Få till bättre kast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Få till bättre kast?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Få till bättre kast?

Skrev precis en hel sida här, sen råkade jag stänga fel fönster... Bra, mycke bra...

I alla fall, nu känner jag att jag måste ta till drastiska åtgärder o fråga lite mer... Hur gör jag för att få längre kast?
    Just nu får jag ut MAX 10 meter, räcker att jag drar ut lite mer lina så slutar de med att flugan slår i vattnet o gräset...
    Vilken vinkel på spöet jag än testar, brukar alltid börja med att öva lite när jag är ute o ska fiska. Står i 2 timmar o blir irriterad att jag inte får till något kast, lägger flugspöet o kastar med haspel igen. Men jag har gett mig fan på att jag ska lyckas med detta.

De som jag verkar ha mest problem med är att ha linan uppe i luften snyggt? Så fort jag får lite för mycke lina vill skiten bara trilla ner framför elr bakom mig. Har testat alla olika knep jag sett på tuben osv, lyckas inte med något.

Såg även någon flugfiskare på andra sidan ån för någon dag sen.. Han drog upp säkert 40 meter lina i luften o snurrade runt i en cirkel precis ovanför huvudet precis som ett lasso sen kastade nästan rakt över en å som är runt 60-70 meter bred... Hur lyckades han med de? Hade ingen möjlighet att snacka med honom då han var på andra sidan och innan jag skulle kommit över skulle han gått hem...

Ritade en skit fin bild i paint som visar hur jag ser de när jag kastar... För folk som inte förstår. Kanske lite överdrivet fin sväng på linan... men de är mer att den går rakt ner fram o bak jag vill visa.
    Bifogade filer
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Stoppa spöt tidigare, både i fram och bakkast.
    Linan följer spötoppens rörelse.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
      Stoppa spöt tidigare, både i fram och bakkast.
      Linan följer spötoppens rörelse.
      De är de jag försökt, har även testat 11 till 1 i vinkel. Hjälper inte... Har seriöst ingen aning om vad jag gör för fel, kan de vara problem med att jag försöker lära mig att kasta med flytlina?

Kommentera

Vilken lina du har lär inte vara problemet då det gäller samma teknik för flyt och sjlunk såvida det är luftkast.

OM det nu är så att du tänker på start/stopp läge men ändå inte gör framsteg, då tror jag att du antingen måste ta i lite mer eller öka frekvensen. Det är sjukt svårt att ge en nybörjare instruktioner i form av text. Speciellt när du säger att du gör rätt men det blir fel.

Så mitt största tips till dig är nog att ta lektioner. Vart bor du?
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inlägg
          De är de jag försökt, har även testat 11 till 1 i vinkel. Hjälper inte... Har seriöst ingen aning om vad jag gör för fel, kan de vara problem med att jag försöker lära mig att kasta med flytlina?
          Tror ditt problem är att du har alldeles för bråttom med både fram och bakkast. Är väl vanligaste felet man ser nya göra. Låt linan sträcka ut ordentligt innan fram/bakkast påbörjas. Till att börja med brukar det också vara enklast att endast ge mer lina i framkastet där man har lite mer koll på läget.

Kommentera

dubbeldrag och timing är medicinen.

Ett bra tipps är att filma sig själv från sidan när man kastar, då ser man lättare vad man gör för fel
            FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
            SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
              Vilken lina du har lär inte vara problemet då det gäller samma teknik för flyt och sjlunk såvida det är luftkast.

OM det nu är så att du tänker på start/stopp läge men ändå inte gör framsteg, då tror jag att du antingen måste ta i lite mer eller öka frekvensen. Det är sjukt svårt att ge en nybörjare instruktioner i form av text. Speciellt när du säger att du gör rätt men det blir fel.

Så mitt största tips till dig är nog att ta lektioner. Vart bor du?
              Bor nere i ängelholm, har redan träffat en liten gubbe som ska hjälpa mig... Men jag vill att de ska gå undan, speciellt nu till sommaren så jag kan börja använda mig av flugspö så snabbt som möjligt. Därför har jag övat lite själv.

