Mitt första flugfiskeset. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mitt första flugfiskeset.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linespeed
    replied

Lämna en kommentar:

• FatRap
    replied
    Jag tror inte på att köpa dyrt från början. Blir du biten av flugfiske kommer du vilja köpa nytt efter några säsonger oavsett hur dyrt du går in.

Köp ett start-kit 9 fot klass 6 och lär dig kasta med det. Finns startkit i lite olika prisklasser. Köp ett du gillar. Det behöver inte vara det dyraste, men undvik de allra billigaste. Jag har ingen erfarenhet av Vision Abbo, men det funkar säkert.

Lämna en kommentar:

• Larsww
    replied
    Dom verkar ha riktigt bra priser på Vision Abbo justnu, lutar åt ett sånt set.

Lämna en kommentar:

• Larsww
    replied
    Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
    Började också med ett nybörjarkit. Att känna på spöt gick inte alls. Fick ju inte iväg linan överhuvudtaget ute på parkeringen... Trots flugfiskeaffärens tappra försök att få mig lyckas.

Blev inte att jag tog upp flugfisket och vart femte år, då tanken slår till igen att detta skall jag lära mig, och jag skall köpa nya linor är det lika frustrerande dyrt igen..

Blir nog aldrig en flugfiskare..
    haha!

Lämna en kommentar:

• Dominator91
    replied
    Började också med ett nybörjarkit. Att känna på spöt gick inte alls. Fick ju inte iväg linan överhuvudtaget ute på parkeringen... Trots flugfiskeaffärens tappra försök att få mig lyckas.

Blev inte att jag tog upp flugfisket och vart femte år, då tanken slår till igen att detta skall jag lära mig, och jag skall köpa nya linor är det lika frustrerande dyrt igen..

Blir nog aldrig en flugfiskare..

Lämna en kommentar:

• Larsww
    replied
    Ursprungligen postat av jackjaevel Visa inlägg
    Mitt första spö var ett Loop Adventure, klass 5 tror jag, det fungerar även idag, det har tagits både abborre, öring och tja, det mesta på det spöet. Det hela handlar i min åsikt om hur DU kastar med vilket spö, som passar dig, och hur stora flugor du kan vända. För abborre kan det krävas större flugor, och då blir det lättast att vända med ett "kraftigare" spö.

Sedan handlar det också om vad för karaktär spöt har, jag fiskar nästan uteslutande med min 4/5 som däremot är rätt rapp, där kan jag både dänga ut 8 cm chinese dragon och andra ledande flugor, eller små torrflugor, beroende på vilken lina jag använder. Men min rekommendation är ändock att börja med ett spö, klass 5 eller 6 som är ganska förlåtande/mjukt.

Att känna stor skillnad på spön i början, och veta vad som passar dig är inte alltid lätt. Kan tillägga att jag fortfarande vissa dagar väljer mitt billiga loop spö att fiska med istället för något av de andra spöna jag har liggandes :P
    Jag var införstådd med att det skulle vara en djungel men ju mer jag läser på, ju mer förvirrad blir man

Jag ska testa några olika combos och se hur det känns.

Lämna en kommentar:

• jackjaevel
    replied
    Mitt första spö var ett Loop Adventure, klass 5 tror jag, det fungerar även idag, det har tagits både abborre, öring och tja, det mesta på det spöet. Det hela handlar i min åsikt om hur DU kastar med vilket spö, som passar dig, och hur stora flugor du kan vända. För abborre kan det krävas större flugor, och då blir det lättast att vända med ett "kraftigare" spö.

Sedan handlar det också om vad för karaktär spöt har, jag fiskar nästan uteslutande med min 4/5 som däremot är rätt rapp, där kan jag både dänga ut 8 cm chinese dragon och andra ledande flugor, eller små torrflugor, beroende på vilken lina jag använder. Men min rekommendation är ändock att börja med ett spö, klass 5 eller 6 som är ganska förlåtande/mjukt.

Att känna stor skillnad på spön i början, och veta vad som passar dig är inte alltid lätt. Kan tillägga att jag fortfarande vissa dagar väljer mitt billiga loop spö att fiska med istället för något av de andra spöna jag har liggandes :P

Lämna en kommentar:

• Gurchan
    replied
    jag köpte loops nybörjarset för 15 år sedan. gick på 1500kr vill jag minnas. anvönder det än idag då och då samt lånar ut det till vänner som inte har egna grejjer. nybörjarprylar är inte nödvändigtvis av ondo. ska du fiska blåsig kust kan det däremot bli frustrerande..

Lämna en kommentar:

• Carphunter27
    replied
    Jag har lagt ner flugfiske och jag har 4 st helt nya stroft tafs 0.22 , 0.18, 0.16 och 0.14mm ( 100 meters spolar )och runt 150 st flugor ( torrflugor, nymfer, streamers, mask nobblers som du kan ha till både öring och regnbåge. Jag vill ha 700kr för allt. ( och då ingår även frakt om det ska skickas )
    Om det låter intressant hör av dig i pm

Lämna en kommentar:

• Larsww
    replied
    Ah jag borde testat mer på mässan senast jag var där. Men man vill inte gå fram och veva när det står massa "proffs" runt haha!

Jag har flera bekanta som flugfiskar, så jag ska ta och låna lite olika och testa. Men dom flesta fiskar endast öring eller lax och det är så annorlunda mot det jag är intresserad av.

Ska kolla upp det du föreslog. Vision abbo har jag tittat på, priset var ju bra men jag undrar om man kommer tröttna fort och uppgradera. Då känns det bättre att köpa lite dyrare direkt.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
1 svar
347 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Okoun
av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
0 svar
146 visningar