Nybörjarens vanligaste kast tekniska misstag. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarens vanligaste kast tekniska misstag.

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

kan nog vara lite till hjälp

Kommentera

Nu är denna tråd klistrad då det säkert är många som har hjälp av den
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
        Tack för de positiva omdömena killar! Det uppskattas verkligen. Jag var litet orolig efter att ha skrivit detta för att jag kanske lät litet väl mästrande. Nu kan jag pusta ut.
        Som nybörjare tyckte jag att det var lite "mästrande" faktiskt....jag tycker att man försöker så gott man kan och nog försöker man göra som ser andra göra, tyvärr har väl jag inte hittat någon som på plats kan ge mig lektioner så jag har fått nöta själv och försöka lära mig - genom att hitta sådana här tips och titta på videos på nätet, men inte blir det lättare för det! Någon säger att man visst skall böja handleden och tittar jag på videos så ser jag både stela handleder och mjuka, andra säger "håll ögonen framåt och titta inte över axeln hela tiden - då tappar du fokus......och här står det tvärt om, det är inte lätt att veta vad man skall ta till sig heller.

Vad gäller linhanden så är det väl det jag kämpar med nu, att dra på tillbakadraget får jag till, men jag får banne mig inte till det där att dra på utkastet, jag försöker och försöker men får inte till timingen och kastet blir bara pannkaka.
        Det slutar mest med att jag "rullar" ut linan på vattnet eftersom jag ju faktiskt vill fiska och inte stå och tragla kast hela dagen...

Men jag läser dina tips också och testar så får jag se när jag lyckas.

Kommentera

Tyvärr är det ofta så som nybörjare,

Och man tror att man gör rätt, eller man upplever det som man gör rätt men man gör faktiskt fel.
          Detta med att titta över axlen är i mitt tycke korrekt och speciellt som nybörjare, detta för att kontrollera linbågen bak. Det är oftast där det faktiskt skiter sig för många, linbågen ser ut som ett gigantiskt pariserhjul för att sedan tightas till i framkastet.

Detta resulterar i fel timing och förlust av kraft, genom att kolla linbågen så kommer du per automatik att släppa det när du känner att du vet vad du gör.

Ursprungligen postat av Sigfuss Visa inlägg
          Som nybörjare tyckte jag att det var lite "mästrande" faktiskt....jag tycker att man försöker så gott man kan och nog försöker man göra som ser andra göra, tyvärr har väl jag inte hittat någon som på plats kan ge mig lektioner så jag har fått nöta själv och försöka lära mig - genom att hitta sådana här tips och titta på videos på nätet, men inte blir det lättare för det! Någon säger att man visst skall böja handleden och tittar jag på videos så ser jag både stela handleder och mjuka, andra säger "håll ögonen framåt och titta inte över axeln hela tiden - då tappar du fokus......och här står det tvärt om, det är inte lätt att veta vad man skall ta till sig heller.

Vad gäller linhanden så är det väl det jag kämpar med nu, att dra på tillbakadraget får jag till, men jag får banne mig inte till det där att dra på utkastet, jag försöker och försöker men får inte till timingen och kastet blir bara pannkaka.
          Det slutar mest med att jag "rullar" ut linan på vattnet eftersom jag ju faktiskt vill fiska och inte stå och tragla kast hela dagen...

Kommentera

Hej!

Tråkigt att du uppfattade vad jag skrev på det viset.

Men jag kan förstå att det blir förvirrande när en person säger gör så. Och en annan gör si.

Du får väl köra med "trial and error" metoden och pröva dig fram mellan de olika teknikerna och se vad som funkar bäst för dig?

Jag refererar bara till det som jag har lärt mig genom åren och av de vänliga, mer beprövade flugfiskarna som hjälpte mig när jag var ung och grön.

Citat:

Det slutar mest med att jag "rullar" ut linan på vattnet eftersom jag ju faktiskt vill fiska och inte stå och traggla kast hela dagen. #

Du kanske skulle försöka med att dra i linan i båda kast riktningarna = Dubbel drag? Då behöver du inte koncentrera dig på att endast göra det i bak kastet.
            Inbillar mig att det blir en grej mindre för dig att hålla reda på så här i början då.

Senast ändrad av Jock Scott; 2014-12-16, 11:46.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej!

Tråkigt att du uppfattade vad jag skrev på det viset.

Men jag kan förstå att det blir förvirrande när en person säger gör så. Och en annan gör si.

Du får väl köra med "trial and error" metoden och pröva dig fram mellan de olika teknikerna och se vad som funkar bäst för dig?

Jag refererar bara till det som jag har lärt mig genom åren och av de vänliga, mer beprövade flugfiskarna som hjälpte mig när jag var ung och grön.

Jo det är väl lite där jag har landat också, jag prövar tips jag får och nöter lite - om jag inte får det att funka så letar jag efter ett nytt tips.

Videon tidigare i tråden med Markoolio tyckte jag var riktigt jädra för en på min nivå (alltså ingen nivå alls...) och jag tror att jag har lite mer att gå på nu istället för att ha tragglat videos med linbågar och kastenergi och diagram......tack för den.

Kommentera

Varsågod.

Jag är säker på att du snart kommer att kasta riktigt bra. Det är bara att nöta på ute på gräsmattan så kommer framstegen.

P.s. Har du kollat med fiske klubbarna i närområdet? Finns säkert någon flugfiskare där som kan hjälpa till.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2014-12-16, 11:52.

Kommentera

...att dra på tillbakadraget får jag till, men jag får banne mig inte till det där att dra på utkastet...
                  Mel Krieger!
                  Downup!
                  https://www.youtube.com/watch?v=zcE-9WPuZ04
                  Lycka till och dra nätt i början.
                  Min bästa regel för mitt eget kastande är inte flexa handled så jag känner att jag laddar klingan när jag kastar.
                  Små rörelser! oops nu blev det två!
                  Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Varsågod.

Jag är säker på att du snart kommer att kasta riktigt bra. Det är bara att nöta på ute på gräsmattan så kommer framstegen.

P.s. Har du kollat med fiske klubbarna i närområdet? Finns säkert någon flugfiskare där som kan hjälpa till.
                    Jag har ju ett par kollegor som är erfarna flugfiskare, men det är det där med att få tid att dra iväg samtidigt när man har familj. Oftast blir det hastigt påkommet och man kan dra iväg en kväll eller dag och hinner inte riktigt synka med någon annan. Tror jag får fortsätta läsa och nöta själv tills det går.

Kommentera

Jo, har man familj, så blir det ju knepigt att få till träffar med andra.

Här är en video som kan ge dig litet mer kött på benen så att säga:

En del av detta känner du ju redan till. Men det finns säkert något i rullen du kan ha nytta av.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X