Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Högre klass på linan än spöt?
Collapse
X
-
Hehehehe. Jag är en av de fiskarna som tror på att längre kast ger fler fiskar. Kanske för att flugan/betet tillbringar en längre tid i vattnet eller/och ger den tveksamma fisken mer tid att ta betet. Rent psykologiskt såklart
-
Känner inte till det spöt så bra för att ge ett 100% igt svar...
Men undrar varför man måste kasta ut 30m ?
Väldigt sällan jag kastar längre än 15-20m när jag flugfiskar
Men det finns garanterat folk här som har mer koll på ditt spö än vad jag har
Classe
Lämna en kommentar:
-
Menar du att det finns olika vikter på linorna i samma klass? Så man kan välja en tyngre klass 7 om man så önskar?
Lämna en kommentar:
-
Tack för svaret. Jag har själv en klass 7 spö (Grey`s GR30 Seatrout 9,6`klass 7)......tror du det skulle funka att ha en klass 8 lina på den? eller är det lika hög risk att toppen går av?
Lämna en kommentar:
-
Går du 2 klasser upp med en airflo 40+ är det nästan som 3-4klasser jämförtmed många andra linor.. Kollar du en drös linor i klass 6 kommer du fram till att många av dom har varierande vikt.
Han borde prova en 40+ klass 6. Snabb lina som är väldigt lätt o få ut o väldigt trevlig och fiska med.
Lämna en kommentar:
-
Spöt tar mycket mer stryk och toppen kan gå av. Det har jag råkat ut för.
Sen finns det T.ex Loop som nästan rekommenderar 1 klass högre på linan
Men att köra 2 klasser över är inget jag skulle rekommendera.
Classe
Lämna en kommentar:
-
Högre klass på linan än spöt?
Hej
Undrar lite över klassningen på linan och spöt. Jag har nämligen en vän som flugefiskat i 1 år och inte har speciellt bra kastteknik. Väl vid en sjö då han inte kastade längre än 15 meter får han tips av en mer erfaren flugefiskare att gå upp 2 klasser på linan. Så han körde klass 8 lina med ett klass 6 spö. Han berättade att han helt plötsligt kunde kasta 30 meter. dvs att han fördubblade sin kastlängd.
Nu undrar jag vad nackdelarna med en sådan översteg är. Kan spöt skadas/gå sönder? fastnar den tjockare linan i öglan? Om man kan fördubbla sin kastlängd genom att bara gå ipp 1-2 klasser på linan, varför gör inte all det?
Tack på förhand till alla er erfarna för svar
Lämna en kommentar: