Har en riktigt bra lina att rekommendera för detta ändamål. Vision Extreme Shootinghead (använder själv den och provat många). Skaffa en i en klass över eller två och korta ner tiolls den känns bra för dig. Lovar dig en lina som är en grym kanon och lyfter gäddflugor utan problem.
/Jonas
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fluglina för gäddflugor?
Collapse
X
-
Jag köpte Pounch linan för ca två år sedan, en flytande 8:a. Den är bra men lever inte upp till reklamen.... Vad som däremot är riktigt bra är att den går att speya lika bra som överhandskasta, dt är lite ovanligt med speciallinor som denna.
Jo, tycker 7-8 är för klent till gädda, just för att du behöver skicka iväg en ganska stor fluga, inte alltid tung men stor. Då känns det fint att kunna använda en klump 10:a...., speciellt när det blåser lite.
Lämna en kommentar:
-
Man får ju inte glömma bort att det är ju fluglinan man kastar med och inte bort.
Jämför vad ett knippe wobblers kostar.
Åtminstone jag har en benägenhet att kasta bort spinndrag för runt 300kr varje år.
Fluglinan har man ju vanligtvis kvar ett antal år om man sköter om den.
Flugorna jag kastar bort, har jag bundit själv (billigt).
Summering: Fluglinor är billiga.
Lämna en kommentar:
-
Nu har ju även BIOS börjat kränga Mastery-pikeline.... Men 700:- det är ju nästan löjligt mycket pengar >
Lämna en kommentar:
-
Jo den linan har jag också läst lite om. Den är också intressant. har för mig Pounch och Mastery Pike har lite olika tapering. Hade varit intressant och läsa tester på linorna. Får ta och försöka hitta det
Lämna en kommentar:
-
PIKE/MUSKIE
Specialty Taper
APPLICATIONS:
Designed to deliver mega flies long distances with extra accuracy and control
Low memory for cool pike waters
TAPER CHARACTERISTICS:
Large tip diameter and short front taper provide the power to deliver huge pike flies into the wind
Short head minimizes false casting
Overall taper design enhances the ability to control the fly, resulting in longer and more accurate casts with less effort
High-floating for easier pickups
CORE:
Braided multifilament nylon with optimum air entrapment for minimum memory, maximum floatation
COATING:
Specially formulated 3M PVC integrated with patented AST - Advanced Shooting Technology
Formulated to float higher for easier pickups
Supple coating minimizes memory in cold water
COLOR: Sunset
DELIVERY: Extra Strong
STIFFNESS: Very Low
MATCHING LEADER: Mastery Series Pike
Scientific Anglers Mastery Pike-lina, kan ju vara något att sätta tänderna i.
Lämna en kommentar:
-
Ok, läste att GuideLine även hade en lina som heter Pounch som ska vara gjord för stora flugor och kast i motvind. Är lite dyr men det får nog bli den jag satsar på.
Lämna en kommentar:
-
Tricast är en förbaskat bra lina, men knappast konstruerad att distribuera stora tunga gäddflugor i klass 8.
Framhärdar du att att använda en konventionell lina till gäddflugor, får du allt införskaffa åtminstone en linklass högre (9) och testa.
Har du ett kortslagigt spö, kan du testa även en klass 10-lina.
Har man inte obegränsad ekonomi, kan ju 2:a-sorteringslinor vara ett sätt att testa sig fram billigt.
Blir det knyckiga kast och problem att få ut kasten ordentligt, kan du ju alltid korta framtaperingen en bit och testa igen.
Framtaperingen på fluglinor är i allmänhet väl tilltagen, för att man skall kunna korta denna.
Men som sagts tidigare, en riktig gäddfluglina är ju tveklöst att rekommendera.
Optimal anpassning ger större glädje i fisket.
Lämna en kommentar:
-
ska nog önska mig eller spara til en sån där lina som var special gjord
Lämna en kommentar:
-
okej............fuck jag köpte just en thomson lina till gädda............
Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: