Använda flugor som bete på haspelspö, hur gör man då? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Använda flugor som bete på haspelspö, hur gör man då?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• johan liw
    replied
    har provat med en liten toby med 3st upphängar flugor, funka perfekt, fick både öringar å harrar! harrarna låg båda runt kilot
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• mackaveli
    replied
    inga problem grön fluga är det som funkat bäst för mig.

Lämna en kommentar:

• Sverker
    replied
    Tack för bild!!!
    Absolut inte för sent. Har dock fått bra beskrivningar på hur det ska göras.

Lämna en kommentar:

• mackaveli
    replied
    ÄNTLIGEN! det finns kanske 20 olika sätt att överföra media till datorn från mobilen men inte en utav de är så enkel som det har vart i flera år.

Här har du bild på hur jag kör mina flugor på UL, tyvärr har jag inte de med bara en fluga här hemma, men man fattar. Hoppas inte det blev för sent med bilden, men har fångat grymt mycket borrar, sikar och öringar med denna teknik!Click image for larger version

Name:	DSC_0072.jpg
Views:	1
Size:	497,8 KB
ID:	1774756

Lämna en kommentar:

• Sverker
    replied
    Japp, ligger i tips högen redan. Men tack ändå

Lämna en kommentar:

• P.T.R
    replied
    Har inte läst tråden så du har säkert fått en massa bra svar.
    När jag var liten grabb på 70 talet och bodde i Tornedalen fiskade vi alltid med ett cigarrflöte av plast. Var en liten bly förtyngning i den.
    Vad jag vet får man bara ha tre flugor Max men vi hade minst sju. Men på den tiden var det inte så noga. Hade 0.30 lina som jag knöt fast lin stumpar ca 20 cm långa efter linan.
    Avståndet mellan dom. Bara då att det inte hakar i nästa fluga.
    Bly tyngden närmast linan
    Fångade fruktansvärt mycket harr på det viset
    Är väl inget för torrfluga men nymfer och våtflugor passar utmärkt.

Lämna en kommentar:

• jerico
    replied
    Aspie-skallar kan vara svåra att ändra på. Har en kompis med aspie som tvärtemot din son snöade in fullständigt på flugfiske. Han håller på och analyserar sönder allt med det hela... Sablar vad han kommenterar och frågar när man är ute... Men det är kul som bara den att ha med han ut

De är ju lite sådär att snöar dom in på något så blir dom kungar på det oavsett om de egentligen kan det eller inte. Deras vilja att lära sig (utav det de finner roligt) är helt makalös!

Lämna en kommentar:

• mackaveli
    replied
    Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
    Det får du mer än gärna visa bilder på! För ett UL spö har jag, så det vore super!
    Tyvärr har jag lite problem att hitta hur jag ska överföra media från min nya mobil till datorn (xperia Z1), jag kan förklara hur jag gör men är nog bättre ifall man ser också.

Jag kör med ca 25cm tunn flätad lina 6,8kg och en liten swivel från början.
    Knyt flugan som vanligt på slutet av linan.
    Knappt en cm ifrån huvudet på flugan ska du lägga 2st 1g blyvikter (de runda man klämmer på linan) då får du lite vikt att kasta.

Hur du ska fiska den är lite som jiggfiske, flera småryck med korta pauser.

Denna riggen gjorde jag bara när jag hade tråkigt och ville testa något nytt och visade sig vara otroligt bra då jag fångat otroligt mycket abborrar, flera sikar, några öringar och en multe som släppte, använt mest denna flugan http://www.fiskeutrustning-online.se...or-10804p.html

Men så fort jag får reda på hur man skickar över bilder från mobilen till datorn postar jag bild på hur det hela ser ut

Lämna en kommentar:

• Sverker
    replied
    Ursprungligen postat av mackaveli Visa inlägg
    jag kan dela med mig av en idé jag haft som jag testat, fångat redan OTROLIGT mycket fisk på det, kan bidra med bilder. Helt enkelt sagt: fluga på tafs för UL, det är väldigt simpelt men jag delar gärna med mig, dock senare för ska ut o fiska nu
    Det får du mer än gärna visa bilder på! För ett UL spö har jag, så det vore super!

Lämna en kommentar:

• mackaveli
    replied
    jag kan dela med mig av en idé jag haft som jag testat, fångat redan OTROLIGT mycket fisk på det, kan bidra med bilder. Helt enkelt sagt: fluga på tafs för UL, det är väldigt simpelt men jag delar gärna med mig, dock senare för ska ut o fiska nu

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
0 svar
156 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Jimmykay  
Arbetar...
X