Få till bättre kast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Få till bättre kast?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Peje
    replied
    För oss i Malmö - regionen har Fiskedags:

Gratis kurs i grundläggande flugfiske.

Det kan hjälpa!

Lämna en kommentar:

• Peje
    replied
    Några norska kasttips

Lämna en kommentar:

• Abumatic220
    replied
    Ursprungligen postat av raekaN Visa inlägg
    Riktigt skön gubbe där haha
    Mel Krieger! =)
    (Blir nostalgisk)

Lämna en kommentar:

• mojoman
    replied
    filma dig själv o lägg upp klippet här. Blir mycke lättare och säga vad som är felet

Lämna en kommentar:

• Snöhäst
    replied
    Vilka jävla tips, hur fasiken ska man hålla reda på allt detta nästa gång man är ute? Synd att de blåser orkan å regnar här, annars skulle jag gått ut o tränat på gräsmattan.

Tack för tipsen i alla fall, återkommer med hur de gått när vädret tillåter.

Lämna en kommentar:

• raekaN
    replied
    Riktigt skön gubbe där haha

Lämna en kommentar:

• jiggmaster
    replied
    Låter som mig när jag började...

Problemet visade sig vara att jag inte accelerade tillräckligt i kombination med otillräcklig stopp vid kl 10 och 2... Jag viftade bara istället för att KASTA...

Man måste verkligen STANNA, precis som om du slår i en vägg vid kl 10 och vid kl 2, som en karate chop... tänk dig som att du är mellan två väggar, en vägg vid kl 10 och 2, du skå slå ditt svärd där fram/bak och stanna (inte med full kraft men ändå).... du ska försöka hålla en så rak färd/linväg som möjligt... när du gör dom stoppen försök att hela tiden KÄNNA OCH SE verkligen att du sänder/kastar linan fram / bak horisontellt... bara öva på!

Sen när du har känsla för det här är det dags för dubbel draget (för långa kast och mot vind), öva inte in det i början/för fort, det är alldeles för mycket "multitasking".... det snabbaste sättet att bemästra dubbel draget var för mig att öva in tekniken UTAN SPÖ med hjälp av en simpel video, sen när jag hade spöt/linan i handen var det lätt.... den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=zcE-9WPuZ04 "down-up!", ha det i skallen! Bara gör det han säger, tro mig!

Hitta något utrymme utanför/nära ditt hem, en park, gräsmatta, dra ut hela linan och lek... och skit i all folk som ser detta och uppfattar dig som en psykopat som fiskar myror lol
    Senast ändrad av jiggmaster; 2014-03-26, 07:40.

Lämna en kommentar:

• stahre87
    replied
    Kollar du hela tiden och följer linan med blicken både fram och bakåt? Inte ett jätte tips men det är viktigt för mig

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Citat snöhäst:

När man gör de där enkel draget... Ska man släpa ut linan igen sen när man drar tillbaks? Eller ska man bara göra de kastet när man väl slänger ut linan på vattnet? #

Du drar i linan samtidigt som att du för spöt bakåt vid enkel drag och skjuter lina i fram kastet som vanligt.

Lämna en kommentar:

• raekaN
    replied
    Jag hade i stort sett samma problem som du när jag började, Linan slog i både vattnet och backen bakom hela tiden. Polaren till mig som jag var ute med när jag började knöt fast handen i spöt så handleden inte böjdes å hade sig, och tjatade om denna j***a handled hela tiden haha. Det var mitt största problem i början. Körde med de ett bra tag men nu känns det naturligt med handleden. Dubbeldraget är det bara att öva och öva på, till slut sitter det Ställ dig på gräsmattan och nöta med en liten tuss i änden på linan. Och som mojoman skrev, filma dig själv. Skitbra!

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
1 svar
343 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Okoun
av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
0 svar
136 visningar