Det är en jämra massa skrönor och halvsanningar runt det där med att bada med vadare.
Vadare med fast stövel samlar mycket mer luft i fötterna än vadare med strumpa och lös känga.
Modell, passform, huruvida man har jacka eller inte (den bildar ju som ett lock), hur man åker i spa't (huvudet först, på magen, på ryggen, fort, sakta osv), bälte eller inte, påverkar också hur luft och vatten skjutsas runt innanför.
Luftfyllda vadare kan absolut ha ihjäl folk, det finns tillräckligt med skildringar från olyckliga fall där folk hamnat under vatten och inte lyckats vända sig på rygg (dvs mer än noll). Visst kan det finnas fler faktorer än bara ballongfötter, t ex att man slagit i huvudet, fastnat i något under vatten eller chock, men luftfyllda vadare kan absolut inträffa, och dom gör det inte alltid lättare att flyta rätt, eller vad man ska säga.
Många laxfiskare tipsar om att vara ute och övningssimma med utrustningen på, och det var ju på det spåret Sverker var med sitt provdopp. En mycket bra idé som jag själv borde testa. Testa lite "worst case scenario" och sånt.
Svårt att göra som Hogmark och provsimma med drömlaxen i andra änden förstås, men jäklar vilken film:
Som vanligt i debatter om såna här ämnen, och speciellt på internetet där det finns otroligt många källor av varierande verifieringsbar grad: man ska inte tro på allt som är sant.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vatten i vadarna, farligt eller inte?
Collapse
X
-
Fast denna sida http://www.rackelhanen.se/swe/1515.htm hävdar motsatsen.
Citat från sidan stycke nr 23:
"Om du använder vadarbyxor är det en god idé att också ha ett bälte om midjan. Man hör ibland talas om att vadarbyxornas ben då som ballonger kommer att hjälpa till att dränka en kapsejsad fiskare. Det skulle då ske på så sätt att de nyter upp till ytan på grund av den inspärrade luften och därmed pressar ner fiskarens huvud under vattnet. Detta är naturligtvis rent nys."
Dessutom så flöt jag ju fortfarande efter tio min i vatten. fick iofs jobba lite för att ha överkroppen ovanför, men inte alls någon svårighet.
Lämna en kommentar:
-
Precis som Jörgen säger. Man ska ha en kniv sittandes fast satt i hängslet, så att man kan sprätta upp vadarna vid anklarna om man hamnar upp och ned i vattnet? Hellre några skär sår än att man drunknar iaf. Se alltid till att pressa ur så mycket luft du kan ur vadarna innan du drar åt bältet också. Det minskar risken för att du råkar illa ut.Senast ändrad av Jock Scott; 2014-10-08, 22:56.
Lämna en kommentar:
-
Det som kan hända om du ramlar och får in vatten i vadarna så kommer vattnet att hamna vid ryggen och fötterna där luften samlas blir som två flöten. Så du kommer att åka nedströms med fötterna upp och huvudet ner.
Inte bra.
Lämna en kommentar:
-
Vatten i vadarna, farligt eller inte?
I denna tråd http://www.fiskesnack.com/forum/show...yder+skitfiske beskrev jag en mindre lyckad fisketur där jag var nära att få vatten i vadarna. Har ända sedan dess undrat vad som händer egentligen. Någon sa att luften i vadarna drar ned mig.
Var lite nyfiken och har provat. Jag testade i somras vad som skulle hända om jag faktiskt badade i dem. Så en varm sommardag i somras begav jag mig ned till stranden och drog på mig all fiskeutrustning, alla badgäster tittade suspekt på mig, så gick jag ned i vattnet. Det enda som hände var att jag flöt... Jag sjönk definitivt inte. Jag flöt som en kork. Luften i byxorna gjorde det bra mycket lättare att flyga och att simma omkring. Jag låg ca 10 min för att se om nåt mer skulle hända. Men luften stannade kvar och jag flöt fortfarande. Vadarna fungerade nästan som en flytväst. Så att så livsfarligt verkade det inte vara eftersom man flöt.
Frågan är väl lite mer vad som skulle hänt om det var lite mer strömmande vatten, nu var det ju i en sjö med lugnt vatten, men antar att det inte är där man plumsar utan mer kanske i en strid ström i någon älv när man ska vända och gå tillbaka, har varit nära då att tappa balansen, har min vadarstav att tacka för räddningen där...
Så största risken verkat inte vara att man sjunker som en sten i första taget i alla fall...Taggar: Ingen
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Trickster, 2024-12-02, 19:49
|
1 svar
312 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg