Högre klass på linan än spöt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Högre klass på linan än spöt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Krakatau
    replied
    Hehehehe. Jag är en av de fiskarna som tror på att längre kast ger fler fiskar. Kanske för att flugan/betet tillbringar en längre tid i vattnet eller/och ger den tveksamma fisken mer tid att ta betet. Rent psykologiskt såklart

Lämna en kommentar:

• Classe69
    replied
    Känner inte till det spöt så bra för att ge ett 100% igt svar...
    Men undrar varför man måste kasta ut 30m ?
    Väldigt sällan jag kastar längre än 15-20m när jag flugfiskar
    Men det finns garanterat folk här som har mer koll på ditt spö än vad jag har
    Classe

Lämna en kommentar:

• Krakatau
    replied
    Menar du att det finns olika vikter på linorna i samma klass? Så man kan välja en tyngre klass 7 om man så önskar?

Lämna en kommentar:

• Krakatau
    replied
    Tack för svaret. Jag har själv en klass 7 spö (Grey`s GR30 Seatrout 9,6`klass 7)......tror du det skulle funka att ha en klass 8 lina på den? eller är det lika hög risk att toppen går av?

Lämna en kommentar:

• esox88
    replied
    Går du 2 klasser upp med en airflo 40+ är det nästan som 3-4klasser jämförtmed många andra linor.. Kollar du en drös linor i klass 6 kommer du fram till att många av dom har varierande vikt.
    Han borde prova en 40+ klass 6. Snabb lina som är väldigt lätt o få ut o väldigt trevlig och fiska med.

Lämna en kommentar:

• Classe69
    replied
    Spöt tar mycket mer stryk och toppen kan gå av. Det har jag råkat ut för.
    Sen finns det T.ex Loop som nästan rekommenderar 1 klass högre på linan
    Men att köra 2 klasser över är inget jag skulle rekommendera.
    Classe

Lämna en kommentar:

• Krakatau
    started a topic Högre klass på linan än spöt?

Högre klass på linan än spöt?

Hej
    Undrar lite över klassningen på linan och spöt. Jag har nämligen en vän som flugefiskat i 1 år och inte har speciellt bra kastteknik. Väl vid en sjö då han inte kastade längre än 15 meter får han tips av en mer erfaren flugefiskare att gå upp 2 klasser på linan. Så han körde klass 8 lina med ett klass 6 spö. Han berättade att han helt plötsligt kunde kasta 30 meter. dvs att han fördubblade sin kastlängd.
    Nu undrar jag vad nackdelarna med en sådan översteg är. Kan spöt skadas/gå sönder? fastnar den tjockare linan i öglan? Om man kan fördubbla sin kastlängd genom att bara gå ipp 1-2 klasser på linan, varför gör inte all det?
    Tack på förhand till alla er erfarna för svar

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
0 svar
150 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Jimmykay  
Arbetar...
X