En trevlig längre film om flugfiske i Kalkströmmar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En trevlig längre film om flugfiske i Kalkströmmar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • En trevlig längre film om flugfiske i Kalkströmmar.

    Här har ni en juste flugfiske film på nästan 1 1/2 timme att se och fördriva tiden med en stund:

    https://www.youtube.com/watch?v=1AE-oiyrAqI
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

  • #2
    Härlig film, särskilt när man har tagit sig igenom de i och för sig intressanta men långa historiska återblickarna. Jag blir väldigt sugen på att börja flugfiska på allvar.

    En undran. Deras brown trout motsvaras väl av våra bäcköringar? Men de blir mycket större. En bäcköring blir mycket sällan över 1 kg, i alla fall i de svenska fjällvatten där jag har fiskat.
    Click image for larger version

Name:	2009-07_Rekordbäcköring Höglekardalen(1 kg rensad o utan huvud, ca 42cm med huvud).jpg
Views:	1
Size:	975,1 KB
ID:	1786333
    Bäcköring från en å i Oviksfjällen
    Gråt inte...
    båten ligger i vassen still
    full med gäddor och braxar
    full med ålar och laxar
    (Alice Tegnér)

    Kommentera


    • #3
      [QUOTE=Gössermann;1125988]Härlig film, särskilt när man har tagit sig igenom de i och för sig intressanta men långa historiska återblickarna. Jag blir väldigt sugen på att börja flugfiska på allvar.

      En undran. Deras brown trout motsvaras väl av våra bäcköringar? Men de blir mycket större. En bäcköring blir mycket sällan över 1 kg, i alla fall i de svenska fjällvatten där jag har fiskat.

      Kul att du gillade filmen. Men kan hålla med om att den historiska biten blev en aning lång. Kul att de i den delen visade Halford = Det moderna torrfluga fiskets fader och G.M. Skues som var den man som kom på nymf fisket. Visserligen, fick han mycket skit för det i början av torrfluga puristerna. Att nymf fisket var osportsligt t.ex. Men ingen kan ju säga emot honom om nymf fiskets förträfflighet.

      Njae, Arten Öring är ju den samma vare sig det handlar om Bäcköring, Brun Öring eller Havsöring. Skillnaden ligger ju i biotopen den lever i.

      Du har t.ex den för flugfisket berömda floden Rio Grande i Argentina. Där den dåvarande mark uppsyningsmannen under 30 talet vilken även var en Engelsk flugfiske entusiast . Så han importerade Brun Öring yngel från hemlandet.

      Han lyckades att etablera Brun Öringen i den nedre delen av Rio Grande för ett tag....Innan smolten började att vandra utför floden och vidare ut i havet. Och kom sedan tillbaka som Havsöring.

      Flyttar man Bäcköring till ett större vattendrag eller en sjö? Så har de snart transfomerats om till Brun Öring och växt till sig betydligt efter något år.

      En grann Öring den där på fotot.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2018-02-14, 18:05.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

      Kommentera


      • #4
        Det är fascinerande med öringens olika färgvarianter. I den forsnacke som jag tog bäcköringen på bilden kan man få både bruna öringar på upp till ett drygt kg och blanka öringar på flera kg (rekord 1,2 respektive 3,8 kg). Nedströms får man alltid bruna och betydligt mindre öringar (1-5 hekto)

        Jag trodde att de olika färgvarianterna var lokala genetiska anpassningar till den miljö som de tillbringar sitt liv i. Men det du berättar om de argentinska öringarna motsäger den teorin. Å andra sidan har jag på TV sett argentinska floder fulla med väldigt stora bruna öringar, men det beror kanske på klimat och näringstillgång.
        Gråt inte...
        båten ligger i vassen still
        full med gäddor och braxar
        full med ålar och laxar
        (Alice Tegnér)

        Kommentera


        • #5
          Jo, det är häftigt att de kan ändra färg på det viset och anpassa sig efter botten förhållandena. De är litet av Kameleonter våra fläckiga vänner.

          En del i detta att vissa Öringar i vattendrag blir stationära, har nog att göra med avståndet till havet och om det finns vandrings hinder på vägen ned skulle jag tro?

          De där Öringarna i Rio Grande, hade ju ingen större eller besvärligare väg att vandra ut i havet tycks det.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
            Här har ni en juste flugfiske film på nästan 1 1/2 timme att se och fördriva tiden med en stund:

            https://www.youtube.com/watch?v=1AE-oiyrAqI
            Ja vad ska man säga... Pure love! Man kan dö för mindre av att se på en sådan film.

            Kommentera


            • #7
              Öringen är en fascinerande art. Den ändrar utseende efter miljön den lever i. Bäcköring, insjööring, havsöring... dock en och samma art.
              I ett vatten jag brukar fiska i så kan utseendet variera radikalt mellan öringarna. En teori jag har är att det beror på hur öringen lever sitt liv i ån, om den är stationär i en ström eller rör sig fritt ute i lugnpartierna.

              Kommentera


              • #8
                I den smala delen av ån här hemma av den som senare, närmare Sjöbo blir den berömda Björka ån så kan man både få ljusa och mörka små Öringar. På en del ställen är det grus botten och där håller den ljusa fisken till. Där det i stället är mer ler botten är fisken väldigt mörk.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2018-02-17, 19:44.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                Kommentera


                • #9
                  I norra Jämtland i trakterna kring Stor Sjouten har jag fått öringar som varit orangea till färgen.

                  Kommentera


                  • #10
                    Åh? Kanske de var igång att skifta till lekdräkt då?
                    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av json95, 2021-08-21, 16:39
                    7 svar
                    678 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Fiskare Bob  
                    Startad av Pellepaltnacke, 2023-10-22, 14:27
                    3 svar
                    233 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Niklar
                    av Niklar
                     
                    Arbetar...
                    X