Hur fiskas de olika slags flugorna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fiskas de olika slags flugorna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur fiskas de olika slags flugorna?

Hej!
    Jag har nyligen köpt , så en bok som heter fiskarens flugguide. Där står det bland annat om lite infiskningsmetoder för diverse olika flugor. Har fått en fisk på kanske 12 fisketillfällen och det var ren tur. För jag slängde bara ut linan och tänkte att jag låter den sjunka djupt så jag gick ifrån spöt till vindskyddet för att hämta lämna en sak. Och då hade en fisk tagit flugan när den sjönk mot botten.

Men i boken så kan det stå t.ex. wolly bugger fiska gärna in den i växlande tempo och med regelbundna pauser i intagningen. Sen står det att den ska fiska långsam, snabb och ryckvis.

Men hur långa drag ska man göra? 20 cm?
    Fattar inte vad jag gör för fel, har testat alla slags flugor, Montana, wooly bugger, masken, dog nobbler, bitch Creek med flera.

Har ju förstått att varierad intagning är nyckeln, men jag börjar tro att jag gör nåt fel eller är det så noga med flugval?

Hej!

Torrflugor, med undantag av Nattsländor så som E 12 och Streaking Caddis, + små Fjädermyggor. Ska du bara flytta sakta, runt 10 -15 cm i taget med en 15 sekunders paus mellan förflyttningarna.

Nattsländor, ska fiskas litet fortare så att de plogar ytan litet grann med ca. 15 - 20 cm förflyttningar med bara någon sekunds paus emellan dem.

Fjädermyggor och deras puppor ska du i stort sätt bara stå och meta med. Och låta vågor och vind fiska flugan åt dig. Se bara till att ta in löslina efter hand så att du har kontakt med flugan. Detta fiske kräver tålamod och koncentration. Du kan bli tvungen att stå och lura med myggan eller puppan i en timme eller mer innan det smäller.

När det är riktigt trögt? Då kan detta piller fiske med små torrflugor och puppor vara den enda lösningen. Är speciellt bra i skymningen då myggorna börjar att kläckas, så fort vinden har lagt sig någorlunda.

Fjädermyggans kläcking, ser ut som en massa små vatten droppar på ytan. Och är kläckningen stor? Då kan det se ut som dimmslöjor över vattnet.

Land insekter, fiskas också i stort sett på samma sätt som myggorna. Men du kan ge linan en knyck i bland så att det slår ut ringar kring din Geting, Gräshoppa, Myra eller Skalbagge t.ex. Land insekter är usla simmare. Detta " ring makeri" på vatten ytan, kan vara riktigt effektivt om du ser att en fisk är precis i närheten.

Nymfer, fiskas i allmänhet ned 5 st "tändsticks långa" knyckar i en serie med en ca. 5 sekunders paus mellan serierna så att nymfen får sjunka ned litet igen. Sedan får man testa sig fram till rätt djup och hastighet?

Undantaget är stora nymfer på streamer krok typ Montana och Black Martinez nymfen. De fiskar man som man gör med streamers och lures typ Wooly Bugger. Dvs. med 30 cm - halv meter långa drag. Här får du sedan pröva dig fram till rätt hastighet och djup för dagen. Ibland vill fisken ha en snabbt fiskad fluga och ibland en långsamt och allt där emellan. Samma gäller djupet. Finns inget magiskt recept på hur att fiska dessa flugor?

Tänk även på att du ska ha mörka flugor vid dåligt väder, skymning, natt och gryning. Och tvärt om vid vackert väder. Vi snackar siluett verkan här.

Skit fiske på dig!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2014-08-29, 22:10.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack för tipsen.
      En fråga angående bitch creek.
      Har vid två tillfällen känt att fisken är på flugan, men jag får dem inte att fastna. Drar reflexmässigt upp spöt för ett slags mothugg. Men det blir snarare som att jag rycker flugan ur truten på fisken istället för att den krokar.
      Ska jag vara mer cool och låta fisken svälja ordentligt? Är dock rädd att fisken spottar ut flugan om man väntar för länge.
      Synpunkter tack
      Senast ändrad av JanZ00N; 2014-09-11, 15:39.

Kommentera

Du är på rätt spår, jättevanligt att man gör för tidigt mothugg.
        Men det är svårt att vara cool i huggögonblicket.

Sen behövs ofta inte ett regelrätt mothugg, det räcker ofta att lyfta spöt lugnt men bestämt.

Kommentera

Köp några olivfärgade boobieflies. Perfekt fiske för nybörjare. Låt sjunka till botten och fiska hem med 20 cm drag med lite paus emellan. Variera tafslängden från 70 cm till 1,5 meter ungefär

En sak till - om det inte nappar, flytta på dig ofta och byt fiskeplats.

Kommentera

Ett bra sätt att undvika för tidiga mothugg, är att titta på fluglinan. När det drar till i den höjer du snabbt spöt! (torrflugor+ytligt fiskade flugor)

Kommentera

Det har lossnat med att få fiskar: Black martinez brukar ofta kunna funka eller svart wolly bugger/dog nobbler.
              Tack för alla svaren.

Kommentera

Härligt!
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                0 svar
                149 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jimmykay  
                Arbetar...
                X