Är det "finare" med torrflugor än med våtflugor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det "finare" med torrflugor än med våtflugor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av janjoh Visa inlägg
    jag vill fantamej deadbait-meta gädda i tweed hell yes Eftersom gäddfisket är det FINASTE som finns (kan innehåll spår av ironi/självironi, sarkasm och mycket dålig humor) förtjänar det fin klädsel

Vad som är finast kan vem som helst skita i - jag metar så gott som endast eftersom det fisket passar mig bäst. Jag skiter i abu garcia och letar konsekvent efter billiga grejor som funkar till mitt fiske som biltemas 2-delade haspelspö (åtta fot med kastvikt 20-40 gram), av rullar växlar jag mellan polarvargen (som jag fick av en mycket trevlig person) och biltemas predator 3000 (klass för pengarna allihop) och låter min shimano vila i skåpet och samla damm, julas billiga nylonlina (märket mitchell) som kostar 29 kr/150 meter och vad folk tänker bryr jag mig inte en sekund om Jag vet att jag får gott om fisk på mitt sätt Min håv är förstås självklart också från Jula
    Min livsregel: KISS (= KEEP IT SIMPLE and STUPID)
    Det finns ju en aspekt med att betala något mer för sina grejer än billigast möjligt och det är ju att det blir finare känsla på själva utrustningen.
    Inte alltid, men ofta.
    Lägger man sig någonstans i mellanskiktet i pris brukar det vara mest "bang for the buck".
    Men vissa saker i utrustningen behöver man inte ens det, det tar ett tag att hitta rätt dock.
    För att göra det lätt för sig är ju prissättningen en fingervisning om kvalitet, till en viss nivå som sagt...
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Jaha, där rök "löftet" om att inte bli intresserad av laxfiske! Jättehärligt klipp. =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Anders Flugfiskare Visa inlägg
        För mig får folk gå klädda precis hur de vill när de fiskar, tweedkavaj eller trasiga träningsbrallor. Jag bemöter alla lika i vilket fall som helst och ser varken upp eller ned på någon. Intressant med människor som kan gå i tacket av att någon väljer att gå klädd i kavaj på fisketuren.

Jag håller i princip med mojoman om att det jag har på mig ska palla med vädret, vara funktionellt och bekvämt. Tweeden åker på som en kul grej när jag känner för göra flugfisketuren till något över det vanliga, typ vid någon speciell högtidsdag eller liknande. Senast jag hade tweeden på var på påskafton. För det mesta så åker de vind- och regntåliga kläderna på för att det är mest praktiskt så.

Ibland kan det faktiskt kännas helt rätt att "klä upp sig".
        Jag har nog lika svårt för de som säger sig vara seriösa och kommer med utrustningen i en icakasse och har på sig jeans, senaste snoopdoggkepsen och ett par sneakers på fötterna..
        Dom har sällan näsan i vädret dock.

Man är väl för fördomsfull helt enkelt...

Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
        &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
        ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
        Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
          Det finns ju en aspekt med att betala något mer för sina grejer än billigast möjligt och det är ju att det blir finare känsla på själva utrustningen.
          Inte alltid, men ofta.
          Lägger man sig någonstans i mellanskiktet i pris brukar det vara mest "bang for the buck".
          Men vissa saker i utrustningen behöver man inte ens det, det tar ett tag att hitta rätt dock.
          För att göra det lätt för sig är ju prissättningen en fingervisning om kvalitet, till en viss nivå som sagt...
          Möjligt men jag vet att det jag har fungerar utmärkt. Jag tar inte billigast möjligt utan jag tar bra grejor för priset och det jag har kunde mycket väl ha kostat mycket mer än det faktiskt gjorde Det är klass på det

Kommentera

Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
            Inte alltid, men ofta.
            Finare känsla på själva utrustningen? Tja, kanske. Å andra sidan så kan jag minnas väldigt många fina upplevelser från ett rikt sportfiskeliv och ingen av dessa är direkt relaterad till utrustningen. Det är alltså inte grejorna som gett mig de fina upplevelserna utan helt andra saker. I många fall kan jag inte ens minnas vad det var för grejor jag använde. Så länge grejorna håller och fungerar så är de OK. Idealet för mig är en utrystning som man överhuvudtaget inte ägnar en tanke från det att man riggat upp den utan som bara fungerar som en förlängning av en själv. Då spelar märket ingen roll och inte heller har det någon betydelse var de inhandlats eller vad de kostade. Däremot kan en usel lina, en slirbroms som packar ihop eller ett spö som brister sabba vad som skulle ha kunnat bli en fin fiskeupplevelse.

Idag har vi tillgång till ruggigt bra grejor (men det finns rätt mycket skräp också) och den som förstår att göra sina egna bedömningar kan komma snuskigt billigt undan. Att lägga stora pengar på sin utrustning minskar naturligtvis riskerna men inte mycket mer. Sedan finns det naturligtvis det rena lyxsegmentet och om inte en utrustning som kostar som en juste begagnad bil levererar, ja då rör det sig väl närmast om bedrägeri (eller i vart fall bondfångeri).

Så finns det ju, för oss som gillar att komma billigt undan, trots allt en plussida med den hysteriskt uppdrivna takt i vilken grejor nuförtiden marknadsförs och det är att man kan göra riktiga klipp när fjolårsmodeller och annat liknade slumpas bort. Ibland (rätt ofta) kan man köpa toppkvalitet för obetydligt mer än vad man får betala på tex Biltema (detta sagt utan att på något sätt vilja dissa Biltemas grejor).

Kommentera

Tycker prylarna är mycket viktiga för helhetsupplevelsen. Särskilt inom flugfisket där jag tycker själva kastandet är en stor del i "grejjen". Att bara stå och kasta med en väl fungerande kombo och allt sitter som en smäck, är ju en kick i sig. Testar nya prylar så ofta jag kan, både billigt och dyrt och tycker väl överlag att man får vad man betalar för. Både inom fluga och spinn. Det går ju dessutom att hitta erkänt bra grejjer till hyffsade priser. Har man inte bråttom och håller koll på marknadens reor, så kan man göra bra fynd när tex produkter utgår.

Kommentera

Trams! Välj fluga och metod som passar för stunden. Det sägs ju att fisken intar 90% av sin föda under ytan. Något att tänka på kanske..

Kommentera

Ursprungligen postat av jonasangler Visa inlägg
                  Trams! Välj fluga och metod som passar för stunden. Det sägs ju att fisken intar 90% av sin föda under ytan. Något att tänka på kanske..
                  Torrfluga år iaf roligare än våtfluga. Oavsett var fisken intar sin föda.
                  A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Torrfluga är nog roligast. Men nymf, våtfluga och streamer är oftast effektivast om man vill ha fisk.

Tänker på hur mitt fiske varit de senaste åren och tror nog att 95 % av alla öringar har tagit på nymf, våt eller streamer.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    149 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X