Nybörjarens vanligaste kast tekniska misstag. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarens vanligaste kast tekniska misstag.

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej!

Sorry, att jag inte såg ditt inlägg tidigare!

Det låter för mig som du får en så kallad "Tailing loop". Dvs. att du inte låter linan att sträcka ut helt horisontellt innan du påbörjar nästa kast rörelse. Kan också bero på att du har litet ojämn kraft genom hela kast sessionen. Så att den övre delen av linbågen med tafs och fluga sjunker ihop mot den undre. Och att flugan sedan glider längs med linan tills att den hakar i skarven.

Och den 3:e orsaken kan vara att du får din spö topp att göra en konkav rörelse.

Hoppas att detta kan vara till hjälp för dig?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2016-07-08, 09:17.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Upplever att linan hamnar ofta i marken/vattnet bakom mig och ökar jag farten på svingen så blir det en väldig snärt på linan och vid vissa tillfällen snärtar jag av flugan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Svanholm Visa inlägg
        Upplever att linan hamnar ofta i marken/vattnet bakom mig och ökar jag farten på svingen så blir det en väldig snärt på linan och vid vissa tillfällen snärtar jag av flugan.
        Du kanske gör framkastet för tidigt, låter inte linan sträcka ut i bakkastet. Vanligt nybörjarfel, kolla bakom dej när du gör bakkastet hur linan rör sig. Det blir gärna en pisksnärt när inte linan får sträcka ut riktigt i bakkastet.
        trolling är livet

Kommentera

Jo precis. Och när jag väl låter hela linan löpa ut så har den lagt sig på marken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Svanholm Visa inlägg
            Jo precis. Och när jag väl låter hela linan löpa ut så har den lagt sig på marken.
            Hur långt bak lägger du spöet vid bakkastet, du bör avsluta vid max kl 2, helst lite tidigare som nybörjare. De flesta som nybörjare som jag ser lägger gärna spöet nästan helt ner till marken i bakkastet.
            Försök att att stoppa spöet vid kl 2 sen ser du när linan precis börjar sträcka ut, då påbörjar du framkastet. Helst skall fluglinan ligga vågrätt i luften innan du påbörjar framkastet, då lägger den sig inte på marken. Det blir en känsla när man skall påbörja framkastet, man känner i spöet när linan börjar dra bakåt och då skall man påbörja framkastet. Men som nybörjare är det lättast att kolla bakåt så man ser hur fluglinan beter sig, det är bara öva och åter öva innan man blir duktig
            trolling är livet

Kommentera

Precis som Tumlaren säger. Och glöm nu inte att hjälpa till att sätta fart på linan med den andra handen också som jag beskrev tidigare.

God fortsättning!

Kommentera

Ska prova det och filma så får ni se direkt hur det ser ut.

Kommentera

Jo, det vore bra om du kunde göra det.

Kommentera

När jag har stått och viftat på gräs mattan har jag lyckats med att mata ut lina men det slutar alltid med att linan slår i spöt, har försökt att vinkla spöt lite i sidled och det har funkat bättre men det händer fortfarande att lina slår i spöt.

Kommentera

Ursprungligen postat av anton_95 Visa inlägg
                      När jag har stått och viftat på gräs mattan har jag lyckats med att mata ut lina men det slutar alltid med att linan slår i spöt, har försökt att vinkla spöt lite i sidled och det har funkat bättre men det händer fortfarande att lina slår i spöt.
                      Hej!

Man ska alltid ha spöt ut litet i vinkel från kroppen.

Ditt problem kan troligen bero på två anledningar:

1. Du är litet otålig och låter inte linan sträcka ut helt innan du påbörjar nästa kast rörelse.

2. Spötoppen rör sig inte i en rak bana under kastet utan du får en konkav eller konvex spötopp rörelse. Dvs. att spötoppen rör sig litet i en båge upp eller ned. Bäst är om du har någon som kan stå vid sidan av och hålla koll på hur du kastar? Och helst filma också.

P.s. Har du koll på att du har en stel handled utan att spänna dig dvs?
                      Senast ändrad av Jock Scott; 2017-04-09, 18:20.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      160 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X