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
              Tror ditt problem är att du har alldeles för bråttom med både fram och bakkast. Är väl vanligaste felet man ser nya göra. Låt linan sträcka ut ordentligt innan fram/bakkast påbörjas. Till att börja med brukar det också vara enklast att endast ge mer lina i framkastet där man har lite mer koll på läget.
              De är de jag inte redigt förstår, trodde de var felet också dem första gångerna de hände.. Men väntade jag en sekund till så låg hela linan i backen... Brukar alltid ge lite lina 30-40cm när spöet åker fram, men tillslut blir de så jäkla jobbigt att hålla upp hela linan att de inte går mer... Kan de ha något o göra med att jag börjar med ett klass 7 spö?

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
              dubbeldrag och timing är medicinen.

Ett bra tipps är att filma sig själv från sidan när man kastar, då ser man lättare vad man gör för fel
              De där med dubbeldrag är något jag inte lyckas med, när ska man liksom föra fram och bak spöet? Jag försöker alltid få linan att vara så rak som möjligt innan jag börjar dra fram spöet igen... Är de där jag göra fel? Eller behövs de helt enkelt annan teknik för att kasta med klass 7 spö?

Kommentera

ett knep som kan hjälpadig att få in timingen är att du drar ut 6m fluglina utanför topöglan. Sen veva med spöt tills du har fina linbågar. Sen ökar du med en meter o samma sak igen, osv osv. Då kommer du märka att juh längre linan är dessto längre får du "vänta" på linan i bak och framkastet

Det därmed dubbeldrag kan va lite bökigt att få till i början men de kommer, kika på youtube när dessa dragen skall göras och filma dig själv så ser du när du gör fel och vad du gör fel
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Över huvud taget, så ska man vara lika aktiv med " lin handen" som med "spö handen" när man kastar. Man ser allt för ofta folk som bara vevar med spöt, och sedan bara står och tamt håller i linan med den andra handen och får då dålig acceleration på linan som följd.

Enkel drag: http://www.virtualflycasting.com/Gra...gle%20haul.swf

Dubbel drag: http://www.virtualflycasting.com/Gra...ble%20Haul.swf

Som sagt, jobba aktivt när du drar. Och absolut ingen "gångjärns handled" på spö handen! Då avbryter du spöts hävstångs verkan. Håll handleden stel, d.vs. utan att klämma finger avtryck i spö handtaget för den skull. Och vila bakänden av rullfästet mot underarmen.

Har du problem med att hålla handleden stilla i början? Stoppa in bakänden av rullfästet i jack ärmen eller använd ett lätt elastiskt band runt handleden och spöt.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2014-03-25, 15:11.
                  What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                    ett knep som kan hjälpadig att få in timingen är att du drar ut 6m fluglina utanför topöglan. Sen veva med spöt tills du har fina linbågar. Sen ökar du med en meter o samma sak igen, osv osv. Då kommer du märka att juh längre linan är dessto längre får du "vänta" på linan i bak och framkastet

Det därmed dubbeldrag kan va lite bökigt att få till i början men de kommer, kika på youtube när dessa dragen skall göras och filma dig själv så ser du när du gör fel och vad du gör fel
                    De ska testas, får kanske ta o filma mig själv sen också helt enkelt.

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Över huvud taget, så ska man vara lika aktiv med " lin handen" som med "spö handen" när man kastar. Man ser allt för ofta folk som bara vevar med spöt, och sedan bara står och tamt håller i linan med den andra handen och får då dålig acceleration på linan som följd.

Enkel drag: http://www.virtualflycasting.com/Gra...gle%20haul.swf

Dubbel drag: http://www.virtualflycasting.com/Gra...ble%20Haul.swf

Som sagt, jobba aktivt när du drar. Och absolut ingen "gångjärns handled" på spö handen! Då avbryter du spöts hävstångs verkan. Håll handleden stel, d.vs. utan att klämma finger avtryck i spö handtaget för den skull. Och vila bakänden av rullfästet mot underarmen.

Har du problem med att hålla handleden stilla i början? Stoppa in bakänden av rullfästet i jack ärmen eller använd ett lätt elastiskt band runt handleden och spöt.
                    När man gör de där enkel draget... Ska man släpa ut linan igen sen när man drar tillbaks? Eller ska man bara göra de kastet när man väll slänger ut linan på vattnet?

Började med att ha spöet i jackan innan, de har jag vant mig vid. Nu är hela armen och spöet i samma vinkel hur jag än gör.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    146 visningar