Hjälp till nybörjare för flugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp till nybörjare för flugfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp till nybörjare för flugfiske

    Hej alla inbitna flugfiskare jag söker lite hjälp i form av tips och tricks. Är helt ny med flugfisket och märker vilken jäkla djungel det är i materialväg och flugor o allt dedär.

    Har införskaffat ett vision solina 2 #7 9” då jag tänkt ge mig på havsöring/regnbåge och abborre.

    Gör alltid mina egna tafsar/stinger till mitt spinnfiske och tänker göra detsamma till flugfisket.


    så tänker om någon har något recept för att knyta egna tafsar då jag förstått att man vill ha den ”taperad” men dom kostar typ 100kr för 2st då gör jag hellre själv.

    Sen vilka knutar man ska använda till de olika betena man fiskar. Om man kör vanlig eller en med ögla så flugan kan röra sig mer ”naturligt”

    Behöver man en linhink som vissa använder sig av t.ex Bauer lr är det mer på film?

    bra sidor att köpa flugor till abborre som poppers samt fiskimitationer, samt flugor till ädelfisk.
    Köpt söders favorit flugor med en massa blandningar. Men tänkte om ni har något som för det mesta funkar jäkligt bra så kanske man får införskaffa sig det.


    Har just nu en flytlina och undrar om man behöver flytlina med men då behöver man väl en till rulle antar jag?

    Är det något jag kanske behöver veta som nybörjare som kan hjälpa så bara skriv. All hjälp uppskattas

    Tack på förhand och Skitfiske

  • #2
    Ursprungligen postat av json95 Visa inlägg
    Hej alla inbitna flugfiskare jag söker lite hjälp i form av tips och tricks. Är helt ny med flugfisket och märker vilken jäkla djungel det är i materialväg och flugor o allt dedär.

    Har införskaffat ett vision solina 2 #7 9” då jag tänkt ge mig på havsöring/regnbåge och abborre.

    Gör alltid mina egna tafsar/stinger till mitt spinnfiske och tänker göra detsamma till flugfisket.


    så tänker om någon har något recept för att knyta egna tafsar då jag förstått att man vill ha den ”taperad” men dom kostar typ 100kr för 2st då gör jag hellre själv.

    Sen vilka knutar man ska använda till de olika betena man fiskar. Om man kör vanlig eller en med ögla så flugan kan röra sig mer ”naturligt”

    Behöver man en linhink som vissa använder sig av t.ex Bauer lr är det mer på film?

    bra sidor att köpa flugor till abborre som poppers samt fiskimitationer, samt flugor till ädelfisk.
    Köpt söders favorit flugor med en massa blandningar. Men tänkte om ni har något som för det mesta funkar jäkligt bra så kanske man får införskaffa sig det.


    Har just nu en flytlina och undrar om man behöver flytlina med men då behöver man väl en till rulle antar jag?

    Är det något jag kanske behöver veta som nybörjare som kan hjälpa så bara skriv. All hjälp uppskattas

    Tack på förhand och Skitfiske
    Ska du mest fiska streamers så är inte taperad tafs jättenödvändigt, till små torrflugor är det kanske lite kinkigare.
    Förr, när jag flugfiskade en del abborrre så använde jag ett jättelitet beteslås för att smidigt kunna skifta mellan olika streamers och småpoppers. Annars tyckte jag en helt valig trilene eller grinnerknut funkade bra, även fast många förespråkar rapalaknuten eller liknande.

    Linkorg är behändigt, särskilt om man fiskar från båt eller i stillastående vatten, men är absolut inget måste.

    En till lina typ sjunk 3 kan vara ett bra komplement, till de flesta rullar kan man köpa extraspolar för några hundringar så det är smidigt att byta.

    Övningskasta så mycket du bara orkar och gärna med någon erfaren. Jag började på egen hand som 12-åring och har nu förmodligen norra Mellansveriges värsta kastteknik, men jag brukar ändå kunna lägga ut hela linan ändå med en 30-40cm gäddfluga på.

