Fluglina för gäddflugor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluglina för gäddflugor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fluglina för gäddflugor?

Skulle behöva lite tips på olika flytlinor för flugfiske efter gädda. En lina klass 7/8 som pallar ta ut flugorna och detta även om det är lite motvind.

Enklast är att beställa 2:a sortering av en klass 9WF- och en klass 10WF-flytlina och kapa framtaperingen några dm i taget för att få rätt presentation av flugorna (tyngden) som du ämnar distribuera.

kör du med flätade tafsar, är det enkelt att kapa en dm i taget och testa.

Billiga linor: http://www.dan-tackel.com/
    Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

ojoj kapa, hacka o klippa, låter avancerat hehe. Får nog ta o hitta mig en färdig lina Hört att Guide Line Tricast ska vara bra. Någon som har erfarenhet av den linan och större flugor?

Kommentera

okej............fuck jag köpte just en thomson lina till gädda............
        Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

ska nog önska mig eller spara til en sån där lina som var special gjord
          Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

Tricast är en förbaskat bra lina, men knappast konstruerad att distribuera stora tunga gäddflugor i klass 8.

Framhärdar du att att använda en konventionell lina till gäddflugor, får du allt införskaffa åtminstone en linklass högre (9) och testa.
            Har du ett kortslagigt spö, kan du testa även en klass 10-lina.

Har man inte obegränsad ekonomi, kan ju 2:a-sorteringslinor vara ett sätt att testa sig fram billigt.

Blir det knyckiga kast och problem att få ut kasten ordentligt, kan du ju alltid korta framtaperingen en bit och testa igen.

Framtaperingen på fluglinor är i allmänhet väl tilltagen, för att man skall kunna korta denna.

Men som sagts tidigare, en riktig gäddfluglina är ju tveklöst att rekommendera.
            Optimal anpassning ger större glädje i fisket.

Kommentera

Ok, läste att GuideLine även hade en lina som heter Pounch som ska vara gjord för stora flugor och kast i motvind. Är lite dyr men det får nog bli den jag satsar på.

Kommentera

PIKE/MUSKIE
                Specialty Taper
                APPLICATIONS:

Designed to deliver mega flies long distances with extra accuracy and control
                Low memory for cool pike waters
                TAPER CHARACTERISTICS:

Large tip diameter and short front taper provide the power to deliver huge pike flies into the wind
                Short head minimizes false casting
                Overall taper design enhances the ability to control the fly, resulting in longer and more accurate casts with less effort
                High-floating for easier pickups
                CORE:

Braided multifilament nylon with optimum air entrapment for minimum memory, maximum floatation
                COATING:

Specially formulated 3M PVC integrated with patented AST - Advanced Shooting Technology
                Formulated to float higher for easier pickups
                Supple coating minimizes memory in cold water
                COLOR: Sunset
                DELIVERY: Extra Strong
                STIFFNESS: Very Low
                MATCHING LEADER: Mastery Series Pike

Scientific Anglers Mastery Pike-lina, kan ju vara något att sätta tänderna i.

Kommentera

Jo den linan har jag också läst lite om. Den är också intressant. har för mig Pounch och Mastery Pike har lite olika tapering. Hade varit intressant och läsa tester på linorna. Får ta och försöka hitta det

Kommentera

Nu har ju även BIOS börjat kränga Mastery-pikeline.... Men 700:- det är ju nästan löjligt mycket pengar >
                    Att fiska är ju faktiskt riktigt kul!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    146 visningar