Är det "finare" med torrflugor än med våtflugor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det "finare" med torrflugor än med våtflugor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är det "finare" med torrflugor än med våtflugor?

Hej
    Av det jag har läst angående flugor i stora drag så är det "finare" att flugfiska med torrflugor än med våtflugor.
    Är det så? Och om det är det, hur kan det komma sig?

Det verkar ju finnas riktiga klassiker våtflugor som t.ex. Alexandra, Butcher , Coachman, Mallard & Claret, March Brown, Parmachene Belle och Silver Doctor.

Jag personligen tycker att många av våtflugorna är som små konstverk med alla färgglada färger. Vackra att se på.
    Kör mest med torrflugor för tillfället men är nyfiken att fiska lite mer med våtflugor.
    Sen undrar jag om det finns nån bra bok helst på svenska med en massa olika flugmönster?

Är det "finare" med torrflugor än med våtflugor?

Ja många tycker det, inte nog med det, det skall vara torrflugor uppströms, inte nedströms...
    Även att slänga sig med uttryck som "ginklart vatten" "sotpanna"
    "Stoppa en pipa" osv osv är väldigt gångbart för de som tror sig vara lite förmer än andra

Men som allt annat är det precis hur du vill, skit i vad som anses vad.

Denna boken tycker jag är himla trevlig.
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Det finns en "pecking order" inom alla hobbys och inriktningar.
      Träjerks är "finare" än plastjerks, dagsländor är coolare än nattsländor, heltorrt är coolare än kläckare, torrt i storlek 18 är finare än storlek 12, torrflugor trumfar våtflugor (fast klassiska våtflugor på silkeslina och canespö är bättre än vanliga våtflugor och moderna torrisar på kolfiberspö), fridrivande nymfer trumfar nymfer med indikator och tjeck-nymfande, och som nån mindre briljant människa uttryckte det på ett annat forum för flugfiske, så är "det bara korkade öringar som tar på streamer".
      Folk är precis lika ogenomtänkta med materialfilosofier.. "jag undviker så långt det är möjligt att använda syntetmaterial i mina flugor", "det känns lite korrupt att använda foam i flugor" osv.

Som med alla hack-ordningar anser jag att man bör skita högaktningsfullt i det där tramset.
      Vad tycker du själv är roligast att fiska? Gnäller nån annan på att du "fiskar fel" kan du be dom köra upp det i stolgången.

Jag förstår att en del människor vill lägga begränsningar och bojor på sig själva för att höja utmaningen och så, men det är inget man ska trycka ner i halsen på andra och säga att man själv är bättre än andra bara för att man gör saker på det "svåra" sättet.

Jag erkänner dock villigt att jag är lite åt såna där håll själv på en front: jag fiskar inte med flugor jag inte bundit själv. Däremot har jag inget emot att kopiera mönster andra gjort, men själva bindandet vill jag göra själv. Jag kan tyvärr inte svara på varför; jag har ingen aning.
      Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

Kommentera

Personligen tycker jag det är roligare när fisken tar på torrt eftersom man då ser huggen oftare och en fin fisk som missar flugan i ett luftsprång kan få hjärtat att klappa rejält fort . Jag byter dock ofta rätt fort till vått om inte fisken verkar sugen på att gå upp till ytan för dagen.

Men ska man flugfiska "rätt" så får man inte glömma tweedkläderna .

Kommentera

Tweed?? Nu blev det äckligt...

Kommentera

Konstigt nog så tycker jag torrfluga är ganska trist, kanske lite roligare i strömmande vatten iofs. Men i en sjö är det dötrist, som tt meta. Men direktkontakten man har med en streamer eller motsv. Är fenomenal.
            Ett gött hugg av en havsöring på en liten räkimitation är superkul!
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Personligen föredrar jag ytligt fiskad nymf och torrfluga. Men håller med om att de klassiska våtflugorna är vackra att titta på och har ju sin plats i flugasken när man fiskar i strömmande vatten.

Varför jag föredrar ytlig nymf och torrfluga? Beror mest på kicken man får när fisken kommer farande och tar dem. Och att man ser hela hugg sekvensen.

Får väl säga som en gammal fiske kompis uttryckte det. "Att se en fisk ta ens torrfluga, är som att gränsla ett el stängsel".

Jag vet inte om något slags sätt att fiska en fluga på är "finare" än de andra? Vad som funkar för stunden duger åt mig iaf.
              Senast ändrad av Jock Scott; 2014-07-25, 21:29.
              What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Nu är ju torrflugefisket i sig j-kligt kul när det fungerar, men att bara köra torrt? Känner ganska många som flugar och samtliga väljer ju metod efter läge. Flugar ganska mycket och tweedarna är väl ganska sällsynta i de vatten jag fiskar. Man brukar väl se någon de bästa perioderna under säsongen, men när det blir lite väder så stannar de nog hemma och dricker malt Körde ett flytringspass idag. Massor med myror på ytan, men det struntade fisken totalt i av någon anledning. Tog en stund att hitta dem och den metod som gav mig 4 st ganska fina bågar var en sjunk 7 och Boobies fiskade i mellanvattnet på en 5-6 meters djup.

Kommentera

Jag tillhör kategorin som ibland tar på mig Tweeden när jag är ute och flugfiskar. Men jag anser mig inte finare eller för mer än någon annan då jag klär mig så. Att snöa in sig i någonting och anse att vissa metoder och redskap är finare än andra tycker jag är ren idioti. Fisken bryr sig inte om vilka redskap eller kläder vi har. Ingen bryr sig mer än fåfänga mäniskor.

Är det inte fisk vi vill ha i första hand? Varför krångla till det och göra det svårare för oss med att snobba sig med att ex. torrt är bäst, samtidigt som fisken till 80% äter sin mat under ytan?

Det jag tycker är roligas av allt är när folk med de "finaste" prylarna står och inte får något och så kommer någon med ett biltemakit och drar fisk efter fisk.

När jag fiskar så anpassar jag mig efter vad fisken äter och knyter på det som är lämpligast. Ett logiskt och sunt beteende. Dry or die tycker jag bara är barnsligt. Sådana där fix idéer håller småbarn på med.

Splitcane, ja det är sköna spön att fiska med. Men de spöna är inte förmer än några andra spön. Man blir inte en bättre eller finare flugfiskare för att man har en sådan i handen.

Människan är en underlig varelse...

Kommentera

Själv anser jag att man skall trösta sig själv med att köpa ny fin utrustning när det hugger dåligt, uppenbart att felet ligger där?

Tyvärr så nappar det väldigt sällan så man får ju en del schysta saker. Men det är kul på sätt och vis med utrustning också. Skulle knappt kunna tänka mig att fiska med ett biltemakit, skulle förmodligen göra det om jag inte hade något annat men skulle nog fan ta bilen och åka 50 mil om möjligheten fanns för att hämta mina saker.... nu är det ju inte så att jag sitter på asfin utrustning bara för att jag skriver såhär!
                    Currently using:
                    Savagear Pro Jig n' Spin 8" (240cm) 10-30g ~ Perch
                    with - Dragon Ultima FD820i

Savagear Bushwhacker XLNT 8" (240cm) 15-50g ~ Pike
                    with - Okuma Trio 30

Vision Extreme #5
                    with - Loop Multi 3/6 light

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    146 visningar