt kunnande i både el och mek så ett hyfsat montage borde jag klara av.
    Förstår att det finns vinschar i prisklass från 500:- till oändligt men tänker mig max 3000:-
    Önskar: 12 V vinsch , trådlös fjärrkontroll, och om det finns . Ett sätt att kunna montera en manuell vev utifall olyckan är framme.

Tar emot allas input med glädje!!

Ha en trevlig helg!!

// Sadda

Bronco och Warrior Ninja är populära vinschar, har själv en Bronco 3500LB till en båt som väger 900kg, som jag har haft i 4 säsonger, kamrat som är guide han kör med Ninja Warrior han har haft sin också i 4 säsonger. Jag har trådlös fjärr medans polarn har med sladd. Känns som elvinchar håller bättre, känner ingen som haft sönder sin vinsch.
    Men det är väl inte fel att ha en manuell reserv i bilen om det skulle behövas

Kommentera

Vad tror.ni om en sån här ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
        Den hade helt klart fungerat, men jag hade nog sökt en som inte har vajer pga det är inte helt ovanligt att just linan/vajern ligger i vattnet samt när en vajer blir lite nött är den inte så skön att hålla på med utan tjocka handskar eller händer som en plåtsmed. Jag har en sånt här https://ojanpera.se/sortiment/verkty...0aAttzEALw_wcB mest pga köpte lokalt och har fungerat utmärkt är en livräddare när man trailar själv som sagt.
        Så mitt tips är en med lina inte vajer och en trådlös fjärr sen vilken som du väljer finns ju som sagt bronco och ninja som har bra rykten men det finns liknande ute på tex amazon.se för mindre pengar.
        Senast ändrad av brollann; 2025-03-22, 11:21.

Kommentera

Är det bara jag o min taskiga syn eller är Bronco'n smidigare är Warrior Ninja'n ? Annars verkar de väldigt lika. Men när man läser produkt info så burkar de först och främst vara framtagna för att sitta på ATV m.m Fungerar de bra att montera på trailers ? Vill inte hålla på att modifiera hela trailern. Såg en film på Youtube igår där personen monterade en vanlig vinsch under elvinschen och styrde linan/vajern genom samma styrrullar som den till elvinschen. Bra idé? Ser ni något som kan bli tokigt med det ?

Kommentera

Är det bara jag o min taskiga syn eller är Bronco'n smidigare är Warrior Ninja'n ? Annars verkar de väldigt lika. Men när man läser produkt info så burkar de först och främst vara framtagna för att sitta på ATV m.m Fungerar de bra att montera på trailers ? Vill inte hålla på att modifiera hela trailern. Såg en film på Youtube igår där personen monterade en vanlig vinsch under elvinschen och styrde linan/vajern genom samma styrrullar som den till elvinschen. Bra idé? Ser ni något som kan bli tokigt med det ?
            Dom el-vinschar jag har sett passar i samma fästen så inga modifieringar behövs, hade nog valt en bronco igen om jag skulle köpa idag pga trådlös fjärr.
            Eventullt biltemas 1135kg pga priset, på bild ser den likvärdig & jag tror att den är likvärdig i kvalite, har planetväxel som både Bronco & Warrior sen är biltema generösa med garantier.

Sen om du ska skruva dit en handjagare också då får du hitta på en egen lösning, har sett några som har gjort så för att ha som säkerhet, men då får man hitta på något eget finns inga färdiga lösningar vad jag har sett.

Kommentera

Jag var och tittade lite på biltemas 1135 idag. Njaa.... Ingen fjärr, sen är jag väl inget fan av ren wire. Hade hellre sett en plastisolerad wire el band.
              Någon som vet om man kan byta mellan wire o band på t.ex biltemas winsch?
              Lutar åt ninja warrior... nån som vet några nackdelar ?

Kommentera

Jag var och tittade lite på biltemas 1135 idag. Njaa.... Ingen fjärr, sen är jag väl inget fan av ren wire. Hade hellre sett en plastisolerad wire el band.
                Någon som vet om man kan byta mellan wire o band på t.ex biltemas winsch?
                Lutar åt ninja warrior... nån som vet några nackdelar ?
                Har Warrior trådlös fjärrkontroll?
                Dom jag har sett använder sladd, något negativt kan jag inte säga om warrior.

Om du väljer biltema då hade jag satt på syntetisk lina, känns bra mkt bättre än stålvajer

Kommentera

Jodå det finns att köpa till för en " nätt liten summa "

Hur svårt är det att byta lina/wire på en winsch ?

Kommentera

Jodå det finns att köpa till för en " nätt liten summa "

Hur svårt är det att byta lina/wire på en winsch ?
                    Du byter den på typ 5min, i manualen visar den hur man fäster linan mot spolen

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    761 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    369 visningar