Litet nybörjare tips inför starten av säsongen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Litet nybörjare tips inför starten av säsongen.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Litet nybörjare tips inför starten av säsongen.

Hej.

Kanske det är någon här som precis ska plocka fram flugutrustningen för att fiska för allra första gången?

Här har du litet tips på vår fiske strategier:

Skaffa en sjunk lina.

En sådan kommer du att behöva för att kunna nå ned till fisken. Den står och trycker i djupare delar av vattnet där det är lite varmare än högre upp.

En sådan lina i sjunk klass 3 ( medium snabb sjunkande ) eller sjunk klass 4 - 5 ( snabb sjunkande och ultra snabbsjunkande ) är att rekomendera. I stilla vatten, klarar du dig oftast med en medium snabb sjunkande. I strömmande vatten är de andra 2 varianterna ett vettigt val. Sjunk klasser, har inget med spöts klassning att göra dock.

Tafsen.

Så länge du fiskar med en sjunk lina, så behövs ingen riktig flugtafs. Det räcker med en 1.5 meter lång bit 0.20 eller 0.18.

Flug val.

Diverse färgglada streamer flugor gärna med litet glitter effekt också. Men när det är dåligt väder, gryning eller skymning kan du i stället välja svarta flugor med någon liten gul, röd eller orange detalj i. Varför så mörka flugor ? Undrar du säkert. Jo, detta beror på att fisken kommer att se flugans siluett bättre mot himlen då. ( Detta gäller i ännu högre grad när du sedan börjar att fiska ytligare med flytlina senare ).

Gula, vita, röda och orange Booby flugor kan också vara rena dynamiten ibland. Storlek 6 och 8 är ett bra val här. Denna fluga flyter, och fiskas med en mycket kort tafs på 1 meters längd. Låt sjunk linan dra ned flugan ända till botten. Hasa sedan hem flugan mycket sakta ca. 1 meter. Därefter en lång paus på ca. 30 sekunder och sedan en ny sakta förflyttning. Så att Boobyn, får hänga som en ballong i tafsen och sakta vrida sig en bit ovanför botten när du pausar intagningen. Var beredd på att de flesta av huggen kommer under dessa pauser. Ha en meter eller mer lös lina hängande mellan rullen och första spö ringen när du väntar. På så sätt kan fisken ta flugan i lugn och ro och hinner vända och då har du större chans att kroken går in i mungipan och sitter bättre när lös linan har dragits ut och du klämmer fast linan mot handtaget och gör mothugg.

Fiska hem streamern.

Så här års, är inte fisken pigg på att öda allt för mycket energi på långa jakter. Den går max 2 - 3 meter efter ett byte. Så fiska hem flugan sakta.
    Var beredd på att det kan dröja ett tag innan du känner någon firre. Du måste ju ha litet tur också att flugan hamnar framför och nära en fisk. Runt 8 av 10 kast, hamnar bakom eller för långt bort oftast, så ge inte upp!
    Du kommer säkert att råka ut för en del nafsande fisk. Fisken på våren är inte lika bestämd i hugget som den är längre fram på säsongen. Så undvik flugor med tok långa vingar och stjärtar. Eller korta ned dem lite med en sax. Halva krok längden stickande ut bakom krok böjen är en rätt bra måttstock på ving eller stjärt längden.

Det jag har skrivit om kan du använda sent på hösten också, då betingelserna är ungefär de samma som under den tidiga våren.

Skitfiske på dig!
    Senast ändrad av Jock Scott; 2017-03-08, 18:12.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Tänkte tillägga att vid allt botten nära fiske så kan man bli lurad att tro att man har en fisk på flugan när man känner en dragning när linan tas hem.
    Men kan lika väl vara kroken som hugger tag i grönsaker på botten.

Är känningen litet gummisnodd aktig? Då är det sjögräs.
    Är det däremot en kort stöt? Fisk!

Kommentera

Köpte precis en sjunklina. Har missat att det var olika sjunkklasser på dem. Jag har ett #3 så därför tog jag en "3 lina. Men förstår nu då att det är alltså sjunkhastigheten på själva linan. Tur att jag beställde typ rätt i alla fall då.

Har funderat på det där med sjunktafsar. När använder man dem? har tidigare, då jag bara haft flytlina, dragit på sjunktafsen på den.
      Har snabbsjunkande tafsar. Kan jag i så fall öka sjunkhastigheten på fluglinan med den?
      På sjunktafsen har jag satt en tippetring och förlängt den med en "vanlig" tafsbit på ca 0,5 m.
      Om jag vill öka sjunkhastigheten på den lina jag nu köpt så kanske jag kan sätta på en snabbt sjunkande tafs och från den en bit vanlig tafs och sedan en booby fluga eller streamer eller annat fisk godis

Kommentera

Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
        Köpte precis en sjunklina. Har missat att det var olika sjunkklasser på dem. Jag har ett #3 så därför tog jag en "3 lina. Men förstår nu då att det är alltså sjunkhastigheten på själva linan. Tur att jag beställde typ rätt i alla fall då.

