Är det "finare" med torrflugor än med våtflugor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det "finare" med torrflugor än med våtflugor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag ska köra vanlig keps, tweedkavaj, andasvadare nästa laxresa.
    Även under septermberfisket ska den munderingen användas om jag hittar nåt tills dess.
    A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Hej alla!

Kul tråd verkar väcka många känslor. Är själv en riktigt inbiten flugfiskare och fiskare. Fluga fiskas gärna i tweed då är det hela kittet som gäller kavaj, väst, breeks och keps. Gärna med ngt av mina canespön. Obs pipan är med tillsammans med en plunta MacAllan 25år. Anser inte mig vara snobbig utan det är för mig fiske i historiskt traditionell stil.

Kommentera

Fiska på det vis som är roligast. De flesta flugfiskare skulle nog dock anse att det är roligare att fiska och få fisk på torrt än under ytan.

Kommentera

För några år sedan såg jag ett tv-program med William-Olsson. Han besökte en brittisk flugfiskeklubb där det var klara regler för hur man var klädd, hur man uppträdde vid och omkring vattnet och mot övriga gäster samt klubbens medlemmar, när förtäring skulle intagas och inte minst att man fiskade sin torrfluga uppströms och hur fångsten skulle tas om hand av den medföljande guiden. Brott mot reglerna innebar böter och en skändlig avvisning från klubbens område. Jo inte heller vem som helst tilläts få fiska där. Att ha ertappats med andra fiskedon än flugspö var en svår belastning som sänkte ens möjligheter djupare än någonsin ett trollinglod nått och möjlighet att bli medlem var endast få utvalda förunnat. Dessa beviljade sedan inbjudningarna till dem som hört sig för om fiskemöjligheten.

Så på med kepsen och tweedstället och ha korrekta skodon, samt säg att du snart ska börja fiska torrflugan uppströms! Då vet folk att du hör till dem som vet och kan. Sätt dig sen vid stranden plocka förstrött bland flugorna och syna dem noga mot himlen medan du låter pipan förgifta dig. Du kommer att mötas med respekt trots att du inte ens gjort ett försök att lägga ut flugan. När du sedan reser dig och lämnar de övriga fiskarna åt sina öden kan du muttra något om att din erfarenhet säger dig att det inte tycks vara de rätta förhållanden idag. Genomför din roll väl och folk kommer att gå på teatern.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tips. Kolla hos Myrorna ( second hand ) eller dylik butik efter tweed. Blir bra mycket billigare på så vis.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Har handlat en del på hunden och herden. Bra sida och bra priser.

Kommentera

under fjällturerna man tar så skulle jag utan att tveka bjuda den flugfiskaren min sista öl/whiskey som gick där med tweed och tillbehören som hör till, inte för att jag tror att han är bättre än mig på att fiska eller tillhör någon elit, utan av den enkla anledningen att det är en stor bedrift att ta sig ut i vildmarken och stå emot väderomslagen i dom kläderna.

Vad det är för kläder som gäller vid vattnet är en smak sak, för mig ska kläderna klara av vädret och bara bekväma och funktionella. Därför skulle jag aldrig gå klädd i tweed.

Ingen som testat kostym och slipps, slipsen kan man använda som flugtork och häna flugorna i innan de ska ner i läderbekläddda flugasken
                FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Vet i f*n om jag inte ska köra i kostym en vända vid lämpligt strömmande vatten

Eller gå runt och "sprätta" och se hur mycket folk retar sig/tror man är helt galen/att man är "engelskskolad"...

Så om någon av er ser en stolle gå runt med kostym och vit skjorta (den gamla punkaren i mig föredrar nog Doc Martin lågskor framför mer "civiliserade" skor) så kan ni ju hälsa

Kommentera

För mig får folk gå klädda precis hur de vill när de fiskar, tweedkavaj eller trasiga träningsbrallor. Jag bemöter alla lika i vilket fall som helst och ser varken upp eller ned på någon. Intressant med människor som kan gå i tacket av att någon väljer att gå klädd i kavaj på fisketuren.

Jag håller i princip med mojoman om att det jag har på mig ska palla med vädret, vara funktionellt och bekvämt. Tweeden åker på som en kul grej när jag känner för göra flugfisketuren till något över det vanliga, typ vid någon speciell högtidsdag eller liknande. Senast jag hade tweeden på var på påskafton. För det mesta så åker de vind- och regntåliga kläderna på för att det är mest praktiskt så.

Ibland kan det faktiskt kännas helt rätt att "klä upp sig".

Kommentera

jag vill fantamej deadbait-meta gädda i tweed hell yes Eftersom gäddfisket är det FINASTE som finns (kan innehåll spår av ironi/självironi, sarkasm och mycket dålig humor) förtjänar det fin klädsel

Vad som är finast kan vem som helst skita i - jag metar så gott som endast eftersom det fisket passar mig bäst. Jag skiter i abu garcia och letar konsekvent efter billiga grejor som funkar till mitt fiske som biltemas 2-delade haspelspö (åtta fot med kastvikt 20-40 gram), av rullar växlar jag mellan polarvargen (som jag fick av en mycket trevlig person) och biltemas predator 3000 (klass för pengarna allihop) och låter min shimano vila i skåpet och samla damm, julas billiga nylonlina (märket mitchell) som kostar 29 kr/150 meter och vad folk tänker bryr jag mig inte en sekund om Jag vet att jag får gott om fisk på mitt sätt Min håv är förstås självklart också från Jula
                      Min livsregel: KISS (= KEEP IT SIMPLE and STUPID)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X