    Kommentera


    • #3
      Räkna med minst 500 kr i bröstfickan för tafsmaterial om du ska göra själv. Börja grovt och vandra nedåt i storlek. 0.20 är bra allround ytterdimension. Skippa fluorocarbon. Den sjunker och kommer dra ner dina flugor.
      Gjorde själv aldrig ögla. Tror inte det är en fördel. Snarare nackdel. Kan fungera som en propeller när du kastar och tvinna tafsen.

      Linhink är smidigt om man står i t.ex strömmande vatten. Eller en sjöstrand med mycket Odon snår vid fötterna. Lätt att bli irriterad då linan fastnar i ris precis vid kastet till den där vakande fisken man suttit i 2 timmar och väntat på.

      Inte en till rulle. En till spole till den rullen du har. Bra märken brukar skicka med 2 st. En för flyt och en för sjunk.

      Försöka hitta en flugfiskeväst som är begagnad med tillbehör. Då kan du tjäna tusenlappar.

      Många säljer flugor på tradera. Bättre att stödja nån svensk pensionär än nåt bolag som har sina bundna i Kina.

      Grodyngel och iglar finns i kanske alla svenska vatten. Därför funkar flugor som Wolly Bugger och Montana bra.
      Fick en abborre som bonusfisk en gång på en harörenymf i storlek 14 en gång. Den vägde 1.3 kg. Abborren är inte kinkig med flugor. Däremot presentation.

      En bok om entomologi bör alla flugfiskare läsa. Köp en sån istället för nån bok med tusen mönster. Att binda sina egna flugor är halva flugfisket. Det är lättare än du tror. Och fisken bryr sig inte om utseendet.

      Kommentera


      • #4
        Tackar hjärtligt för hjälpen och kommer med lite mer frågor så jag är med i svängarna om det går bra. Och är det något jag inte frågat som kanske är bra att veta får ni mer än gärna dela med er.

        Såg att jag skrev fel på klassificeringen det vart klass #6.

        Det är väl kanske så att det är smidigare att köpa färdiga tafsar annars blir det mycket knytande och en jäkla massa olika dimensioner.
        Men om jag förstått rätt så behöver man inte nödvändigtvis ha taperad tafs till abborre och man kan kanske knyta fast ett litet fast tach som knappt väger något. Och till ädelfisket har man gärna taperad och man behöver inte knyta med ögla utan de är bara att knyta som vanligt.

        Ska man köra på nylon ist för fluorocarbon som tafsmaterial ?

        Får köpa en extra spole med då så får jag fixa en med sink3 så man kan fiska på olika sätt. Såg att spolen kosta 625kr så de får de väl va värt. Hade tänkt köpa den vision vibe85 sjunk 3 för 769kr då jag antar att den är bra.

        Linkorg och fiskeväst kanske inte är så dumt ändå så slipper man onödigt trassel vid fötterna eller i bös på backen.

        Ska försöka se om man kan bli visad av någon, men bor vid smålandskusten så flugfiskare växer inte på träd. Men en utbildning så man lär sig lite grunder hade nog hjälpt en hel del.

        Ja bindning tänker jag att det kommer komma, men ska först blir bättre på att kasta

        Kommentera


        • #5
          Mycket kan ha hänt inom utvecklingen. Men jag köpte en färdigt tafs som fästes med en strumpa. Satt som berget. Man fick ju skarva på den såklart då den blir kortare. Minns dock inte vad knutarna hette numera. Men jag använde samma knut tlll flugorna som till skarvandet av tafs.
          En klar fördel när man band sina egna var då man var i fjällen och flugfiskade harr eller sik på lugnflyt. Då gjorde man en 5-6 meters tafs av 1 mm som flöt bra och fick agera som nappindikator.
          Nylon flyter, fluorocarbon sjunker. Det är skillnaden som är värd att tänka på för en flugfiskare. Jag fiskade ju till 90% med flymf. Utan tafs vet man inte riktigt vart flugan är eller när det nappar. Man ser nappet innan man känner det.

