Nybörjarens vanligaste kast tekniska misstag. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nybörjarens vanligaste kast tekniska misstag.

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jock Scott
    replied
    Så kan det bli om man inte ser till att linan är riktigt sträckt i fram och bak kasten innan man påbörjar nästa kast rörelse + att spötoppen ska beskriva en så rak bana som möjligt mellan kl.10 och kl 14:00. I och för sig, så gäller detta oavsett spö vinkeln.
    Rätt hastighet på linan är ju också viktig för att undvika problem.

Många gånger när man får linan intrasslad beror det på att man har påbörjat framkastet på tok för tidigt och har ett veritabelt pariserhjul till linbåge bakom sig. Därför ska man ta för vana att kika över axeln när man lägger på bakkastet.

"Pariser hjulet", kan också uppstå när man kör med "gångjärns handled" och tar bort en del av hävstångs verkan i spöt. Eller en kombination av dessa 2 saker.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2017-05-02, 10:00.

Lämna en kommentar:

• Sverker
    replied
    Att inte vinkla ut spöet ökar väl också risken för att linan trasslar in sig i spöet vid fram och/eller bakkastet?

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Detta med vinkel eller inte? Är en vane sak och personlig smak. Jag är en anhängare av att vinkla ut spöt något från kroppen. Det känns litet tryggare då.

Men som Drugge instruerar, så hänger det mycket på att du verkligen gör allt rätt i alla led. Annars, kan du få ett örhänge du inte vill ha med litet otur eller dänga flugan i spöt.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2017-04-29, 18:19.

Lämna en kommentar:

• Dawa88
    replied
    Tjena!

Har stått på gräsmattan och får ut flugan en bit.
    Försökte mig på detta

Men jag vill personligen hålla ut spöt lite grann, man får ju flugan på sig om man drar den rakt mot sig som han instruerar.
    Vad tycker ni?
    Är det där verkligen den bästa tekniken? :/

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Ursprungligen postat av anton_95 Visa inlägg
    När jag har stått och viftat på gräs mattan har jag lyckats med att mata ut lina men det slutar alltid med att linan slår i spöt, har försökt att vinkla spöt lite i sidled och det har funkat bättre men det händer fortfarande att lina slår i spöt.
    Hej!

Man ska alltid ha spöt ut litet i vinkel från kroppen.

Ditt problem kan troligen bero på två anledningar:

1. Du är litet otålig och låter inte linan sträcka ut helt innan du påbörjar nästa kast rörelse.

2. Spötoppen rör sig inte i en rak bana under kastet utan du får en konkav eller konvex spötopp rörelse. Dvs. att spötoppen rör sig litet i en båge upp eller ned. Bäst är om du har någon som kan stå vid sidan av och hålla koll på hur du kastar? Och helst filma också.

P.s. Har du koll på att du har en stel handled utan att spänna dig dvs?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2017-04-09, 18:20.

Lämna en kommentar:

• anton_95
    replied
    När jag har stått och viftat på gräs mattan har jag lyckats med att mata ut lina men det slutar alltid med att linan slår i spöt, har försökt att vinkla spöt lite i sidled och det har funkat bättre men det händer fortfarande att lina slår i spöt.

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Jo, det vore bra om du kunde göra det.

Lämna en kommentar:

• Svanholm
    replied
    Ska prova det och filma så får ni se direkt hur det ser ut.

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Precis som Tumlaren säger. Och glöm nu inte att hjälpa till att sätta fart på linan med den andra handen också som jag beskrev tidigare.

God fortsättning!

Lämna en kommentar:

• Tumlaren
    replied
    Ursprungligen postat av Svanholm Visa inlägg
    Jo precis. Och när jag väl låter hela linan löpa ut så har den lagt sig på marken.
    Hur långt bak lägger du spöet vid bakkastet, du bör avsluta vid max kl 2, helst lite tidigare som nybörjare. De flesta som nybörjare som jag ser lägger gärna spöet nästan helt ner till marken i bakkastet.
    Försök att att stoppa spöet vid kl 2 sen ser du när linan precis börjar sträcka ut, då påbörjar du framkastet. Helst skall fluglinan ligga vågrätt i luften innan du påbörjar framkastet, då lägger den sig inte på marken. Det blir en känsla när man skall påbörja framkastet, man känner i spöet när linan börjar dra bakåt och då skall man påbörja framkastet. Men som nybörjare är det lättast att kolla bakåt så man ser hur fluglinan beter sig, det är bara öva och åter öva innan man blir duktig

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
1 svar
344 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Okoun
av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
0 svar
139 visningar