Nattsländor i november!?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nattsländor i november!?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nattsländor i november!?!

    Hittade den här lilla krabaten idag (3:e november!) i Pinnån i nordvästra Skåne.

    http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date

    Jag trodde de hade gått och lagt sig för detta året men tydligen inte.
    Nån som vet vad det kan vara för en art?

    <*)))))><
    http://linusfiskeblogg.blogspot.com/ - Min fiskeblogg!!

  • #2
    Kan inte svära på detta. Men det kan ju ev. vara en Goera pilosa. Familjen Grusrörs nattsländor. Men hur som helst. Det var en rackare att vara igång sent på året.

    http://picasaweb.google.com/lh/photo...8zjuT2HHJ-IgRw
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

    Kommentera


    • #3
      Vist det är intressant o härligt att de vingade insekter finns kvar fortfarande. Det här säsongen har varit en av de längsta säsonger som jag kommer i hög.
      Fiskade i sallerupsdammen för två dagar sen. Mygg kläckning var i full gång och fisken var inte alls blyg att festa på dom.
      Jag provade med myggpuppan, klinkhammer och Fjädermygga, inget hände. Fisken, fisken forsat lika envis med sina, ibland försiktiga o ibland våldsamma vak utan att bry sig om mina imitationer. Till slut i allt desperation knyt jag en august dun på tafsen. Tredje kastet o hugg, 5 sekunder senare skrek jag ord (ni vill inte veta vad). Flugan var borta.
      Jag hade 7st hugg, två förlorade flugor och två landade fiskar på torr fluga i november månad.

      Click image for larger version

Name:	telefon bilder 1808.jpg
Views:	1
Size:	724,3 KB
ID:	1770937Click image for larger version

Name:	telefon bilder 1809.jpg
Views:	1
Size:	546,2 KB
ID:	1770938
      Är det inte en av dem längsta säsonger, när det gäller torr flugfiske?

      Kommentera


      • #4
        Det gäller ju att knäcka "flug koden" först och främst. Och det gjorde du ju så småningom. August Dun, verkade ha stått högt på fiskens meny för dagen. Och det var ju 2 riktiga fetingar du fick att döma av fotona. Och på torris denna årstid dessutom. Men visst är det apa att förlora fisk när man har hållit på att byta fluga och metod ett bra tag innan utan framgång. Men så äntligen hittar man rätt kuse att hänga på tafsen. Och så går det käpp rätt åt h.vete med drillningen i stället! Förstår din lust att vråla av besvikelse då det hände. Jag hade nog också skrikit så att det hade hörts till Gällivare om jag hade tappat den båge jag till slut efter stor möda och besvär fick i dag.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2013-11-05, 11:00.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av json95, 2021-08-21, 16:39
        7 svar
        678 visningar
        1 gilla
        Senaste inlägg Fiskare Bob  
        Startad av Pellepaltnacke, 2023-10-22, 14:27
        3 svar
        233 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Niklar
        av Niklar
         
        Arbetar...
        X