          Leta efter en flugfiskesjö. Åk dit på en helg. Står det nån där så bara gå fram och be om hjälp eller råd.
          När jag sökte på google så visades en facebook grupp för just flugfiskare i Småland.

          Flugfiskeväst är oumbärlig. Där bär man allt. Även håven sitter där. Med tiden så kan du vilja göra en egen håv.
          Inom fiske så kan man nästan säga att flugfiskare är nördarna. För dom gör det mesta själv och lär sig saker som andra fiskare aldrig har en tanke om.

          Kommentera


          • #6
            Jag har köpt på mig några färdiga taperade tafsar som är 0.20 och 0.15 i spetsen. Dessa tafsar kommer förberedda med ögla i den grövre änden vilket även 99% av dom vanligaste fluglinorna nu gör. Enkelt att sätta dit tafsen och lika enkelt att ta bort om man behöver byta. När den taperade tafsen blivit kortad 50 cm efter några byten av fluga brukar jag knyta på nån vanlig nylonlina typ stroft eller abulon i 0.20 och då tar jag till lite extra så jag knyter då på en meter extra lina.

            Enklast att börja med är en flytande lina och det är den typen som oftast följer med i ett färdigt flugset. Abborren brukar dock hålla till en god bit under ytan utom i dom fallen då dom ibland stiger och jagar i ytan. För att enkelt komma ner till abborren med en flytlina kan man ju använda en tafs av flourcarbon som ju sjunker tillsammans med en fluga som sjunker. Här går det ju även att knyta på en spets på tafsen som är av flourcarbon medans huvuddelen är av nylon om man vill att det hela sjunker långsammare.

            Om man har köpt sig ett paket där det inte finns extra spolar till rullen kan man lika gärna lägga pengar på en (eller ett par) komplett extra rulle för en spottstyver idag. Jag har köpt på mig ett gäng av den här rullen: Karpen CNC Fly Reel 5/6 - Karpen Flyfishing AB som fungerar toppenbra för mina enkla behov.

            Några användbara tips att ta med sig när det kommer till flugspö som oftast kommer i minst 4 delar är att man börjar montera spöet från toppen så man hanterar dom lättaste prylarna först och enkelt kan linjera ringarna från början. Sist av allt sätts alltså delen med handtaget på resten av spöet och när det ser rakt ut monterar man rullen.

            När man ska dra linan genom spöringarna viker man själva fluglinan dubbelt och ser till så rullens vev ligger upp mot himlen och att bromsen är väldigt lös men inte för lös.

            När man har torrtränat på gräsmattan eller i en sjö kan man lika gärna ta för vana att dra ut hela linan från rullen och torka av den med en lätt fuktad trasa så håller den bättre i längden.

            När man torrtränar och övar tycker jag att det ger mer att försöka få flugan (utan krokspets) att landa inom en viss given yta än att försöka kasta toklångt. Det finns en tävlingsdiciplin där målen ligger mellan 8 och 15 meter från kastaren vilket oftast räcker för att nå en fisk också.

            Får man inte till det med kasten så är det helt klart värt att ta hjälp av någon som verkligen kan visa hur man kastar. Alla är vi nybörjare i början och vi har ingenting att skämmas över.

            Kommentera


            • #7
              Ett litet tips till... för att underlätta ifall man skulle råka kroka sig själv i nacken eller där man har svårt att komma åt (eller oavsett vart man krokar sig) kan det vara bra att ta en plattång och trycka in hullingen på kroken... visst kanske man tappar fler fiskar men den dagen man har en krok i sin egna kropp inser man nyttan av det här lilla tipset och att det då är värt en och annan tappad fisk.

              Kommentera


              • #8
                Vill slå ett slag för Alexandra och black zulu. Alexandra speciellt är det mången som glömt bort men Herrejisses vad den är rolig.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av json95, 2021-08-21, 16:39
                7 svar
                676 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Fiskare Bob  
                Startad av Pellepaltnacke, 2023-10-22, 14:27
                3 svar
                232 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Niklar
                av Niklar
                 
                Arbetar...
                X