Ditt absoluta dröm spö och rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ditt absoluta dröm spö och rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelmannen
    replied
    Sitt första flugspö/combo glömmer man nog aldrig.

Mitt allra första flugspö var knappast av samma kaliber som dagens nybörjarcombon som nu för tiden oftast är bra grejer (om man bortser från Biltema m.fl.). Mitt allra första spö fick jag av en butiksägare som gåva efter att praktiserat hos honom när jag gick i högstadiet. Idag när jag tänker tillbaka är jag förvånad att jag lyckades upprätthålla flugfiskeintresset med den utrustningen. Men jag hade noll koll och trodde det skulle vara så och stod och kämpade vid ån glad i hågen. När jag tänker efter fick jag nog aldrig drilla någon fisk på det spöt. Tur var väl kanske det.

Ursprungligen postat av jiggmaster Visa inlägg
    För tillfället som nybörjare kan jag inte sluta tänka på något annat än min första flugcombo (Vision Vipu):

Lämna en kommentar:

• jiggmaster
    replied
    För tillfället som nybörjare kan jag inte sluta tänka på något annat än min första flugcombo (Vision Vipu):

Senast ändrad av jiggmaster; 2014-01-17, 17:22.

Lämna en kommentar:

• mcuz
    replied
    Finns ju ett segment mellan biltema och t.ex. ett Loop cross. Spön som Vision Vipu, guideline exp 4, TFO professional osv. Alla spön under 1500sek. Sen har jag inte fiskat tvåhands så där kan kan inte uttala mig.

Sen håller jag ju med dig i övrigt ska tilläggas
    Senast ändrad av mcuz; 2014-01-17, 13:15.

Lämna en kommentar:

• mojoman
    replied
    inte 400% men däremot kanske 150%. Testa och flugfiska med ett biltema set och sen byter du till ett "riktigt" flugset så märker du att du fiskar mycket bättre. Man fiskar mer effektivt med grejer som fungerar och som är roliga att fiska med.

Skulle nog kunna säga att det kan jämföras med vinterdäck, kina däck fungerar så man ta sig till och från jobbet, kvalitetsdäck fungerar precis som kina däcken, men skillnaden är att de är mycket dyrare pga bättre komfort, mindre ljudnivå, bättre grepp osv. Med dessa små egenskaper blir man en avslappnad bättre förare helt enkelt.

Det är de små detaljerna som gör fisket roligare

Lämna en kommentar:

• mcuz
    replied
    Har väll inga drömspön direkt. Inte känt på så många premiumspön att jag ärligt skulle kunna säga att dom hade gjort någon skillnad. Svårt att tro att jag hade fiskat 400% bättre bara för att spöt kostade 400% mer. Men lite sugen på att testa ett lättare glasfiber till sommarens smygfiske efter ytjagande borre.

Lämna en kommentar:

• Haspelmannen
    replied
    Apropå drömspö och drömrulle så har jag sikte då detta (förutom ett splitcane). Förhoppningsvis behöver jag inte drömma allt för länge innan jag står och viftar med den i handen vid den lilla öringån.

Antingen Orvis Superfine Touch #4 7' eller Orvis Superfine Touch #3 7'6". Har inte riktigt bestämt vilket.
    Rullen blir då så klart en Orvis CFO Disc Drag Fly Fishing Reel som kommer att sitta snyggt på spöt.

Spö och rulle "in action".

Lämna en kommentar:

• Haspelmannen
    replied
    Ett flugfiskeset från Biltema för 269:-
    Bara för att ha något att skrämmas med.

Click image for larger version

Name:	14-128_l.jpg
Views:	1
Size:	14,2 KB
ID:	1771389

Funderar på vad i min flugfiskeutrusting som är i samma prisklass som Biltemas flugfiskeset??? Skulle kanske vara håven då.

Lämna en kommentar:

• Sir Fish-a-lot
    replied
    Nu flugfiskar jag ju inte så ofta men en rulle som man svarvat själv skulle inte sitta helt fel...

Lämna en kommentar:

• mojoman
    replied
    har byggt ett myggspö själv som man är nöjd med, men får man drömma skulle jag vilja vara med redan från ritbordsstadiet, val av material, vilken aktion och hur snabbt och alla de variabler en klinga kan ha.

Är lite inne på att bygga HÖ spöt på vårkanten, men få se hur det blir med det. Många bollar i luften för tillfället

Lämna en kommentar:

• Guideline
    replied
    Bygga spön är kul.
    Jag har två laxspön som ska byggas i vinter. Det ena ska gå åt det svarta hållet och det andra åt grått.
    Ska dock inte byggas till mig själv utan det blir mina första uppdrag att bygga åt andra. Har fått tag på spön som påminner mycket om sage Z-axis.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
1 svar
347 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Okoun
av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
0 svar
146 visningar