Har funderat på det där med sjunktafsar. När använder man dem? har tidigare, då jag bara haft flytlina, dragit på sjunktafsen på den.
        Har snabbsjunkande tafsar. Kan jag i så fall öka sjunkhastigheten på fluglinan med den?
        På sjunktafsen har jag satt en tippetring och förlängt den med en "vanlig" tafsbit på ca 0,5 m.
        Om jag vill öka sjunkhastigheten på den lina jag nu köpt så kanske jag kan sätta på en snabbt sjunkande tafs och från den en bit vanlig tafs och sedan en booby fluga eller streamer eller annat fisk godis

Om du menar att öka sjunk hastigheten på en sjunk lina med en sådan tafs? Så tror jag inte att det gör någon märkbar skillnad egentligen. Men sjunk tafsen kan kanske hjälpa till litet att hålla flugan närmare botten, om du kör med oförtyngda streamers eller nymfer dvs. Men inte till Booby då.

Över huvud taget, så kör med sjunk linan enbart och en 1.5 meter bit 0.20 eller 0.18. som tafs Så här långt, så är det den bästa riggen för streamers och typ Booby flugor som jag har kommit fram till i alla fall.

Jo, sjunk tafsen, har ju sin förtjänst när du kör med flyt lina och vill komma ned en bit snabbare.

Kommentera

Perfekt. tack

Kommentera

Varsågod och skitfiske på dig när det blir dags.

Kommentera

Mitt flugspö har inte fått bekänna färg, är ytterst bekväm av mig och det blir alltid spinnfiske just för att det är så simpelt. Flugfiske borde vara simpelt vid det här laget med tanke på hur mycket tips man har fått framför allt från dig Jock, kryper tillbaka till flugfiske kategorin varje år vid denna tid punkt och tänker i år ska jag ta tag i det men av nån anledning så blir det aldrig av.
              Dina nybörjare tips kanske får mig att ta tag i det i år.

Kommentera

Ursprungligen postat av anton_95 Visa inlägg
                Mitt flugspö har inte fått bekänna färg, är ytterst bekväm av mig och det blir alltid spinnfiske just för att det är så simpelt. Flugfiske borde vara simpelt vid det här laget med tanke på hur mycket tips man har fått framför allt från dig Jock, kryper tillbaka till flugfiske kategorin varje år vid denna tid punkt och tänker i år ska jag ta tag i det men av nån anledning så blir det aldrig av.
                Dina nybörjare tips kanske får mig att ta tag i det i år.
                Vid första fisken du krokar så ät du såld jag fiskar nästan allt men inget slår känslan av att stå där, mitt i älven, forsen, sjön mm.mm och känna kontakten när fisken hugger den är obeskrivlig och måste upplevas jag har flugfiskat i ca 15 år nu tror jag och jag blir lika upphetsad varje gång den sitter, oavsett fisksort men Harren och bäcköringen är mina klara favoriter
                Jag blir lika glad när jag sätter en Gädda på Spinnfisket, men det är inte samma känsla som att drilla fisk med flugspö du kommer veta vad jag pratar om när första fisken sitter

P.S
                Jock Scott är flugfiskekungen här och har min fulla respekt
                Han är väldigt kunnig inom detta område

Sketfiske på dig och alla andra
                Classe
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

När man flugfiskar på sommaren, vad fungerar bäst streamers eller torrisar? Har hökensås utanför dörren så det finns möjlighet att både fiska strömt och i sjö, samt P&T sjöar i bottnaryd och till största del regnbåge.
                  Du skrev att fisken står och trycker på djupet för att det är varmare vatten, vet inte vilken fisk du menar men har för mig att till exempel bågen trycker på botten för att det är svalare och att bågen inte gillar värme pågrund av att det är en fet fisk. Därav att botten mete är det enda som funkar när det är 30+.

Kommentera

Ursprungligen postat av anton_95 Visa inlägg
                    När man flugfiskar på sommaren, vad fungerar bäst streamers eller torrisar? Har hökensås utanför dörren så det finns möjlighet att både fiska strömt och i sjö, samt P&T sjöar i bottnaryd och till största del regnbåge.
                    Du skrev att fisken står och trycker på djupet för att det är varmare vatten, vet inte vilken fisk du menar men har för mig att till exempel bågen trycker på botten för att det är svalare och att bågen inte gillar värme pågrund av att det är en fet fisk. Därav att botten mete är det enda som funkar när det är 30+.
                    Nu är herr Jock scott mycket mer kompenent på flugfiske än mig, men en enkel regel är " Vakar det kör torrt, annars våtfluga eller streamer".
                    Visst en streakin caddis kan reta upp en fisk även om det inte vakar, men vakar det inte så är de inte intresserade av mat uppe vid ytan, då kan man lura dom med en liten mumsbit mitt framför munnen på dom.

Och det finns inga regler utan undantag, kan ju vara så att det inte finns insekter vid ytan att ta helt enkelt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
                    1 svar
                    347 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Okoun
                    av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    146 visningar