Hej!
Tänkte på det du sade om höger respektive vänster arm när du kastar.
Önskar att jag var 2 hänt som du. Vissa göromål skulle vara lättare då. Antagligen är det så att ditt muskel minne i höger armen fortfarande "tror" att det är ett spinnspö du håller i medan vänster armen inte har det problemet. En lös teori men ändå.
Muskel minnet, tar sin stadiga tid på sig att ställa om. Det är också därför, att om man också nöter in misstag i flugspö viftandet sedan har ett rackarns jobb med att vänja sig av med dem.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Väldigt dött här i flugfiskesektionen
Collapse
X
-
Hej på er, Magnus heter jag.
Tillhör den typ av besökare här som läser mycket men inte skriver. En av anledningarna är helt enkelt att det inte behövs. Här finns enormt mycket att ta till sig och lära av. Ni är många här på forumet som vare sig ni vill det eller ej lärt mig mycket. Beträffande flugfiske så kan jag meddela att jag införskaffat utrustning inför denna säsong. Jag är med andra ord nyförlöst. Då jag bor y sydvästra delen av landet har det blivit en del flugans vid kusten. Dock skall sägas att högerarmen fortfarande tror att det är med kraft vi lägger ut och presenterar flugan. Det är faktiskt så att det går betydligt lättare och smidigare med vänstran. Märkligt.... Men vad jag egentligen var ute efter var att säga till er att
när regnet faller och stormen viner så finns det inget bättre än att inta ryggläge i soffan och skumma igenom forumen här på fiskesnack.
Så tack alla för era alster, det är intressant, lärorik och rolig läsning.
Lämna en kommentar:
-
Hoppas att du kan få några tillfällen i år då. Nä, kan minsann inte vara lätt att klämma in fiske pass med 4 barn, sambo och så kneget uppe på det.
Lämna en kommentar:
-
Hej hej.
Var längesedan man var aktiv nu.
Har ärligt inte flugfiskat något på 3 år.
Träffade ny sambo och fick 4 bonusbarn på köpet =)
Sedan fick jag nytt jobb som ligger 10 mil från hemmet (lång pendling)
Tiden räcker liksom inte till längre. De senaste åren har det mest blivit abborrfiske med barnen, Men nu börjar dom bli äldre och mer tid kommer att finnas.
Är riktigt sugen att åka ut och "svinga" lite nu i sommar.
Lämna en kommentar:
-
Hahaha, helt underbartUrsprungligen postat av Sverker Visa inläggHa ha ha. Kom ju faktiskt på att det du beskriver är en av mina bästa fiskekompisar. Klockrent
Som sagt så är det den typen man stöter som oftast så dom är inte ovanliga direkt.
Lämna en kommentar:
-
Ha ha ha. Kom ju faktiskt på att det du beskriver är en av mina bästa fiskekompisar. KlockrentUrsprungligen postat av Plums Visa inläggNej, tycker absolut inte att det är viktigt med dyra prylar eller hur mycket prylar man har men man ser ganska snabbt vilken grundutrustning folk har och det talar ofta om vilken nivå intresset är på. De flesta fritidsfiskare jag stöter på har alltid följande i sin grundutrustning; plastpåse med draglådor i, överdimensionerat spö med tjockaste nylonlinan som finns, ytterligare en plastpåse med fikabröd och en kylväska med öl. Ofta hör man denna typ av individer på flera kilometers håll
Lämna en kommentar:
-
Sysslebäck har jag inte fiskat så vet inget där men fortsätter du mot Höljes så har du Kärrbackstrand, Strängsforsen och en massa små fina ställeUrsprungligen postat av Lars-Göran Visa inläggHej. Skulle vilja ha lite bra tips på bra platser man kan flugfiska i Klarälven typ Sysslebäck så områdst
men har tyvärr blivit sämre med harr på sista åren 
I Stränhsforsen har jag fått några fina öringar men det va några år sen
Lämna en kommentar:
-
Så bra Plums. Då är vi ju helt överens
Ledsen Lars-Göran men kan inte hjälpa dig då jag aldrig varit där. Hoppas du får svar snart av någon som vet.
Lämna en kommentar:
-
Hej. Skulle vilja ha lite bra tips på bra platser man kan flugfiska i Klarälven typ Sysslebäck så områdst😃
Lämna en kommentar:
-
Samma här, flugfiskare verkar överlag vara definitionen av sportfiskare. Sen jag började flugfiska och klädde mig moderiktigt i vadarbyxor så kommer det fram mer folk en någonsin och vill växla ett par ord. I synnerhet nyfikna "civila" som inte känner till att flugfiskare även lägger linan bakåt, vilket kan sluta smärtsamt för den nyfikna som vill ställa sig vid strandkanten och kolla om man fått något..Ursprungligen postat av Sverker Visa inläggMisstänkte att det var nåt sånt.
Absolut, det kan jag väl förstå. Men när man berättar att man flugfiskar, men jag är väl kanske lite naiv i detta, så utgår i alla fall jag från att man har ett gediget fiskeintresse samt att man i det även värnar om naturen och inte beter sig hursomhelst. Är det däremot Berra med nätbrynja, foppatofflor och ständig doft av etyl (läs alkohol) som inte drar sig för att lägga nät vid höst och vår vid utlopp och inlopp så kanske man håller tyst.
Nej, tycker absolut inte att det är viktigt med dyra prylar eller hur mycket prylar man har men man ser ganska snabbt vilken grundutrustning folk har och det talar ofta om vilken nivå intresset är på. De flesta fritidsfiskare jag stöter på har alltid följande i sin grundutrustning; plastpåse med draglådor i, överdimensionerat spö med tjockaste nylonlinan som finns, ytterligare en plastpåse med fikabröd och en kylväska med öl. Ofta hör man denna typ av individer på flera kilometers hållUrsprungligen postat av Sverker Visa inläggDu skrev att du kollar på utrustningen och fiskesug i blicken m.m. Förstår i sig vad du menar menjJag hoppas också att man inte måste ha hardyrullar och dyraste linan med 14 olika smörjmedel och ständigt säsongens nyaste spö. Ibland känns det som att detta med flugfiske är lite av en materialsport. Den med dyrast utrustning vinner. Men jag hoppas att det inte är det du menar. Utan kanske mer om det är Berra du möter med cigg i ena mungipan, en öl i na handen och ett fiskenäat kastat över axeln. Då skulle banne mig jag också vara tyst
Håller med dig, i slutändan handlar det om respekt. När jag hör om en plats brukar jag fundera på mer om varför det skulle vara en bra plats utifrån platsens egenskaper och lägger det på minnet i sökandet efter egna nya platser.Ursprungligen postat av Sverker Visa inläggMen som sagt, annars tycker jag nästan att det bara blir konstigt. Handlar ju även om respekt för varandra. Får jag information om ett ställe, så kanske jag åker dit och kikar och provar någon gång. För hur det än är så har ju jag likväl kvar mina favoritplatser. Och då man är vanedjur så kår man ju oftast dit i alla fall. Kan ju handla om att det är en riktigt fin plats, inte att man får fisk varje gång.
Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: