El-vinsch till trailern, vilken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

El-vinsch till trailern, vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av CERO Visa inlägg
    Jättebra information!
    Snickarn: vilket märke är det på din vinsch och var köpte du den? Låter helt klart intressant, trådlös fjärr gillar vi.
    Warn el Superwinch skulle väl kännas tryggast men de är för dyra.

Var efter tips från Tumlaren på Svedol i Göteborg och hittade mycket riktigt "Power-Winch 3500" som klarar upp till 1500kg. (Tror inte det är samma som tidigare nämnd; Powerwinch, utan känns mer som en kopia)
    Fast jag har läst att man bör räkna båtvikten x1,5 och då skall vinschen klara 1800kg dödvikt i min båts fall.. På Svedol vinschen var båt och dödvikt angiven samma så jag vet inte om jag vågar mig på denna?

Mvh / CERO
    att bara gå efter tillverkarens angivna maxlast funkar inte.
    en winch anger max 1500 lbs ( 680 kg )
    där är det 1500 lbs anget som första wirelager på spolen.
    med 9 meter wire så blir det x antal varv på spolaxeln med följd att utväxlingen blir sämre och sämre ju mer wire som spolas upp

ex

1 varv 1500 lbs
    2 varv 1227 lbs
    3 varv 937 lbs
    4 varv 900 lbs

alltså måste man veta hur lång wiren måste vara och hur bred spolen är för att räkna ut vilken winch man ska ha sen är det ju ett plus om man har lite överkapasitet då håller oftast grejorna längre
    och om det går kapa av en bit av wiren så får du ännu bättre utväxling

det kommer snart en länk till tillverkaren av min winch har inte någon nu

Kommentera

Jo visst är det så men detta borde vara medräknat i tillverkarens rekomendationer för båtvikter.
      Har inte sett någon som specat spolens bredd ännu men dragstyrka per varv går ju att hitta.

Har du namnet på din vinsch eller annan sökhjälp så jag kan hitta hemsidan när den dyker upp?

Mvh / CERO

Kommentera

Kolla runt lite på offroad-forum och sök på "winsch" eller märket på winschen så hittar du mycket info. Räkna med att winschen ska klara 1.5 ggr båtens vikt.

Utöver Warn som väl anses som ett av de bästa märkena så kan jag tipsa om Julas winsch länk som är en förklädd T-Max (som också är ett bra märke). Märket diskuteras t.ex. här: jeep-forum.
        /Magic

Kommentera

Tack Magic! Hittade en annan tillverkare via jeep-länken som heter "Laubjerg Vinsch" (elvinsch.se).
          Specar tydligen egna vinschar som sedan tillverkas i Kina. Blev klart intresserad av modell LV-5000 med trådlös fjärr för 3850 kr.
          Länk: http://www.elvinsch.se/index.php?opt...kter&Itemid=29

Jag skall grunna lite till innan jag slår till men stort tack för alla tips!!

Mvh / CERO

Kommentera

Ingen som kollat på Sepsonwinchar?

Kommentera

Ni som kan... har en linder 460 med 50 hk.... skullde denna funka? fån Jula, lite mindre...(länken bara pajjade)

Tipsa en vän Visa fler Fråga kundtjänst

Elvinsch
              Med en dragkraft på 907 kg hjälper den 6 kg lätta elvinschen dig att dra upp t ex bilen eller båten!

För fast montering på motorfordon, släp/båtkärror eller med medföljande dragkroksplatta som sekundsnabbt hakas på dragkroken, att föredra då du slipper fast montering och kan placera vinschen i hytt- eller bagageutrymmet. Drivs med bilbatteri, komplett med elkablar för inkoppling, vev för manuell vinschning, överbelastningsskydd, med reglage för fjärrstyrning (längd 3.25 m). Wire: Ø5 mm, 9 m, med krok. CE-godkänd. Vinschhastighet: 300 cm/min. Dragkapacitet: 907 kg. Ström: 20 A. Effekt: 160 W. 12 V. Vikt: 9 kg. (Artnr: 604078)

695:-
              Spara 0:-
              Ord.pris 695:-

Finns ej på lager, förskjuten leverans
              Bifogade filer
              Senast ändrad av Jan O; 2009-03-25, 08:03.
              "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
              "Keep it simple"

//Jan O
              www.fisheco.se
              www.brofiske.net
              www.magazinefisheco.se

Kommentera

Vet inte vad din båt väger men har en vän som köpte denna julavinsch för att dra upp sin båt som väger ca. 600 kg och det var ingen höjdare..
                Den var väldigt långsam + överbelastningsskydd slår automatiskt av vinschen varje minut oavsett last så det tog längre tid att få upp båten jämfört med gamla handvinschen.
                Under användning vid andra och sista gången så började den ryka..

Men då din båt inte kan väga så mycket tycker jag att du borde kika extra på tidigare nämda "Power-Winch" på Swedol AB.
                -Finns ex. både i Järfälla och Stockholm.

Mvh / CERO

Kommentera

...jag tror du har rätt.... många tack.
                  "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                  "Keep it simple"

//Jan O
                  www.fisheco.se
                  www.brofiske.net
                  www.magazinefisheco.se

Kommentera

Denna ser på bilden ganska "rejäl" ut, någon som har erfarenhet av denna?

//Anders
                    www.pikewallis.se

Kommentera

Hej!

Väldigt gammal tråd men kan passa på att fråga en sak angående el-vinsch till båttrailern.

Är intresserad av att köp en Warn Works 1700 12V.

Manual här: http://www.warn.com/utility/dcwinche...68/85375A0.pdf
                      Står på svenska från sidan 99.
                      Vinschen är tänkt att monteras på min båttrailer och användas för att dra upp min båt från sjön och upp på trailern. Båt+motor+övrig last vid på och avlastning av båt ligger på ca 500kg (båt 320kg + motor 100kg). Vet inte vad övrig last väger men lastar man inte båten full innan den kommit i vattnet så blir det nog runt 500kg totalvikt. Kommer denna vinsch fungera bra för mitt ändamål eller är den för liten? Har hört mycket bra om Warn. Vad jag förstått bör man ha en vinsch med dragkraft 1,5*båtens totalvikt vilket i detta fall blir runt 750kg. Jag vill även kunna stå bredvid min båt nere i vattnet vid uppvinschning så min tanke är att förlänga kabeln till sladdkontrollen. Det borde väl gå bra att skarva och förlänga den?

Tack på förhand!
                      /David

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                      4 svar
                      460 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X