Tips till riktigt grön flugare? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips till riktigt grön flugare?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• esox88
    replied
    Mink!s tips om o komma ut ofta i början e riktigt bra. Bankar du inte det i märgen lite så blir det lättare sen när du kanske har nån vecka mellan fiskepassen.

Gillar egentligen inte alls flugfiske.. Tills fisken e krokad. Då jäklar e det skoj. Helt annan fight än vid fiske med spinnfiske.

När det sitter en 4-5kg båge på en streaking caddis torrfluga med 0.18 tafs då e det jävligt spännande. Spec om det är en fisk med hela fina fenor

Lämna en kommentar:

• Guest
    Guest replied
    Vi har alla olika kaststil. Mitt tips är att du bara börjar. Se en instruktionsfilm på youtube och ha det du får lära dig i bakhuvudet. Ställ dig i lä och med typ en gräsmatta bakom dig så du inte behöver anpassa dig efter platsen, typ med buskar och träd som gör det svårt. Jag tycker fint att du kan öva på en gräsmatta hemma om du vill, men det är mycket roligare att lära sig vid vattnet. Och du kommer få fisk också även med korta kast. Se på linan när du kastar så du lär dig timingen.

Oroa dig inte, du kommer snabbt lära dig kasta 10-20 meter. Det är över 20 meter det börjar ta tid. Sen det där med att inte kasta med kraft och sånt. Glöm det. Olika situationer ställer olika krav. Det är stor skillnad på att försöka lägga ut en torrfluga på ett vak 5, 15 eller 30 meter bort och när man står i +10 m/s mot- eller sidvind och skall nå ut till havsöringarna eller regnbågarna 25+ meter ut då kan jag säga att man får ta i.

Sen kommer du märka att du kan få massa tips ute vid sjön som du inte får hemma på gräsmattan. Ser du någon som är duktig på att kasta, bara gå fram och fråga efter tips eller be personen i fråga att se på dig när du kastar. Många är väldigt hjälpsamma.

Dessutom är det ingen stiltävling för mig. Behöver jag ställa mig under ett träd med hinder på alla håll och kanter och försöka få flugan 10 meter ut till en fin fisk så gör jag det. Och det spelar ingen roll hur man fått ut flugan där när fisken sen hugger. Och man lär sig extremt mycket av behov och att prova sig fram. Skall du följa skolboken och fokusera på perfekta kasta alltid är det en massa situationer du inte kommer kunna lösa över huvud taget.

Och ett sista tips. Försök att fiska många gånger tätt på varandra i början så du inte börjar om från början varje gång du kommer ut. Om möjligt. Men främst, bara försök komma ut. Efter första fisken är du fast.
    Senast ändrad av Guest; 2018-04-05, 19:59.

Lämna en kommentar:

• BoobieNewbie
    replied
    När jag en gång trodde jag kastade bra.. Sa en som verkligen kunde kasta "Använder du musklerna gör du fel".. Antagligen ett av de bästa kastråden jag någonsin fått.

Lätt grepp om spöet och hitta känslan där spöet gör arbetet, inte dina biceps och axlar Så kommer du märka att de flesta spön idag nästan kastar av sig själv oavsett omständigheter (Ja även i motvind.. ) Och slipper tennisarmbåge

Lämna en kommentar:

• Jock Scott
    replied
    Du kan mjukstarta ditt flugsamlande med den fyllda asken Regnbågen härifrån:

Då behöver du inte bekymra dig så mycket över att lära dig vilka flugor att köpa för att få ihop ett bra flug sortiment som täcker hela säsongen så här i början. Denna ask kan gott kompletteras med 3 - 5 st av denna torris. Små svarta flugor är aldrig fel. Speciellt när firren glufsar Fjädermyggor och andra riktigt små kryp. Ju mindre fluga du har på tafsen, ju saktare ska den fiskas är en bra tumregel.

Som sagt, 9 fot taperade ( avsmalnande ) nylon tafsar med 0.18 och 0.16 spetsar är lagom. De senare till de små flugorna = #14 - 18 och skygg fisk. Eller köp på dig 4st 100 m spolar nylon i grovlekarna 0.35, 0.25, 0.18 och 0.16.

Tafs recept 9 fot: 1.5 m 0.35. 60 cm 0.25 och 60 cm 0.18 alternativt 0.16.
    Använd kirurg knuten till att skarva ihop delarna med.

En lång och böjd peang är en bra krok lossare.

Var noga med att lära dig att kasta på rätt sätt. Nöter du in små felaktigheter i muskel minnet? Då får du problem sedan att arbeta bort dem.

Öva alltid på en gräsmatta med en liten garn tofs i stället för en fluga på tafsen. Att kast öva vid fiske vatten är inte bra. Det finns för mycket som distraherar där. Så som killen som utan ansträngning kastar 30 m samtidigt som han snackar i mobilen.

Och tänk bort spinn kast länderna! Med en flugutrustning klarar du att få fisk på kast längder mellan 10 och 20 meter i 90 fall av 100. De långa kast längderna kommer med tiden. Det är bättre att behärska 10 - 15 m kast längd bra än 25 m som landar som en nudel på vattnet och där du får kämpa för att hålla linan i luften.

Ha glasögon i någon form på sedan när du ska fiska. Att pierca ett öga med flugan är ju ingen höjdare.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2018-04-05, 09:47.

Lämna en kommentar:

• Haspelmannen
    replied
    Val av flugor beror helt och hållet på vad för insekter det finns vid det vatten man är vid.
    Storleken på torrflugorna brukar vanligtvis ligga mellan #12 - #18, som sagt beroende på insektslivet.

Med en flytlina kan du köra både streamder, nymfer och torrt.

