Kasta längre med fluga - Ett knep - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kasta längre med fluga - Ett knep

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kasta längre med fluga - Ett knep

Många som har lärt sig att fiska med fluga har hört talas om "klockan 10-14 regeln". I ett begynnande skede av ens flugfiske är det nödvändigt att man förstår sig på varför den existerar, för det är lite svårt att förklara på ett annat sätt än just säga att ens fiskespö ska röra sig mellan de två klockslagen. Från kl 10 ska spöt accelerera tills spöt är ungefär vid kockan 14, där toppen i slutskedet färdas snabbast, och där stannar man spöt distinkt. Man klarar sig ett helt liv utan att behöva veta mer om detta men vill man utveckla sitt fiske måste man bortse från denna regel. 10-14 regeln är inget annat än en begränsning om man vill utvecklas.

Jag tar jämförelsen en spjutkastare som ska kasta sitt spjut så långt han bara kan. Om han håller sig inom vissa ramar så kommer han aldrig att kunna kasta längre än x meter. Istället vill han så klart att accelerations-sträckan ska vara så lång som möjligt för att kunna kasta spjutet till världsrekord. Det är exakt samma sak med flugfisket. Vill du lära dig att kasta långt kan inte regler existera för att man begränsar sin kapacitet.

Det finns en till sak, när man börjar flugfiska tror jag många tänker att spöts handtag är som en "fastmonterad" punkt runt en axel varifrån resten av spöt rör sig från, likt en klockvisare. Detta är också ett fel som många har lärt sig. Handen och armen måste nämligen röra sig i harmoni med spöts topp, dvs fram och tillbaka. Om vi tillämpar spjutkastaren i vår "flugfiske ekvation" så man två moment som tillsammans måste bli det optimala för att kasta jättelångt. Det kommer med andra ord se ut som att man ska kasta iväg fiskespöt. Men det är så man får till de längsta kasten. Genom att flytta på din hand på samma sätt som en spjutkastare har du gjort accelarations-sträckan längre och du kan få längre kast.

En tredje sak, när man tittar på flugcasting så kan man se att dom gungar lite. Det ser helt knäppt ut, jag vet. Men varför gör dom det? Dom flyttar på kroppen fram och tillbaka för att göra något längre, nämligen ACCELERATIONS-STRÄCKAN. Allt handlar om att din spötopp ska få en så lång sträcka som möjligt för att kunna accelerera linan och sen göra ett stopp.

Det viktigaste dock är att kunna veta hur man "dubbeldrar" linan. Utan kunskapen om dubbeldraget behöver man inte besvära sig att ens försöka kasta långt, för det går inte. Allt är så klart relativt, en nybörjare tycker att jag kastar fint och långt medans jag tycker Ronny Landin (världsmästare i flugkastning 2012) kastar långt. Det beror på vem man jämför sig med. Dubbeldragets effekt är att få linan att gå snabbare. Det gör man genom att dra i linan precis innan man skjuter iväg den, både framåt och bakåt om man vill.

Hur kommer man hit då? En känd instruktör sa till mig för ett tag sedan att nyckeln till att kasta långt är att träna på att kasta långt. Vanligtvis använder du kanske inte så mycket kraft när du viftar på spöt. Testa istället att göra alla moment överdrivet. Och ju längre lina du tränar med att ha i luften, ju längre kommer du lära dig att kasta - och ju säkrare kommer du bli på att bemästra flugfisket på de normala avstånden. Att träna på gräsmatta är för en person som inte förstår vad du gör lite konstigt, tro mig. Jag tränar i snitt en timme om dagen på gräs, året runt. Detta gör jag på en gräsplätt i ett betongområde i Stockholmsförorten Kallhäll, där ca 1200 fönster vätter mot den platsen jag tränar på. Det roliga är ändå att många faktiskt frågar vad jag gör, då får jag chansen att utbilda dem lite inom tex laxpolitiken.

Om du har en favoritplats i någon älv men inte riktigt klarar av att kasta till DEN DÄR ståndplatsen som är fem meter från ditt längsta kast - hem och öva på gräset! Till slut kommer du dit - jag lovar.
    sigpic

Kommentera

Bättre teknik än tidigare film...
      sigpic

Kommentera

dettä är nått man ska träna på detta år med. Finns alltid brister i ens teknik även om man får ut linan 15-20. Linan lägger sig inte fint varje gång. När man kommer dit att man får ut nästan hela linan och den lägger sig vackert på ytan vid varje kast då kan man nog vara nöjd, men de är en bit kvar innan man är där :P
        FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
        SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ja, det kräver ju en del träning. Jag skulle säga att jag i dagsläget kastar runt 30 meter om jag vill. Jag gick en "att lära ut flugfiske" kurs för någon månad sedan. Efter den kunde jag kasta fem meter längre hela tiden. Det jag måste träna på är att få linbågen i en rak bana i bakkastet. För jag vrider lite på spöt vilket resulterar i att linan får en liten sväng i sidled, om jag får bort det kommer jag lätt fem meter till sa instruktören. Det är också ett av mina mål denna säsong
          sigpic

