Litet nybörjare tips inför starten av säsongen. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Litet nybörjare tips inför starten av säsongen.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jock Scott
    replied
    Ursprungligen postat av anton_95 Visa inlägg
    Mitt flugspö har inte fått bekänna färg, är ytterst bekväm av mig och det blir alltid spinnfiske just för att det är så simpelt. Flugfiske borde vara simpelt vid det här laget med tanke på hur mycket tips man har fått framför allt från dig Jock, kryper tillbaka till flugfiske kategorin varje år vid denna tid punkt och tänker i år ska jag ta tag i det men av nån anledning så blir det aldrig av.
    Dina nybörjare tips kanske får mig att ta tag i det i år.
    Glad om jag kan få dig att greppa flug grejorna och pröva litet. Sedan så är det ju lätt att stenhårt hålla sig till det man känner att man behärskar bra. Nya grejor och tekniker känns alltid litet nervöst och suspekt att börja med. När jag började, så var det under ett ganska långt tag som jag spinn fiskade till 97% och flug utrustningen fick då och då följa med ut litet halvhjärtat så där. Sedan så blev det 50 - 50 ett tag sedan jag fått min allra första fisk på fluga ( En mindre båge ) Men så småningom så stod haspel utrustningen bara och dammade i garderoben allt mer.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2017-04-10, 20:24.

Lämna en kommentar:

• daikai1
    replied
    När man flugfiskar på sommaren, vad fungerar bäst streamers eller torrisar? Har hökensås utanför dörren så det finns möjlighet att både fiska strömt och i sjö, samt P&T sjöar i bottnaryd och till största del regnbåge.
    Du skrev att fisken står och trycker på djupet för att det är varmare vatten, vet inte vilken fisk du menar men har för mig att till exempel bågen trycker på botten för att det är svalare och att bågen inte gillar värme pågrund av att det är en fet fisk. Därav att botten mete är det enda som funkar när det är 30+.
    Nu är herr Jock scott mycket mer kompenent på flugfiske än mig, men en enkel regel är " Vakar det kör torrt, annars våtfluga eller streamer".
    Visst en streakin caddis kan reta upp en fisk även om det inte vakar, men vakar det inte så är de inte intresserade av mat uppe vid ytan, då kan man lura dom med en liten mumsbit mitt framför munnen på dom.

Och det finns inga regler utan undantag, kan ju vara så att det inte finns insekter vid ytan att ta helt enkelt

Lämna en kommentar:

• anton_95
    replied
    När man flugfiskar på sommaren, vad fungerar bäst streamers eller torrisar? Har hökensås utanför dörren så det finns möjlighet att både fiska strömt och i sjö, samt P&T sjöar i bottnaryd och till största del regnbåge.
    Du skrev att fisken står och trycker på djupet för att det är varmare vatten, vet inte vilken fisk du menar men har för mig att till exempel bågen trycker på botten för att det är svalare och att bågen inte gillar värme pågrund av att det är en fet fisk. Därav att botten mete är det enda som funkar när det är 30+.

Lämna en kommentar:

• Classe69
    replied
    Mitt flugspö har inte fått bekänna färg, är ytterst bekväm av mig och det blir alltid spinnfiske just för att det är så simpelt. Flugfiske borde vara simpelt vid det här laget med tanke på hur mycket tips man har fått framför allt från dig Jock, kryper tillbaka till flugfiske kategorin varje år vid denna tid punkt och tänker i år ska jag ta tag i det men av nån anledning så blir det aldrig av.
    Vid första fisken du krokar så ät du såld jag fiskar nästan allt men inget slår känslan av att stå där, mitt i älven, forsen, sjön mm.mm och känna kontakten när fisken hugger den är obeskrivlig och måste upplevas jag har flugfiskat i ca 15 år nu tror jag och jag blir lika upphetsad varje gång den sitter, oavsett fisksort men Harren och bäcköringen är mina klara favoriter
    Jag blir lika glad när jag sätter en Gädda på Spinnfisket, men det är inte samma känsla som att drilla fisk med flugspö du kommer veta vad jag pratar om när första fisken sitter

P.S
    Jock Scott är flugfiskekungen här och har min fulla respekt
    Han är väldigt kunnig inom detta område

Sketfiske på dig och alla andra
    Classe

Lämna en kommentar:

• anton_95
    replied

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Varsågod och skitfiske på dig när det blir dags.

Lämna en kommentar:

• Sverker
    replied
    Perfekt. tack

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
    Köpte precis en sjunklina. Har missat att det var olika sjunkklasser på dem. Jag har ett #3 så därför tog jag en "3 lina. Men förstår nu då att det är alltså sjunkhastigheten på själva linan. Tur att jag beställde typ rätt i alla fall då.

Har funderat på det där med sjunktafsar. När använder man dem? har tidigare, då jag bara haft flytlina, dragit på sjunktafsen på den.
    Har snabbsjunkande tafsar. Kan jag i så fall öka sjunkhastigheten på fluglinan med den?
    På sjunktafsen har jag satt en tippetring och förlängt den med en "vanlig" tafsbit på ca 0,5 m.
    Om jag vill öka sjunkhastigheten på den lina jag nu köpt så kanske jag kan sätta på en snabbt sjunkande tafs och från den en bit vanlig tafs och sedan en booby fluga eller streamer eller annat fisk godis

Om du menar att öka sjunk hastigheten på en sjunk lina med en sådan tafs? Så tror jag inte att det gör någon märkbar skillnad egentligen. Men sjunk tafsen kan kanske hjälpa till litet att hålla flugan närmare botten, om du kör med oförtyngda streamers eller nymfer dvs. Men inte till Booby då.

Över huvud taget, så kör med sjunk linan enbart och en 1.5 meter bit 0.20 eller 0.18. som tafs Så här långt, så är det den bästa riggen för streamers och typ Booby flugor som jag har kommit fram till i alla fall.

Jo, sjunk tafsen, har ju sin förtjänst när du kör med flyt lina och vill komma ned en bit snabbare.

Lämna en kommentar:

• Sverker
    replied
    Köpte precis en sjunklina. Har missat att det var olika sjunkklasser på dem. Jag har ett #3 så därför tog jag en "3 lina. Men förstår nu då att det är alltså sjunkhastigheten på själva linan. Tur att jag beställde typ rätt i alla fall då.

Har funderat på det där med sjunktafsar. När använder man dem? har tidigare, då jag bara haft flytlina, dragit på sjunktafsen på den.
    Har snabbsjunkande tafsar. Kan jag i så fall öka sjunkhastigheten på fluglinan med den?
    På sjunktafsen har jag satt en tippetring och förlängt den med en "vanlig" tafsbit på ca 0,5 m.
    Om jag vill öka sjunkhastigheten på den lina jag nu köpt så kanske jag kan sätta på en snabbt sjunkande tafs och från den en bit vanlig tafs och sedan en booby fluga eller streamer eller annat fisk godis

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Tänkte tillägga att vid allt botten nära fiske så kan man bli lurad att tro att man har en fisk på flugan när man känner en dragning när linan tas hem.
    Men kan lika väl vara kroken som hugger tag i grönsaker på botten.

Är känningen litet gummisnodd aktig? Då är det sjögräs.
    Är det däremot en kort stöt? Fisk!

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
0 svar
160 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Jimmykay  
Arbetar...
X