Kolla in Flugor.se, där finns det färdiga askar för olika typer av fiske/fiskarter som funkar bra.

Lämna en kommentar:

• drakelito
    replied
    Ursprungligen postat av Gurchan Visa inlägg
    du vill ha en tafs som successivt blir tunnar ju närmare flugan du kommer. spetsen, där du knyter fast flugan, ska vara lagom tunn i förhållande till vad du och hur du ska fiska. Du vill alltså ha en taperad tafs och sen tafsmaterial att skarva på tafsen ytterligare. Anledningen till det är att du förbrukar lote tafs varje gång du byter fluga och då vill du förbruka den påskarvade spetsen snarare än den taperade tafsen som sitter i fluglinan. Alltså - fluglina, tafs som blir tunnare ju längre ut mot flugan du kommer och sen tafsmaterial som du skarvar på. Du kan tex ha en tapera tafs som är 9 fot lång och slutar i en tjocklek på 2X och köpa en rulle med tafsmaterial som är 3X tjockt (tunnare) för att skarva på.

ang flugval beror det på om du tänker att du ska fiska torrt eller vått. torrt ska matcha insekterna på ytan och vått ska matcha småfisk eller insekter under ytan. tänk på att du behöver en flytande lina för att fiska torrt.

tafsklippare ser ut som en nagelklippare, ej sax, vanligtvis.
    Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
    Sök på regnbågsflugor / öringflugor så hittar du hur många olika som helst. Ska du fiska torrfluga eller streamer?
    Finns färdigtaperade tafsar o köpa där du bara knyter på ny tip ( biten närmast flugan ) när det behövs. Eller så köper du lite olika tafsdiametrar o knyter egna taperade ( avsmalnande ) tafsar. Kanske från 0.35 närmast fluglinan o ner till säg 0.22 eller så vid flugan. En taperad tafs gör att linan sträcker ut bättre så fluga o tafs inte bara landar i en hög..
    Tafsklippare gör att du kan klippa närmare knuten än med en sax. Liten smidig pryl. Men en sax eller nagelklippare duger gott i början
    Sen kan det va all ide och köpa en intermediate ( långsamt sjunkande ) lina.
    Ev även en sjunklina för o komma ner snabbt om fisken står djupt.
    Tack för era svar, det var mycket att ta in på en och samma gång haha.

Har bara fiskat med en kompis spö och minns att han hade, som ni nämner, tunnare tafs ju längre ut du kommer. Men man kunde köpa såna färdiga eller?
    I början har jag tänkt fiska torrt tills jag köper sjunkande lina.

Funkar storlekar #10 - #12 bra på fluga?

Lämna en kommentar:

• esox88
    replied
    Sök på regnbågsflugor / öringflugor så hittar du hur många olika som helst. Ska du fiska torrfluga eller streamer?
    Finns färdigtaperade tafsar o köpa där du bara knyter på ny tip ( biten närmast flugan ) när det behövs. Eller så köper du lite olika tafsdiametrar o knyter egna taperade ( avsmalnande ) tafsar. Kanske från 0.35 närmast fluglinan o ner till säg 0.22 eller så vid flugan. En taperad tafs gör att linan sträcker ut bättre så fluga o tafs inte bara landar i en hög..
    Tafsklippare gör att du kan klippa närmare knuten än med en sax. Liten smidig pryl. Men en sax eller nagelklippare duger gott i början
    Sen kan det va all ide och köpa en intermediate ( långsamt sjunkande ) lina.
    Ev även en sjunklina för o komma ner snabbt om fisken står djupt.

Lämna en kommentar:

• Gurchan
    replied
    du vill ha en tafs som successivt blir tunnar ju närmare flugan du kommer. spetsen, där du knyter fast flugan, ska vara lagom tunn i förhållande till vad du och hur du ska fiska. Du vill alltså ha en taperad tafs och sen tafsmaterial att skarva på tafsen ytterligare. Anledningen till det är att du förbrukar lote tafs varje gång du byter fluga och då vill du förbruka den påskarvade spetsen snarare än den taperade tafsen som sitter i fluglinan. Alltså - fluglina, tafs som blir tunnare ju längre ut mot flugan du kommer och sen tafsmaterial som du skarvar på. Du kan tex ha en tapera tafs som är 9 fot lång och slutar i en tjocklek på 2X och köpa en rulle med tafsmaterial som är 3X tjockt (tunnare) för att skarva på.

ang flugval beror det på om du tänker att du ska fiska torrt eller vått. torrt ska matcha insekterna på ytan och vått ska matcha småfisk eller insekter under ytan. tänk på att du behöver en flytande lina för att fiska torrt.

tafsklippare ser ut som en nagelklippare, ej sax, vanligtvis.

Lämna en kommentar:

• drakelito
    replied
    Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
    Vilka flugor beror ju på vad du ska fiska.. Inte helt men lite iaf.
    En tafsklippare och tafsmaterial är ett måste.

Rent allmänt när du börjar så stressa inte i kastet. Låt linan sträcka ut ordentligt i bakkastet så spöt laddar ordentligt.
    Mest tänkt fiska öring/båge är det tänkt. Kan jag köra vilken fluga som då eller? Och vad exakt är det för tafsmaterial jag behöver? Är tafsklippare något speciellt eller är det en vanlig sax?

Lämna en kommentar:

• esox88
    replied
    Vilka flugor beror ju på vad du ska fiska.. Inte helt men lite iaf.
    En tafsklippare och tafsmaterial är ett måste.

Rent allmänt när du börjar så stressa inte i kastet. Låt linan sträcka ut ordentligt i bakkastet så spöt laddar ordentligt.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
0 svar
156 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Jimmykay  
Arbetar...
X