Kommentera

Detta låter helt sjukt overkill

Dock schysst skrivet och intressant för dom som sysslar med flugfiske

Kommentera

Den bästa linan för att lära sig en bra kast teknik torde vara en DT. De kast instruktions böcker som fanns när jag började flugfiska föreskrev alltid DT till nybörjare. Nu när jag åter har tagit upp den typen av lina i mitt fiske så förstår jag bättre ide'n med den som nybörjare lina av följande anledningar:

1. Du kan jobba igenom kasten något långsammare.

2. Lättare att hålla längre lin längder i luften.

3. Man måste ladda spöt på ett korrekt sätt innan man skjuter lina i fram kastet. Det kan man kosta på sig att slarva litet med när man kör med en WF. Missar man det med en DT lina? Då blir kasten betydligt kortare. Alltså tvingas man till att lära sig spöts timing i en högre grad.

4. Som nybörjare misshandlar man oftast lin spetsen / front taperingen en hel del under den första tiden. Detta, eftersom man är i backen med linan litet då och då under kasten. Med en DT kan man ju vända på linan när den ena änden har fått litet stryk.

Och så får man som jag har predikat om några gånger tidigare, en bra presentation av flugan och lättare raka utlägg av linan på vattnet som bonus.

Den enda nackdelen med DT är en något långsammare skjut förmåga än med WF och long belly linor. Men fungerar ändå helt o.k. till stilla vatten fisket när man väl lärt sig att hantera en sådan lina.

Men samtidigt så har jag förståelse för varför flug kit tillverkarna i 99 fall av 100 har en WF med i paketet? Den är ju litet mer förlåtande för små misstag i tekniken, och skjuter ju som sagt snabbare och litet lättare. Vilket ju i sin tur gör att man rent psykologiskt upplever kastandet som "enklare". Och att tillverkarna går efter tum regeln WF = stilla vatten lina och DT för strömmande. Men tanke gången att de flesta börjar sin karriär som flugfiskare i P&T vatten då.

Det är iaf. så jag tror att de resonerar?
              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-02, 13:06.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag tror också att du har helt rätt i det Jock. Om man tänker efter så är ju faktiskt en DT lina en lång WF. En WF färdas snabbare på grund av den kortare klumpen, massan är mer kompakt.

Som jag skrev måste allt fungera i sammanhängande fysik. Dvs, ju längre lina i kasten ju mer påfrestas spöt och ju tyngre är det för dig, samtidigt som kastfrekvensen blir långsammare. När man kastar en DT så vet vi ju alla att den är lika åt båda hållen, om man då ska få de längre kasten måste man med andra ord ha minst halva linan utanför toppöglan innan det börjar skjuta utav helvete. WF klumpen är oftast runt 12 meter tillskilnad från en DT (om vi låssas att det är en WF) som då isf, baserat på en lina som är 32 meter, blir 16 meter lång. Ju längre lina du har ute i bakkastet, ju längre framkast blir det.

Om vi då också lägger till villken styvhet på spöt det ska vara för de längsta kasten, då pratar vi egentligen bara om de styvaste spöna. Just "DU" som använder ett annat spö kanske inte kommer längre med ett styvt. Då är det egentligen bara för att du är van med det du har och bristande teknik med det styva. Här kan jag referera till en pilbåge. Vilket material tror ni skjuter längst, ett material som viker sig likt ett U eller ett material som hela tiden har styvheten och aldrig kan vika som U:et?
                sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Denzar Visa inlägg
                  Detta låter helt sjukt overkill

Dock schysst skrivet och intressant för dom som sysslar med flugfiske
                  Det är det också, det är därför jag tar upp det. En del vill lära sig att kasta långt - även fast det 90% av gångerna bara gör ditt fiske sämre. För man fiskar flugan mycket sämre med lång lina, tyvärr

Citat: "Man klarar sig ett helt liv utan att behöva veta mer om detta men vill man utveckla sitt fiske måste man bortse från denna regel."
                  sigpic

Kommentera

Jo, det stämmer bra detta du resonerar kring styvare spön. Fördelen med ett styvare och mer åt topp aktions hållet, spö är ju även att du kan få ihop lin bågen på ett helt annat sätt än med ett motsvarande halv till hel aktions spö också. Det förbättrar ju kast länderna även när det blåser en del. Sedan har ju även ett styvare spö mindre s.k. elastisitets modul. Dvs. att den rör formade klingan på ett snabbt - styvare spö blir mindre ovalt vid belastning och återgår fortare till sin grund form.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-01-02, 13:44.
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X