Var handlar man fjädermyggpuppor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Var handlar man fjädermyggpuppor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Var handlar man fjädermyggpuppor?

    Hej,

    Jag har läst mycket gott om fiske med fjädermyggpuppor här på forumet så jag är lite sugen på att prova. Jag binder tyvärr inte flugor själv så jag har kollat runt lite på nätet om det är någon som säljer fjädermyggpuppor men jag har inte hittat så mycket.

    Är det någon som känner till någon bra försäljare av fjädermyggpuppor? Och under vilka namn säljer de sina fjädermyggpuppor?

    Flugor.se har en fluga som heter CDC Buzzer, är det en bra fjädermyggpuppa?

    /Stefan

  • #2
    Hej!

    Om du skickar mig din adress via PM så fixar jag ett litet gäng åt dig. Är 5 st lagom många?

    Flugor.se och de andra butikerna har inte # 16 för stunden som är en bra all around storlek för dessa puppor.

    Min version kommer med foam gälar, så den flyter bättre än CDC i längden. Foam, är ju dessutom mer stryk tåligt.

    Edit.

    Jo, flugor.se CDC buzzers ser fina ut.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-09, 13:46.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

    Kommentera


    • #3
      ¨Däng upp en flock bilder är du hygglig. Så man har någon riktlinje på foamens size osv.

      Kommentera


      • #4
        Tusen tack Jock :-) Jag ska genast skicka ett PM till dig.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av nerylf Visa inlägg
          ¨Däng upp en flock bilder är du hygglig. Så man har någon riktlinje på foamens size osv.

          Fixar det om några minuter.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Stefan123 Visa inlägg
            Tusen tack Jock :-) Jag ska genast skicka ett PM till dig.

            Varsågod. Fjädermygg puppor är ett lika stort "måste" att ha i asken som Harörat ungefär. Men tänk på att du får i stort sett meta med puppan och låta vågor och vind sköta fiskningen av den. Din uppgift blir att ta in ev. lös lina och hålla koncentrationen uppe. Kan bli rätt långa vänte tider ibland.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

            Kommentera


            • #7
              Här har ni puppan i # 16. Från min "Bäcköring ask" Därav den hulling lösa kroken. Foam biten är 2 mm tjock och ca. 1 cm lång.

              Bakkroppen, bygger jag upp av svart bind tråd så att den blir tjockare efter hand mot det ställe på kroken där bröstet hamnar sedan = När det är ca. 1/3 del kvar till krok ögat. Ribbingen är 1 mm tjock koppar tråd. Jag lackar kroppen med Zap a Gap, brush on snabb lim, Mest bara för att den har en pensel i locket, vilket gör det lätt att lägga på gukkan snyggt och prydligt. Men man kan alltid använda standard super lim eller klar flug lack i stället.
              Flug lacken, får man dock lägga på 2 - 3 lager av i jämförelse med limmet. Detta eftersom det första lagret lack sugs upp av bind tråden till stor del.

              http://www.fishline.se/zap-a-gap-bru...oducts_id/508/

              Bröstet, kan man göra av antingen mer bind tråd eller ett par varv påfågel herl alternativt svart chenille av den tunnaste modellen. Men bind in den svagt 3 kantiga foam biten först ( med den bredaste delen utåt ) i så fall att ni ska köra med herl eller chenille? Då döljer ni lindningarna som fäster foamen på kroken.

              P.s. Gör de avslutande whip finish lindningarna bakom foamen. Det blir väldigt litet plats över för ett huvud mellan foamen och krok ögat.

              Senast ändrad av Jock Scott; 2013-10-10, 23:42.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

              Kommentera


              • #8
                Tack kamrat!

                Kommentera


                • #9
                  Varsågod.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av json95, 2021-08-21, 16:39
                  7 svar
                  673 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Fiskare Bob  
                  Startad av Pellepaltnacke, 2023-10-22, 14:27
                  3 svar
                  230 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Niklar
                  av Niklar
                   
                  Arbetar...
                  X