Är det "finare" med torrflugor än med våtflugor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det "finare" med torrflugor än med våtflugor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nä ett biltemakit skulle jag inte ens ta i med tång om jag ska vara ärlig.
    Detta eftersom ett så dåligt spö skulle förstöra mycket av fiskeupplevelsen.

Anledningen att man köper bra utrustning är ju för att man ofta helt enkelt fiskar bättre med sådan utrustning. Fisket blir en större njutning helt enkelt. Sedan vad det är för märke är ju egentligen av mindre betydelse. Huvudsaken är att man trivs med utrustningen och att man kan fiska med det utan att behöva slita sitt hår av frustration.
    Blir bara löjligt om vissa spön/märken anses finare än andra. Hittar man ett spö man trivs med så ska man köra på det om det så är gjort av bambu eller heter Orvis, Loop, Hardy eller Sage.

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders Flugfiskare Visa inlägg

Anledningen att man köper bra utrustning är ju för att man ofta helt enkelt fiskar bättre med sådan utrustning. Fisket blir en större njutning helt enkelt. Sedan vad det är för märke är ju egentligen av mindre betydelse. Huvudsaken är att man trivs med utrustningen och att man kan fiska med det utan att behöva slita sitt hår av frustration.
      Blir bara löjligt om vissa spön/märken anses finare än andra. Hittar man ett spö man trivs med så ska man köra på det om det så är gjort av bambu eller heter Orvis, Loop, Hardy eller Sage.
      Nu säger du ju emot dig själv Vad är det som säger att ett biltemaspö skulle vara dåligt per automatik? Att du inte tar i ett (väldigt subjektivt förstås) "dåligt" spö förstår jag, men du säger ju att det är löjligt med att vissa märken anses finare än andra?

Kommer ihåg för ett par år sedan då lidl sålde skitbra billiga klass 5-spön, folk letade som tokiga er dessa.

Hur väljer jag varumärke? Det är ämne för en annan tråd
      Senast ändrad av Bowen; 2014-07-26, 12:31.
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders Flugfiskare Visa inlägg

undrar lite varför man med den inställningen över huvud taget äger en tweedutstyrsel...?
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Att jag inte vill använda ett Biltemakit är ganska enkelt. Varför skulle jag använda ett för mig sämre spö än det jag använder idag? Detta gäller väl det mesta i livet. Om man står och väljer mellan en god maträtt och en mindre god maträtt, vad väljer man? Sedan vad som anses gott eller äckligt är ju högts personligt. Detta har inget med märken att göra. Det handlar inte heller om att något är finare eller inte. Jag bryr mig egentligen inte om vad folk använder för grejer så länge de själva är nöjda och tycker det är bra. Fiske handlar ju i grunden om njutning, avslappning och att ha kul. Inte hur folk fiskar, vad de har för grejer, prislapp eller hur de är klädda.

Men som sagt, som du skriver, detta med varumärken hör till en annan tråd. Det var jag som tog ett snedsteg från trådens ämne.

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
          Nu säger du ju emot dig själv Vad är det som säger att ett biltemaspö skulle vara dåligt per automatik? Att du inte tar i ett (väldigt subjektivt förstås) "dåligt" spö förstår jag, men du säger ju att det är löjligt med att vissa märken anses finare än andra?

Kommer ihåg för ett par år sedan då lidl sålde skitbra billiga klass 5-spön, folk letade som tokiga er dessa.

Hur väljer jag varumärke? Det är ämne för en annan tråd

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            undrar lite varför man med den inställningen över huvud taget äger en tweedutstyrsel...?
            Har träffat Anders och det är en mycket trevlig lirare. Trodde tweeden var köpt på myrornas eller någon annan second hand och helt enkelt berodde på snålhet. Fiskar man med Orvis prylar, så måste det ju sparas in på något

Kommentera

Flugfiske över huvud taget är väl "finare"... Då får man ju ha en grön väst med många fickor, byxor som gör att man ser ut som en femåring som inte hunnit på muggen och en hatt som Dunderklumpen... Och man får fiska med metkrokar med djungeltupp och andra intressanta material på. Så kör på, fundera inte, du tillhör de grandiosa!

Kommentera

Ha ha ha Nja Wadman har inte köpt några kläder på Myrorna. Inget fel på Myrorna, man kan göra riktiga fynd där.

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                Har träffat Anders och det är en mycket trevlig lirare. Trodde tweeden var köpt på myrornas eller någon annan second hand och helt enkelt berodde på snålhet. Fiskar man med Orvis prylar, så måste det ju sparas in på något

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  Flugfiske över huvud taget är väl "finare"... Då får man ju ha en grön väst med många fickor, byxor som gör att man ser ut som en femåring som inte hunnit på muggen och en hatt som Dunderklumpen... Och man får fiska med metkrokar med djungeltupp och andra intressanta material på. Så kör på, fundera inte, du tillhör de grandiosa!
                  Näää ja ee inte bitter.......Gå ut o fiska och släpp ut lite ånga istället

Tillbaka till tråden. Beror helt enkelt på vem du frågar. Har bekansta som kör med torrt nästan hela säsongen, sen finns de några som föredrar streamer. Men alla har en sak gemensamt, oavsett vilken fluga man knyter på så är det drillningen av fisken som är det roligaste och därför man håller på med flugfiske
                  Senast ändrad av mojoman; 2014-07-27, 10:28.
                  FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                  SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Drillningen kan vara en höjdare om det är lite tryck i fisken, men tycker vägen fram till drillningen är minst lika spännande/rolig. Hitta rätt metod och fluga kan ju vara riktigt svårt emellanåt. Särskilt nu i sommarvärmen och när man väl lyckas hitta rätt komb, och det smäller på ger det en redig kick

Kommentera

Nu blev jag sugen på att köpa en tweedkavaj.

Biltema är bra, jag är där varje gång jag behöver verktyg. Sist blev det en liten trissa med diamanter, den var riktigt bra.
                      Där sparade jag säkert en timma i sliptid.
                      Senast ändrad av Guideline; 2014-07-28, 21:57.
                      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X