Tycker du om flugfiske OCH träsnideri? Kolla in detta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tycker du om flugfiske OCH träsnideri? Kolla in detta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tycker du om flugfiske OCH träsnideri? Kolla in detta

    Bakgrunden till att jag hittade den här videon, jag är ju inte flugfiskare, är att jag har funderat ett bra tag på att skapa en datorbordsskiva av solida träplankor. Träplankor som inte är raksågade på kanterna utan har kvar konturerna från barken/ytan. Live edge heter det ofta på engelska och i Sverige har jag mest sett ordet "okantat". I vilket fall så slutar det inte där!

    Genom att såga en sådan bräda på längden i mitten och sedan vända brädan med de 'okantade' kanterna mot varandra med någon decimeter mellan så får man en fin naturlig "flod" av mellanrum där. Magin kommer när man skaffar en sorts lim som kallas epoxiharts (epoxyresin på engelska) som antingen kan köpas i färger eller totalt genomskinligt, och det blir verkligen genomskinligt som glas.

    Om man vill att det ska efterlikna vatten väldigt mycket kanske man vill färga det lite grann åt det blåa eller gröna hållet, annars man man låta det vara helt glasklart. Inget stoppar en ju från att måla växter, fisk och annat på "flodbottnen" innan men det ger kanske inte en så bra 3D-effekt.

    Jag hade själv tanken att lägga krossat glas i botten och sen köra med "självlysande" uv-pulver i epoxin så att det tillsammans med en led-strip på undersidan kunde lysa häftigt. Men vi får se, nu lutar det mer åt en tv-bänk och då får jag tänka om. Där vill man ju ha det så diskret som möjligt.

    I vilket fall så fick jag upp den här videon nedan i mitt flöde på youtube och kände att det här kunde vara något för er att pyssla med under det varma och kalla vinterhalvåret som snart kommer.

    Live Edge Epoxy River Fly Boxes

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av json95, 2021-08-21, 16:39
7 svar
676 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Fiskare Bob  
Startad av Pellepaltnacke, 2023-10-22, 14:27
3 svar
232 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Niklar
av Niklar
 
Arbetar...
X